Psalmen - Zonde als melaatsheid

Thema: Psalmen

"Ontzondig mij met hysop, dan zal ik rein zijn, was mij, dan zal ik witter zijn dan sneeuw." (Psalm 51:9)

David heeft in de eerste verzen van deze psalm benoemd wat zijn zonden zijn en niet alleen die ene zonde, maar ook dat er meer is dan alleen de zichtbare zonde. Hij beseft dat God geen vreugde vindt in leugen en in dwaasheid. David belijdt dat God vreugde vindt in waarheid en wijsheid in het binnenste. Weet je, dat is waar je God blij mee maakt: Als er in het diepst van je bestaan waarheid heerst en dat Gods wijsheid je leven mag sturen. Dan mag God je ook met Zijn wijsheid laten zien wat er niet goed is in je leven. Maar wat blijft er dan eigenlijk van je over? Wat blijft er dan over van hoe je naar je zelf kunt kijken? Eigenlijk niet zo heel veel, want hoe vaak kies je toch voor dat wat verkeerd is? Ja, nog steeds veel te vaak en welk gevoel roept dat bij jou op? De kans dat het je telkens weer naar beneden drukt is erg groot. Zou dat ook niet een reden zijn dat veel mensen moeite hebben om te getuigen van hun geloof? Juist omdat er zoveel tegenover staat dat toch niet klopt met wat God van je vraagt en vervolgens het juist zo moeilijk is om dan nog oprecht te zijn? Als David zichzelf heeft gespiegeld, komt hij tot het gebed: "Ontzondig mij met hysop, dan zal ik rein zijn, was mij, dan zal ik witter zijn dan sneeuw." Dat zijn woorden die meer zeggen dan je aan de oppervlakte ziet.

Hysop is een plant die wollige haren heeft. Het is een plant die door een priester werd gebruikt om mensen of huizen te reinigen van melaatsheid. Nu weet je dat als je melaats was, dat je onrein was, maar ook dat je dan niet meer bij het volk mocht verblijven. Met melaatsheid werd je eigenlijk uitgestoten van het volk. De enige die hier nog verandering in kon brengen was een priester. Die moest voor de reiniging iets doen en die moest iemand die melaats was geweest weer rein verklaren. En als je de geschiedenis van Naäman de Syriër leest, wat gebeurt er als hij is genezen van zijn melaatsheid? Dan is zijn huid geworden als dat van een baby. Het is helemaal wit en schoon geworden. Het beeld dat David hier oproept is het beeld van iemand die melaats is. Dat is een ziekte van afzondering en ook iets dat besmettelijk was. Zo kijkt David naar zijn zonden. 

Beseffen wij nog dat zonden zo erg zijn? Het gaat niet om zomaar een foutje, maar het zorgt in je relatie met God en ook met mensen, voor afzondering en afstand. Het doet iets met je positie als mens. David vraagt om hem te reinigen zoals een priester iemand reinigde die melaats was. Zoals een priester er voor kon zorgen dat iemand weer terug kon komen onder de mensen en relaties weer konden verder gaan. Zo vraagt David om reiniging en dat is wat je als gelovige telkens nodig hebt als het mis is gegaan. Besef je wat zonde in je leven doet? Het maakt alles kapot, juist ook in je leven met God. Als je binnenste geen waarheid is, maar er leugens en geheimen op de bodem van je hart liggen dan is dat als iemand die melaats is, met wie er geen contact is. En als dat blijft bestaan, is het een hopeloze zaak. Dat beseft David en daarom bidt hij om reiniging. Ook in het beeld van sneeuw zien we dat terug. Dat wijst in de het Bijbel altijd op heiliging en zuiverheid. Hij weet dat God hem dit in genade moet geven. Daar bidt hij om, en zonder dat kan hij niet verder. 

Gebed: Heer, reinig mij, zoals alleen een priester kan reinigen, was mij, zodat ik echt weer wit als sneeuw ben en niet mijn relatie met U in de weg kan staan.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Een vreemde Koning

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Jezus is het leven in alle doodsheid van het menselijk bestaan. Dat werd duidelijk toen we het hadden over de beeldspraak van Jesaja dat Jezus is als een loot uit dorre aarde. Jezus is de levende loot uit een aarde waar geen leven meer in zit. In deze beeldspraak zitten nog twee dingen. In de eerste plaats is Jezus de Messias Die niet in een eenvoudige situatie in de wereld komt. Hij is zo anders, zoals het leven zo anders is dan de dood. Zijn taak in deze wereld was dus ook een totaal tegengestelde taak. Maar in dit beeld zit ook nog iets Koninklijks. Jesaja gebruikte namelijk in hoofdstuk 11 ook al het beeld van een loot. Toen was het beeld wel iets anders, maar daar werd wel duidelijk waar die loot uit voortkomt. Hij komt daar uit de afgehakte boomstronk van Isaï. Voor een Israëliet was dat een beeld van het absolute Koningschap. De wortel van Isaï was het begin van het huis van David. De Messias, de redder van de wereld komt dus met koninklijke majesteit.

Jezus is vanaf het begin Koning, daar is Hij voor gekomen en daar is Hij voor gezonden. Misschien geeft ons dit niet gelijk een bijzonder gevoel, maar een gelovige Jood gaf dit wel een gevoel. Zeker ook in de tijd van Jesaja en ook later in de tijd van Jezus. Al vanaf de tijd van Jesaja zat een gelovige Jood te wachten op de nieuwe Koning van Israël. Dat zie je ook terug in het leven van Jezus. Velen begrepen er niets van, want de Koning Die zou komen, zou dan toch in ieder geval afrekening houden met de vijandelijke machten in het land. Israël zou dan toch weer Israël moeten worden en geen vijand zou het meer voor het zeggen moeten hebben. Dit beeld klopt niet, maar dit was wel het grote verlangen. Jezus kwam niet als een overwinnende Koning zoals David. Hij kwam niet om letterlijk grondgebied te winnen. Jezus kwam niet voor een evangelie van welvaart. Daarom klopt de boodschap ook niet dat Jezus een complete hemel op aarde zou brengen of dat als je in Jezus gelooft, je nu ook al alles zult ontvangen. Jezus laat voorlopig de gebroken wereld gebroken en laat alleen lichtstralen van de toekomende tijd zien.

Als je Jesaja 53 goed leest zit daar wel de lijn van de Messiaanse Koning in, maar zo ziet Hij er niet uit. Hij ziet eruit als iemand waar je je hoofd voor zou omdraaien. Er is geen enkele reden waarom je Hem zou begeren. Dat moet je vooral zien in het licht van die Koninklijke profetie. Het klopt ook allemaal niet als je een Koning zou verwachten die vijanden komt verslaan. Bedenk even hoe het voor een gelovige Jood geklonken moet hebben dat je je vijanden moest liefhebben, dat je je andere wang moet toekeren en dat je zult huilen om zalig te worden. Met de woorden zoals Jezus aan het begin van Zijn bediening de Bergrede begon, werd Hij direct gediskwalificeerd als de nieuwe koning volgens aarde maatstaven. De profetie van Jesaja zegt niet dat Jezus een onaanzienlijk persoon zal zijn in letterlijke zin, maar in het beeld van de Koning wel.

Het is precies waar wij net zo vaak tegenaan lopen. De vraag die wij zo vaak stellen: "Jezus, als U dan Overwinnaar bent, waarom zien wij daar dan nog maar zo weinig van?" Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: Omdat het nu nog niet de tijd is waarin alle dingen nieuw worden, maar we nog slechts nieuwe dingen zullen zien, maar nog steeds in gebrokenheid. Jezus is geen Messias die direct komt om alles anders te maken in de dagelijkse realiteit, Hij is de Messias die het begin is van alle dingen die nieuw worden. Hij zet het herstel van alle dingen in beweging, als een Knecht Die plaatsvervangend onze plaats inneemt, ons nu al laat zien wat straks volledig zal gebeuren, maar ons ook de boodschap geeft dat we nog moeten wachten op het complete herstel van alle dingen. Maar daarmee raakt Hij voor velen toen en nu wel de glans kwijt waardoor ze Hem begeerd zouden hebben. Maar wat hebben we aan een Koning Die alle dingen nieuw komt maken, terwijl dat voor ons onbereikbaar is omdat er nog een onoverbrugbare kloof zou blijven tussen God en ons. Jezus Koningschap gaat veel dieper, Hij gaat de diepste dorre doodsheid in om daar Koninklijk leven te brengen.

Gebed: Heer, toch bent U voor mij alles! Ik heb U lief omdat U niet iets materialistisch kwam brengen, maar vernieuwing vanuit het diepste bestaan van dorheid en doodsheid.

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

27 februari 2020
25 februari 2020
23 februari 2020
20 februari 2020
18 februari 2020

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu