Psalmen - Zonden van generatie op generatie

Thema: Psalmen

"Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen." (Psalm 51:7)

Er ligt misschien nog een diepere vraag onder de vraag naar zonde in het leven van een gelovige. Ik weet niet of het jou al gelukt is om een dag niet te zondigen, maar mij is dat in ieder geval nog niet gelukt. Ondanks je nieuwe natuur en je nieuwe identiteit ben je nog niet vrij van zonden. Je bent een heilige geworden die nog zondigt, dus je identiteit van zondaar is wel verdwenen, maar toch gaat het met vallen en opstaan. Hoe komt dat dan? Ja, natuurlijk heeft dat met onze natuur te maken waarmee we geboren worden. Die hebben we geërfd. We worden niet zondeloos geboren. We lezen daarom in de Bijbel dat we van nature dood zijn in de zonden en misdaden. Maar of dat nu is wat David bedoelt in psalm 51 is nog maar de vraag. De tekst uit vers 7 is vaak gebruikt om de zonde bij onze geboorte aan te tonen, maar ik denk dat er nog iets anders aan de hand is en dat is belangrijk om even goed te bekijken. Het is de vraag of David het hier heeft over de 'gewone' erfenis van Adam, zoals we die allemaal hebben, of dat hij iets heel anders bedoelt als hij zegt dat hij in ongerechtigheid is geboren. Of gaat het hier over de zonden uit het voorgeslacht?

Als David het hier heeft over zijn eigen, specifieke geboorte wat zouden dan die woorden betekenen dat hij in ongerechtigheid is geboren en dat zijn moeder hem in zonde heeft ontvangen? Er zijn namelijk wat opmerkelijke dingen in het leven van David die vragen oproepen. Dat begint al op het moment dat Samuël komt om een nieuwe koning te zalven. Alle zonen van Isaï komen dan voorbij, maar geen enkele zoon van Isaï is degene die koning van Israël moet worden. Het lijkt allemaal niet te kloppen. Heeft Samuël zich dan vergist en God niet goed begrepen? Dan blijkt dat er nog een zoon te zijn, maar die is op het veld. Die was niet gevraagd om aanwezig te zijn terwijl de man van God er was. Dat is op zijn minst opmerkelijk. Later is de reactie van de broers in de strijd met Goliath ook opmerkelijk. Ze zijn verre van blij als David op het toneel verschijnt. Ze moeten echt niets van hem hebben. En wat er verder opvalt is het vele gedoe met vrouwen in het leven van David, maar ook in het leven van Salomo, de zoon van David. Ook in het leven van Salomo worden vrouwen zijn val.

Kun je zeggen: Dat is het gevolg van de zonde en dat we zondig geboren zijn? De lijnen die van generatie op generatie lopen op het gebied van dezelfde soort zonden zijn opmerkelijk en lijken op een generatievloek. De vraag is waar dat dan is begonnen. David lijkt namelijk in zijn woorden in vers 7 duidelijk te zeggen dat dit ook in zijn leven al speelt. David is dus niet de eerste in de rij van generaties waar dit speelt, hij lijkt er al mee geboren te zijn. Wie was eigenlijk de moeder van David? Niemand die dat weet. Zou David wel een echte zoon van Isaï en de vrouw van hem zijn, waar ook zijn broers uit geboren zijn? Of is David een bastaardzoon. De aanwijzingen zijn behoorlijk sterk op dit gebied. Dat betekent dat David in vers 7 niet in algemene zin spreekt over zijn geboorte in zonde, maar in specifieke zin. David is dan voorgekomen uit een onreine relatie van zijn vader met een andere vrouw. Dan zegt David dus dat hij in onreinheid als zonde is geboren. Hij was al een kind zoals God het niet had bedoeld en dat betekent ook dat er een generatievloek op zijn leven ligt. Dan is ook niet vreemd dat zijn zoon Salomo zwak was in zonden met vrouwen. Het lijkt wel of David zich volledig bewust is van zijn afkomst en weet dat er maar één manier is om hier niet nog een keer in te struikelen: God moet hem ontzondigen met hysop, zodat hij rein zal zijn.

De macht van generatievloeken is enorm. In gebedspastoraat heb ik er al verschrikkelijke gevolgen van gezien. Patronen die van generatie op generatie door lijken te gaan. En niet alleen bij onreinheid, soms zie je door hele families een ketting van vreemde doodsoorzaken lopen. En dan kun je alleen maar zeggen: Heer, reinig mij en mijn familie, zodat dit niet door blijft gaan. En hoe dat richting Salomo dan precies zit is een vraag, maar zeker is dat ook Salomo uit een niet bedoelde relatie is geboren. Bathseba is wel de vrouw van David geworden, maar of je dit een Bijbels huwelijk kunt noemen is ook maar de vraag. Door op deze manier te kijken, krijg je wel inzicht in zondige patronen in je leven, waar je niet los van lijkt te kunnen komen. En nee, David neemt niet minder de verantwoordelijkheid voor zijn zonden. Hij kruipt hier niet achter weg, maar lijkt wel een lijn te zien die belangrijk is om te doorzien.

Gebed: Heer, ik dank U voor inzichten in de generaties. Dat U een God bent van generaties waarin U wilt zegenen is duidelijk, maar dat dan een vloek ook door generaties kan lopen is het zelfde principe. Open mijn ogen voor die patronen die actief zijn via een vloek, zodat ik die voor mijn voorgeslacht kan vragen om te vergeven en de kracht daarvan te verbreken.

 

Activiteiten (klik op event voor meer info)

05 juli 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Tricht (PKN)
05 juli 2020
17:00 - 18:30
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam
12 juli 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Tricht (PKN)
09 aug 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Garderen (GK)
23 aug 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Vuren (GK)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Moet je iedereen over Jezus vertellen? (1)

Thema: Vragen staat vrij

"Ga dan heen, onderwijs al de volken, hen dopend in de Naam van de Vader en van de Zoon en van de Heilige Geest, hun lerend alles wat Ik u geboden heb, in acht te nemen." (Mattheüs 28:19)

Hoe breng je de opdracht van Jezus tot uitvoering om deze wereld te winnen voor Jezus? Die vraag houdt altijd weer veel mensen bezig. Het is ook een lastige vraag. Het klinkt altijd wel makkelijk dat we mensen van Jezus moeten vertellen, maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik dat helemaal niet zo makkelijk vind. En als je al eens met goede moed bent begonnen en je heel veel commentaar hebt gekregen, dan ben je misschien al weer even zo vaak gestopt. Mag ik je de vraag eens stellen of je mensen moet vertellen van Jezus?

Eerst maar een ervaringsverhaal. Er zijn jaren geweest, voordat ik theologie ging studeren, dat ik veel evangeliseerde. Op meerdere plaatsen was ik actief, maar als ik eerlijk ben, vond ik het altijd erg zwaar. Ik bleef vaak het gevoel houden dat ik iets deed dat nu eenmaal moest, maar het resultaat viel vaak tegen en ik voelde mij er ook erg ongemakkelijk bij. Als ik dan weer eens optrok met iemand die iedereen op straat durfde aan te spreken, werd mijn gevoel versterkt dat ik iets niet goed deed. Toch dacht ik dat het echt moest, wilde je een goede christen zijn en dus bleef ik maar zwoegen. Misschien begrijp je nu mijn vraag of je mensen moet vertellen over Jezus, wat beter.

Het is duidelijk dat iedereen moet weten Wie Jezus is en eigenlijk moet ook iedereen in Jezus gaan geloven. Alleen staat er geen is-gelijk-teken tussen deze zekerheid en dat jij dit moet doen op een bepaalde manier. Het kan zo zijn dat iemand zonder moeite iedereen altijd en overal aan durft te spreken. Ik heb geleerd de vraag naar het ‘waarom’ zo nu en dan maar eens te stellen. Het zou kunnen zijn dat iemand mij vroeger ook zag en dacht: “Hij gaat maar door en hij durft maar”, maar de intentie was twijfelachtig. Er zat iets van ‘verdienen’ in. En ja, er zijn evangelisten die absoluut met vrijmoedigheid en ontspanning makkelijk mensen aanspreken. Als dat zo is, is er niets mis mee en God heeft deze mensen ook zo gemaakt. Tegelijk is dit niet het antwoord op de vraag of je altijd en overal mensen moet vertellen over Jezus. Voor een echte evangelist misschien wel, maar als jij dat nu juist niet bent?

De opdracht van Jezus lijkt wel heel duidelijk: ‘Onderwijst alle volken en leer hen onderhouden alles wat Ik jullie geboden heb’ en dan komt daar ook nog de doopopdracht bij. Het is maar de vraag of Jezus bedoelt te zeggen dat dit voor iedereen zo letterlijk geldt. De vrouwen rondom Jezus doen dit namelijk nergens. Het waren de apostelen, met een bijzondere roeping die dat deden, maar je leest nergens dat de hele gemeente dit deed. Wat je wel leest is dat er heel veel tot geloof komen door de houding van de gemeente. Het willen delen en in de noden van elkaar voorzien blijkt in de eerste gemeente het grootste punt te zijn waardoor er velen tot geloof kwamen. Lees Handelingen 2 maar.

Daarom zegt Jezus ook nergens op welke manier we Zijn boodschap moeten doorgeven. Hij zegt wel dat de boodschap doorgegeven moet worden. Paulus maakt dan ook duidelijk dat er meerdere bedieningen zijn en dat lang niet iedereen een evangelist is. Laten we de komende keer of keren eens kijken welke mogelijkheden er zijn om mensen het evangelie te leren kennen. Dan zul je verrast zijn van de mogelijkheden en dan zul je ook zien dat er voor iedereen mogelijkheden zijn. Niet iets dat moet, maar iets dat bij jou past.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu