Psalmen - Zonden van generatie op generatie

Thema: Psalmen

"Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen." (Psalm 51:7)

Er ligt misschien nog een diepere vraag onder de vraag naar zonde in het leven van een gelovige. Ik weet niet of het jou al gelukt is om een dag niet te zondigen, maar mij is dat in ieder geval nog niet gelukt. Ondanks je nieuwe natuur en je nieuwe identiteit ben je nog niet vrij van zonden. Je bent een heilige geworden die nog zondigt, dus je identiteit van zondaar is wel verdwenen, maar toch gaat het met vallen en opstaan. Hoe komt dat dan? Ja, natuurlijk heeft dat met onze natuur te maken waarmee we geboren worden. Die hebben we geërfd. We worden niet zondeloos geboren. We lezen daarom in de Bijbel dat we van nature dood zijn in de zonden en misdaden. Maar of dat nu is wat David bedoelt in psalm 51 is nog maar de vraag. De tekst uit vers 7 is vaak gebruikt om de zonde bij onze geboorte aan te tonen, maar ik denk dat er nog iets anders aan de hand is en dat is belangrijk om even goed te bekijken. Het is de vraag of David het hier heeft over de 'gewone' erfenis van Adam, zoals we die allemaal hebben, of dat hij iets heel anders bedoelt als hij zegt dat hij in ongerechtigheid is geboren. Of gaat het hier over de zonden uit het voorgeslacht?

Als David het hier heeft over zijn eigen, specifieke geboorte wat zouden dan die woorden betekenen dat hij in ongerechtigheid is geboren en dat zijn moeder hem in zonde heeft ontvangen? Er zijn namelijk wat opmerkelijke dingen in het leven van David die vragen oproepen. Dat begint al op het moment dat Samuël komt om een nieuwe koning te zalven. Alle zonen van Isaï komen dan voorbij, maar geen enkele zoon van Isaï is degene die koning van Israël moet worden. Het lijkt allemaal niet te kloppen. Heeft Samuël zich dan vergist en God niet goed begrepen? Dan blijkt dat er nog een zoon te zijn, maar die is op het veld. Die was niet gevraagd om aanwezig te zijn terwijl de man van God er was. Dat is op zijn minst opmerkelijk. Later is de reactie van de broers in de strijd met Goliath ook opmerkelijk. Ze zijn verre van blij als David op het toneel verschijnt. Ze moeten echt niets van hem hebben. En wat er verder opvalt is het vele gedoe met vrouwen in het leven van David, maar ook in het leven van Salomo, de zoon van David. Ook in het leven van Salomo worden vrouwen zijn val.

Kun je zeggen: Dat is het gevolg van de zonde en dat we zondig geboren zijn? De lijnen die van generatie op generatie lopen op het gebied van dezelfde soort zonden zijn opmerkelijk en lijken op een generatievloek. De vraag is waar dat dan is begonnen. David lijkt namelijk in zijn woorden in vers 7 duidelijk te zeggen dat dit ook in zijn leven al speelt. David is dus niet de eerste in de rij van generaties waar dit speelt, hij lijkt er al mee geboren te zijn. Wie was eigenlijk de moeder van David? Niemand die dat weet. Zou David wel een echte zoon van Isaï en de vrouw van hem zijn, waar ook zijn broers uit geboren zijn? Of is David een bastaardzoon. De aanwijzingen zijn behoorlijk sterk op dit gebied. Dat betekent dat David in vers 7 niet in algemene zin spreekt over zijn geboorte in zonde, maar in specifieke zin. David is dan voorgekomen uit een onreine relatie van zijn vader met een andere vrouw. Dan zegt David dus dat hij in onreinheid als zonde is geboren. Hij was al een kind zoals God het niet had bedoeld en dat betekent ook dat er een generatievloek op zijn leven ligt. Dan is ook niet vreemd dat zijn zoon Salomo zwak was in zonden met vrouwen. Het lijkt wel of David zich volledig bewust is van zijn afkomst en weet dat er maar één manier is om hier niet nog een keer in te struikelen: God moet hem ontzondigen met hysop, zodat hij rein zal zijn.

De macht van generatievloeken is enorm. In gebedspastoraat heb ik er al verschrikkelijke gevolgen van gezien. Patronen die van generatie op generatie door lijken te gaan. En niet alleen bij onreinheid, soms zie je door hele families een ketting van vreemde doodsoorzaken lopen. En dan kun je alleen maar zeggen: Heer, reinig mij en mijn familie, zodat dit niet door blijft gaan. En hoe dat richting Salomo dan precies zit is een vraag, maar zeker is dat ook Salomo uit een niet bedoelde relatie is geboren. Bathseba is wel de vrouw van David geworden, maar of je dit een Bijbels huwelijk kunt noemen is ook maar de vraag. Door op deze manier te kijken, krijg je wel inzicht in zondige patronen in je leven, waar je niet los van lijkt te kunnen komen. En nee, David neemt niet minder de verantwoordelijkheid voor zijn zonden. Hij kruipt hier niet achter weg, maar lijkt wel een lijn te zien die belangrijk is om te doorzien.

Gebed: Heer, ik dank U voor inzichten in de generaties. Dat U een God bent van generaties waarin U wilt zegenen is duidelijk, maar dat dan een vloek ook door generaties kan lopen is het zelfde principe. Open mijn ogen voor die patronen die actief zijn via een vloek, zodat ik die voor mijn voorgeslacht kan vragen om te vergeven en de kracht daarvan te verbreken.

 

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Een vreemde Koning

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Jezus is het leven in alle doodsheid van het menselijk bestaan. Dat werd duidelijk toen we het hadden over de beeldspraak van Jesaja dat Jezus is als een loot uit dorre aarde. Jezus is de levende loot uit een aarde waar geen leven meer in zit. In deze beeldspraak zitten nog twee dingen. In de eerste plaats is Jezus de Messias Die niet in een eenvoudige situatie in de wereld komt. Hij is zo anders, zoals het leven zo anders is dan de dood. Zijn taak in deze wereld was dus ook een totaal tegengestelde taak. Maar in dit beeld zit ook nog iets Koninklijks. Jesaja gebruikte namelijk in hoofdstuk 11 ook al het beeld van een loot. Toen was het beeld wel iets anders, maar daar werd wel duidelijk waar die loot uit voortkomt. Hij komt daar uit de afgehakte boomstronk van Isaï. Voor een Israëliet was dat een beeld van het absolute Koningschap. De wortel van Isaï was het begin van het huis van David. De Messias, de redder van de wereld komt dus met koninklijke majesteit.

Jezus is vanaf het begin Koning, daar is Hij voor gekomen en daar is Hij voor gezonden. Misschien geeft ons dit niet gelijk een bijzonder gevoel, maar een gelovige Jood gaf dit wel een gevoel. Zeker ook in de tijd van Jesaja en ook later in de tijd van Jezus. Al vanaf de tijd van Jesaja zat een gelovige Jood te wachten op de nieuwe Koning van Israël. Dat zie je ook terug in het leven van Jezus. Velen begrepen er niets van, want de Koning Die zou komen, zou dan toch in ieder geval afrekening houden met de vijandelijke machten in het land. Israël zou dan toch weer Israël moeten worden en geen vijand zou het meer voor het zeggen moeten hebben. Dit beeld klopt niet, maar dit was wel het grote verlangen. Jezus kwam niet als een overwinnende Koning zoals David. Hij kwam niet om letterlijk grondgebied te winnen. Jezus kwam niet voor een evangelie van welvaart. Daarom klopt de boodschap ook niet dat Jezus een complete hemel op aarde zou brengen of dat als je in Jezus gelooft, je nu ook al alles zult ontvangen. Jezus laat voorlopig de gebroken wereld gebroken en laat alleen lichtstralen van de toekomende tijd zien.

Als je Jesaja 53 goed leest zit daar wel de lijn van de Messiaanse Koning in, maar zo ziet Hij er niet uit. Hij ziet eruit als iemand waar je je hoofd voor zou omdraaien. Er is geen enkele reden waarom je Hem zou begeren. Dat moet je vooral zien in het licht van die Koninklijke profetie. Het klopt ook allemaal niet als je een Koning zou verwachten die vijanden komt verslaan. Bedenk even hoe het voor een gelovige Jood geklonken moet hebben dat je je vijanden moest liefhebben, dat je je andere wang moet toekeren en dat je zult huilen om zalig te worden. Met de woorden zoals Jezus aan het begin van Zijn bediening de Bergrede begon, werd Hij direct gediskwalificeerd als de nieuwe koning volgens aarde maatstaven. De profetie van Jesaja zegt niet dat Jezus een onaanzienlijk persoon zal zijn in letterlijke zin, maar in het beeld van de Koning wel.

Het is precies waar wij net zo vaak tegenaan lopen. De vraag die wij zo vaak stellen: "Jezus, als U dan Overwinnaar bent, waarom zien wij daar dan nog maar zo weinig van?" Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: Omdat het nu nog niet de tijd is waarin alle dingen nieuw worden, maar we nog slechts nieuwe dingen zullen zien, maar nog steeds in gebrokenheid. Jezus is geen Messias die direct komt om alles anders te maken in de dagelijkse realiteit, Hij is de Messias die het begin is van alle dingen die nieuw worden. Hij zet het herstel van alle dingen in beweging, als een Knecht Die plaatsvervangend onze plaats inneemt, ons nu al laat zien wat straks volledig zal gebeuren, maar ons ook de boodschap geeft dat we nog moeten wachten op het complete herstel van alle dingen. Maar daarmee raakt Hij voor velen toen en nu wel de glans kwijt waardoor ze Hem begeerd zouden hebben. Maar wat hebben we aan een Koning Die alle dingen nieuw komt maken, terwijl dat voor ons onbereikbaar is omdat er nog een onoverbrugbare kloof zou blijven tussen God en ons. Jezus Koningschap gaat veel dieper, Hij gaat de diepste dorre doodsheid in om daar Koninklijk leven te brengen.

Gebed: Heer, toch bent U voor mij alles! Ik heb U lief omdat U niet iets materialistisch kwam brengen, maar vernieuwing vanuit het diepste bestaan van dorheid en doodsheid.

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

27 februari 2020
25 februari 2020
23 februari 2020
20 februari 2020
18 februari 2020

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu