Welke ruimte krijgt de Heilige Geest?

Thema: Pinksteren

"En zei tegen hen: Hebt u de Heilige Geest ontvangen toen u tot geloof kwam? En zij zeiden tegen hem: Wij hebben niet eens gehoord dat er een Heilige Geest is." (Handelingen 19:2)

Wij hebben niet eens gehoord dat er een Heilige Geest is. Wat zeg je? Niet gehoord dat er een Heilige Geest is? Ik mag aannemen dat je als lezer van 'Tijd met God' niet het antwoord zult geven als de mensen uit Efeze dat aan Paulus gaven. Er waren dus gelovigen die niets wisten van de Heilige Geest en als je doorleest blijkt het ook nog eens zo te zijn dat ze de Heilige Geest niet eens ontvangen hebben. Over dit gedeelte is natuurlijk een heleboel te zeggen. Het roept ook vragen op die niet eenvoudig zijn om te beantwoorden. Hoe kan het dat er gelovigen in Jezus zijn die de Heilige Geest niet hebben ontvangen? En als je naar de doop kijkt, blijkt dat ze alleen de doop van Johannes de Doper hadden ontvangen en als Paulus hen dan doopt met de doop van Christus en hen de handen oplegt, komt de Heilige Geest op hen. Dat roept veel vragen op. Ik wil voor deze dag van Pinksteren de vraag iets verleggen en je vragen: Als je wel van de Heilige Geest hebt gehoord, krijgt Hij dan echt de ruimte in je leven?

Je zult gezien hebben dat we met een podcastserie zijn begonnen met als titel 'Bestemd om een held te zijn'. Omdat het vandaag Pinksteren is, onderbreken we een keer de 'Tijd met God' serie over de eerste Petrusbrief. Deze overdenking van vandaag ligt eigenlijk ook in de lijn van de podcastserie. Omdat je met de Heilige Geest in staat bent om een held te zijn. Een held is namelijk iemand die zich niet laat leiden door zijn angst en de omstandigheden, maar in de kracht van Gods Geest gehoorzaam wil zijn aan de roeping van God over zijn leven. Ik wil je dus even extra aansporen om de podcastserie te volgen, omdat dit helemaal gaat over het leven vanuit Pinksteren en vanuit Gods bestemming voor jouw leven. En vandaag is de vraag of je van de Heilige Geest hebt gehoord en of je Hem de ruimte geeft om Zijn werk in en door jou te doen.

Bij die mensen in Efeze bleek er nog iets te ontbreken. Het is heel lastig om hier een goed beeld van te krijgen. Betekent dit dat die situatie daar een situatie was in de overgangsfase tussen Pasen en Pinksteren? We komen deze situatie namelijk maar één keer op deze manier tegen. Er zijn mensen die zeggen dat dit te maken heeft met de doop, maar daar ben ik voorzichtig in, omdat het hier om twee handelingen lijkt te gaan. En ook op andere plaatsen waar Paulus de handen oplegt, gaat het niet altijd over de doop en lijkt de vervulling met de Geest een andere handeling te zijn die onder handoplegging gebeurd. De Bijbelse lijn is dat door het geloof de Heiige Geest in je komt wonen en daar is een duidelijk verschil tussen de oude situatie voor Pinksteren en de nieuwe situatie na Pinksteren. De vraag is wel of de Heilige Geest je echt kan vervullen. Voor je laten bidden voor vervulling met de Heilige Geest is een heel Bijbelse lijn en gedachte. En als dat dan is gebeurd, blijft hoe dan ook de vraag of je de Heilige Geest echt de ruimte geeft. Ik geloof oprecht dat elke gelovige de Heilige Geest heeft ontvangen en dat de Heilige Geest vaak ongeduldig wacht op het moment dat Hij de controle en de leiding van je leven mag pakken. Hij wil je gebruiken en door jou heen werken. 

De vraag voor jou is misschien niet of je van de Heilige Geest hebt gehoord en ook niet of je Hem ontvangen hebt, maar wel of de Heilige Geest de leiding van je leven mag hebben en je wilt reageren op Zijn stem? Als dat namelijk niet zo is en je blust de Geest uit, dan ben je uiteindelijk niets verder dan die gelovigen in Efeze dat nog niet wisten van de Heilige Geest. Misschien is dat zelfs minder erg, dan jij en ik die de Heilige Geest hebben ontvangen. Zij wisten niet beter en wij kiezen er soms voor om Hem niet de ruimte te geven omdat we misschien bang zijn, of omdat we denken dat we niet instaat zijn om grote dingen in de Naam van Jezus te doen. Bedenk dan dat dit allemaal gebaseerd is op leugens die de vijand heel graag zaait in je leven. De Heilige Geest wil jou in alles bekwaam maken en je leven gebruiken. Jij bent tot dezelfde dingen in staat als Jezus, omdat Zijn Geest je ertoe in staat stelt. Laat daarom op de Pinksterdag opnieuw je vraag zijn: "Heilige Geest, geef ik U echt de ruimte en waar werk ik U tegen?"

Gebed: Heilige Geest, vul mij met Uw volheid en vul mij opnieuw en opnieuw.

 

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Een vreemde Koning

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Jezus is het leven in alle doodsheid van het menselijk bestaan. Dat werd duidelijk toen we het hadden over de beeldspraak van Jesaja dat Jezus is als een loot uit dorre aarde. Jezus is de levende loot uit een aarde waar geen leven meer in zit. In deze beeldspraak zitten nog twee dingen. In de eerste plaats is Jezus de Messias Die niet in een eenvoudige situatie in de wereld komt. Hij is zo anders, zoals het leven zo anders is dan de dood. Zijn taak in deze wereld was dus ook een totaal tegengestelde taak. Maar in dit beeld zit ook nog iets Koninklijks. Jesaja gebruikte namelijk in hoofdstuk 11 ook al het beeld van een loot. Toen was het beeld wel iets anders, maar daar werd wel duidelijk waar die loot uit voortkomt. Hij komt daar uit de afgehakte boomstronk van Isaï. Voor een Israëliet was dat een beeld van het absolute Koningschap. De wortel van Isaï was het begin van het huis van David. De Messias, de redder van de wereld komt dus met koninklijke majesteit.

Jezus is vanaf het begin Koning, daar is Hij voor gekomen en daar is Hij voor gezonden. Misschien geeft ons dit niet gelijk een bijzonder gevoel, maar een gelovige Jood gaf dit wel een gevoel. Zeker ook in de tijd van Jesaja en ook later in de tijd van Jezus. Al vanaf de tijd van Jesaja zat een gelovige Jood te wachten op de nieuwe Koning van Israël. Dat zie je ook terug in het leven van Jezus. Velen begrepen er niets van, want de Koning Die zou komen, zou dan toch in ieder geval afrekening houden met de vijandelijke machten in het land. Israël zou dan toch weer Israël moeten worden en geen vijand zou het meer voor het zeggen moeten hebben. Dit beeld klopt niet, maar dit was wel het grote verlangen. Jezus kwam niet als een overwinnende Koning zoals David. Hij kwam niet om letterlijk grondgebied te winnen. Jezus kwam niet voor een evangelie van welvaart. Daarom klopt de boodschap ook niet dat Jezus een complete hemel op aarde zou brengen of dat als je in Jezus gelooft, je nu ook al alles zult ontvangen. Jezus laat voorlopig de gebroken wereld gebroken en laat alleen lichtstralen van de toekomende tijd zien.

Als je Jesaja 53 goed leest zit daar wel de lijn van de Messiaanse Koning in, maar zo ziet Hij er niet uit. Hij ziet eruit als iemand waar je je hoofd voor zou omdraaien. Er is geen enkele reden waarom je Hem zou begeren. Dat moet je vooral zien in het licht van die Koninklijke profetie. Het klopt ook allemaal niet als je een Koning zou verwachten die vijanden komt verslaan. Bedenk even hoe het voor een gelovige Jood geklonken moet hebben dat je je vijanden moest liefhebben, dat je je andere wang moet toekeren en dat je zult huilen om zalig te worden. Met de woorden zoals Jezus aan het begin van Zijn bediening de Bergrede begon, werd Hij direct gediskwalificeerd als de nieuwe koning volgens aarde maatstaven. De profetie van Jesaja zegt niet dat Jezus een onaanzienlijk persoon zal zijn in letterlijke zin, maar in het beeld van de Koning wel.

Het is precies waar wij net zo vaak tegenaan lopen. De vraag die wij zo vaak stellen: "Jezus, als U dan Overwinnaar bent, waarom zien wij daar dan nog maar zo weinig van?" Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: Omdat het nu nog niet de tijd is waarin alle dingen nieuw worden, maar we nog slechts nieuwe dingen zullen zien, maar nog steeds in gebrokenheid. Jezus is geen Messias die direct komt om alles anders te maken in de dagelijkse realiteit, Hij is de Messias die het begin is van alle dingen die nieuw worden. Hij zet het herstel van alle dingen in beweging, als een Knecht Die plaatsvervangend onze plaats inneemt, ons nu al laat zien wat straks volledig zal gebeuren, maar ons ook de boodschap geeft dat we nog moeten wachten op het complete herstel van alle dingen. Maar daarmee raakt Hij voor velen toen en nu wel de glans kwijt waardoor ze Hem begeerd zouden hebben. Maar wat hebben we aan een Koning Die alle dingen nieuw komt maken, terwijl dat voor ons onbereikbaar is omdat er nog een onoverbrugbare kloof zou blijven tussen God en ons. Jezus Koningschap gaat veel dieper, Hij gaat de diepste dorre doodsheid in om daar Koninklijk leven te brengen.

Gebed: Heer, toch bent U voor mij alles! Ik heb U lief omdat U niet iets materialistisch kwam brengen, maar vernieuwing vanuit het diepste bestaan van dorheid en doodsheid.

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

27 februari 2020
25 februari 2020
23 februari 2020
20 februari 2020
18 februari 2020

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu