Waar sta jij in je geloofsgroei

Thema: Eerste brief van Petrus

"En verlang vurig, als pasgeboren kinderen, naar de zuivere melk van het Woord, opdat u daardoor mag opgroeien." (1 Petrus 2:2)

Waar mag je als gelovige nu eigenlijk naar verlangen? En waar sta je nu eigenlijk als gelovige als het gaat over je geloofsgroei? Als Petrus namelijk het onderwerp rondom de nieuwe geboorte en de reiniging van van onze ziel afsluit, lijkt dit voor Petrus eigenlijk wel te gaan om het beginpunt van de gelovigen aan wie hij schrijft. Want direct daarna spreekt hij over pasgeboren kinderen die moeten verlangen naar de zuivere melk. Dat is bijna vreemd, als je bedenkt dat de schrijver van de Hebreeënbrief zegt dat zijn lezers geen melk, maar vast voedsel nodig zouden moeten hebben. Dan is de babymelk dat wat het eerste geloof voedt, maar daarna moeten die basisbeginselen ook weer stoppen. Dan gaat de schrijver van de Hebreeënbrief zelfs zover dat hij het niet meer wil hebben over de bekering van dode werken, opleggen van handen en zelfs het dooponderwijs moet niet meer nodig zijn. Maar Petrus zegt hier dat zijn lezers als pasgeboren baby's moeten verlangen naar de zuivere melk.

De vraag is eigenlijk: Waar sta je in je geloofsgroei? Sta je aan het begin, of sta je misschien zelfs nog steeds aan het begin? Ik heb deze tekst vaak horen uitleggen dat je de zuivere melk van het Woord nodig hebt. Het is echter maar de vraag of Petrus dit zo bedoelt. Als je kijkt naar de achtergrond van zijn brief, dan gaat het over gelovigen die nog maar kort tot geloof zijn gekomen. Dan kun jij je afvragen in hoeverre deze tekst voor jou nog geldt. Daarmee zeg ik niet dat we geen Bijbelonderwijs meer nodig hebben, begrijp mij goed, want ik geloof dat dit juist ontbreekt in onze tijd. Alleen de diepte van het onderwijs is wel verschillend. En hier gaat het om jonge gelovigen en die vergelijkt Petrus met met baby's die nog zuivere melk nodig hebben. Je kunt ook vertalen met onvervalste melk. Een baby kan zelf namelijk nog geen verschil proeven tussen onvervalste melk en melk dat gemengd is met iets anders.

Die zuivere melk, daarmee bedoelt Petrus het Woord. De HSV heeft dit toegevoegd, maar als je de oude Statenvertaling zou bekijken dan staat er dat het om 'redelijke onvervalste melk' gaat. Het Griekse Woord voor 'redelijke' is het woord 'logikon' dat is afgeleid van 'logos' en dat is weer hetzelfde woord als het Woord dat is vleesgeworden, zoals Johannes dit beschrijft. Het is het Woord van God en je zou zelfs kunnen zeggen: God Zelf of Jezus, die het Woord is. De inhoud van die melk moet echt terug naar het zuiverste begin. En een baby die melk krijgt, hoeft nog niet te begrijpen dat de melk van een koe komt. Zo is het ook met jonge gelovigen: Zij hoeven nog niet alles te begrijpen, maar ze moeten gevoed worden met de zuivere basisbeginselen. En ik hoop dat jij dit punt al voorbij bent en dat je al lang aan vast voedsel toe bent. Dat je geloof ook actief is geworden en in beweging is. Maar tegelijk moet je dan deze woorden ook niet naast je neerleggen, want besef dat er dus verschil is in geloof. Gun dus jonge gelovigen tijd om te groeien, maar zorg wel voor zuiver onderwijs. En van daaruit gaat Petrus verder, want dan zet hij de stap naar de gemeente. Uiteindelijk is het de bedoeling dat we met elkaar een geestelijk huis vormen, een heilig priesterschap. We zijn dus niet bedoeld om eindeloos met de melk bezig te blijven, maar je bent bedoeld om priester te zijn in Gods levende gebouw. En priesters waren geen jonge gelovigen meer, maar mannen die sterk stonden in hun relatie met God. Daar is natuurlijk nog meer over te zeggen, voor vandaag even de spiegel over die melk en jonge gelovigen en waar sta jij? Is er groei in geloof? Verlang naar meer diepte en niet alleen naar de basis. Als je elke zondag genoegen neemt met 'Jezus is voor mij gestorven en ik ben gered' dan ben je nog met de melk bezig. Het kan niet zonder, maar er is wel veel meer dan dat.

Gebed: Heer, ik dank U dat ik klein mocht beginnen, maar dat U mij net als een baby wilt zien opgroeien tot een volwassen man in geloof.  

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Een vreemde Koning

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Jezus is het leven in alle doodsheid van het menselijk bestaan. Dat werd duidelijk toen we het hadden over de beeldspraak van Jesaja dat Jezus is als een loot uit dorre aarde. Jezus is de levende loot uit een aarde waar geen leven meer in zit. In deze beeldspraak zitten nog twee dingen. In de eerste plaats is Jezus de Messias Die niet in een eenvoudige situatie in de wereld komt. Hij is zo anders, zoals het leven zo anders is dan de dood. Zijn taak in deze wereld was dus ook een totaal tegengestelde taak. Maar in dit beeld zit ook nog iets Koninklijks. Jesaja gebruikte namelijk in hoofdstuk 11 ook al het beeld van een loot. Toen was het beeld wel iets anders, maar daar werd wel duidelijk waar die loot uit voortkomt. Hij komt daar uit de afgehakte boomstronk van Isaï. Voor een Israëliet was dat een beeld van het absolute Koningschap. De wortel van Isaï was het begin van het huis van David. De Messias, de redder van de wereld komt dus met koninklijke majesteit.

Jezus is vanaf het begin Koning, daar is Hij voor gekomen en daar is Hij voor gezonden. Misschien geeft ons dit niet gelijk een bijzonder gevoel, maar een gelovige Jood gaf dit wel een gevoel. Zeker ook in de tijd van Jesaja en ook later in de tijd van Jezus. Al vanaf de tijd van Jesaja zat een gelovige Jood te wachten op de nieuwe Koning van Israël. Dat zie je ook terug in het leven van Jezus. Velen begrepen er niets van, want de Koning Die zou komen, zou dan toch in ieder geval afrekening houden met de vijandelijke machten in het land. Israël zou dan toch weer Israël moeten worden en geen vijand zou het meer voor het zeggen moeten hebben. Dit beeld klopt niet, maar dit was wel het grote verlangen. Jezus kwam niet als een overwinnende Koning zoals David. Hij kwam niet om letterlijk grondgebied te winnen. Jezus kwam niet voor een evangelie van welvaart. Daarom klopt de boodschap ook niet dat Jezus een complete hemel op aarde zou brengen of dat als je in Jezus gelooft, je nu ook al alles zult ontvangen. Jezus laat voorlopig de gebroken wereld gebroken en laat alleen lichtstralen van de toekomende tijd zien.

Als je Jesaja 53 goed leest zit daar wel de lijn van de Messiaanse Koning in, maar zo ziet Hij er niet uit. Hij ziet eruit als iemand waar je je hoofd voor zou omdraaien. Er is geen enkele reden waarom je Hem zou begeren. Dat moet je vooral zien in het licht van die Koninklijke profetie. Het klopt ook allemaal niet als je een Koning zou verwachten die vijanden komt verslaan. Bedenk even hoe het voor een gelovige Jood geklonken moet hebben dat je je vijanden moest liefhebben, dat je je andere wang moet toekeren en dat je zult huilen om zalig te worden. Met de woorden zoals Jezus aan het begin van Zijn bediening de Bergrede begon, werd Hij direct gediskwalificeerd als de nieuwe koning volgens aarde maatstaven. De profetie van Jesaja zegt niet dat Jezus een onaanzienlijk persoon zal zijn in letterlijke zin, maar in het beeld van de Koning wel.

Het is precies waar wij net zo vaak tegenaan lopen. De vraag die wij zo vaak stellen: "Jezus, als U dan Overwinnaar bent, waarom zien wij daar dan nog maar zo weinig van?" Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: Omdat het nu nog niet de tijd is waarin alle dingen nieuw worden, maar we nog slechts nieuwe dingen zullen zien, maar nog steeds in gebrokenheid. Jezus is geen Messias die direct komt om alles anders te maken in de dagelijkse realiteit, Hij is de Messias die het begin is van alle dingen die nieuw worden. Hij zet het herstel van alle dingen in beweging, als een Knecht Die plaatsvervangend onze plaats inneemt, ons nu al laat zien wat straks volledig zal gebeuren, maar ons ook de boodschap geeft dat we nog moeten wachten op het complete herstel van alle dingen. Maar daarmee raakt Hij voor velen toen en nu wel de glans kwijt waardoor ze Hem begeerd zouden hebben. Maar wat hebben we aan een Koning Die alle dingen nieuw komt maken, terwijl dat voor ons onbereikbaar is omdat er nog een onoverbrugbare kloof zou blijven tussen God en ons. Jezus Koningschap gaat veel dieper, Hij gaat de diepste dorre doodsheid in om daar Koninklijk leven te brengen.

Gebed: Heer, toch bent U voor mij alles! Ik heb U lief omdat U niet iets materialistisch kwam brengen, maar vernieuwing vanuit het diepste bestaan van dorheid en doodsheid.

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

27 februari 2020
25 februari 2020
23 februari 2020
20 februari 2020
18 februari 2020

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu