Kerk van Jezus - Zegenende gemeenschap

"Zegen wie u vervolgen. Zegen hen en vervloek hen niet." (Romeinen 12:14)

Jezelf kun je veranderen, maar een ander niet. Dat is wel bijna een waarheid, toch? Best apart hoeveel we bezig zijn om de ander te veranderen, alsof alles altijd aan een ander ligt. Hoeveel problemen zijn er niet, waarbij de schuld in onze beleving vaak bij de ander ligt. Als die ander dit of dat niet had gedaan, dan was het nu anders geweest. En krijg je die ander dan veranderd zodat dingen weer goed zouden gaan? Nee, dat is eigenlijk helemaal niet mogelijk. Maak je vooral druk om jezelf, maak zelf andere keuzes, kun je beter zeggen. En ja, dat is ook wel zo. En toch denk ik dat die ander wel te veranderen is, maar niet omdat wij de verandering tot stand willen brengen. Het heeft te maken welke geestelijke keuzes jij maakt, waardoor er bij die ander iets in beweging kan komen. De vraag is of jij daartoe natuurlijk bereid bent. Paulus noemt in Romeinen 12 een uiterste, maar het principe is wel duidelijk. Paulus noemt mensen die je vervolgen.

Je zou kunnen zeggen dat dit niet veel met de gemeente en de gemeenschap te maken heeft. Toch denk ik dat dit wel iets te kort door de bocht is. Paulus weet maar al te goed hoe de gemeente van Christus, in zijn tijd werd vervolgd. Misschien dat de vorm van toen voor ons niet voor te stellen is, maar tegenstand tegen de gemeente is niet vreemd. Heel veel dingen worden in onze tijd uit balans getrokken en zo wordt de kerk in een kwaad daglicht gezet, soms is er gewoon openlijk lastig of soms politieke uitspraken waar je wel je vraagtekens bij kunt zetten. En ja, als wij als kerk van Jezus daar zelf door verkeerde keuzes de oorzaak van zijn, moet je zeker eerst naar jezelf kijken. Maar wat nu als die tegenstand er echt is? Dan moet je niet willen proberen die ander te veranderen. En dat kan al doordat je de discussie aangaat, of iemand buiten de deur probeert te houden. Je moet zelf een keus maken om die ander te zegenen. Zegen degenen die je vervolgen en vervloek hen niet! Termen als 'laat hem de ... krijgen', zijn woorden die geestelijke kracht hebben en een vloek in werking stellen. Daar wordt het niet beter van! En daar wordt de gemeente ook niet sterker van en al helemaal niet opener.

Spreek woorden van zegen uit! Misschien lijkt dat zinloos, maar in de geestelijke wereld is dat niet zinloos, want daardoor komen engelen in de geestelijke strijd in beweging en dan gebeurt er wel iets. Zegen verandert mensen. Zegen verandert dus ook tegenstanders en mensen met weerstand. Iemand zich welkom laten voelen is mooi, maar iemand laten ervaren dat je hem zegent en dat hij door jouw zegen dichterbij mag komen, al is hij nog zo tegen je, dat zal iets doen met de ander. Dat Paulus eigenlijk twee keer hetzelfde zegt is niet vreemd. Hij zegt twee keer dat je moet zegenen, maar de tweede keer herhaalt hij dit om te benadrukken wat we niet moeten doen: Vervloek niet! Wees een zegenende gemeenschap van discipelen, waar de zegen echt voelbaar is! Dat betekent dus dat je bewust kiest om niet op onrecht in te gaan, maar in de eerste plaats te beginnen met zegenen. Daarmee zeg je niet dat het onrecht goed is, maar de zegen kan zoveel veranderen bij de ander, waardoor hij ook tot andere inzichten komt.

Gebed: Heer, soms zijn woorden met een vervloekende kracht eerder uit mijn mond dan dat ik zegenende en opbouwende woorden spreek. Leert U mij altijd te zegenen en nooit te vervloeken.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Een vreemde Koning

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Jezus is het leven in alle doodsheid van het menselijk bestaan. Dat werd duidelijk toen we het hadden over de beeldspraak van Jesaja dat Jezus is als een loot uit dorre aarde. Jezus is de levende loot uit een aarde waar geen leven meer in zit. In deze beeldspraak zitten nog twee dingen. In de eerste plaats is Jezus de Messias Die niet in een eenvoudige situatie in de wereld komt. Hij is zo anders, zoals het leven zo anders is dan de dood. Zijn taak in deze wereld was dus ook een totaal tegengestelde taak. Maar in dit beeld zit ook nog iets Koninklijks. Jesaja gebruikte namelijk in hoofdstuk 11 ook al het beeld van een loot. Toen was het beeld wel iets anders, maar daar werd wel duidelijk waar die loot uit voortkomt. Hij komt daar uit de afgehakte boomstronk van Isaï. Voor een Israëliet was dat een beeld van het absolute Koningschap. De wortel van Isaï was het begin van het huis van David. De Messias, de redder van de wereld komt dus met koninklijke majesteit.

Jezus is vanaf het begin Koning, daar is Hij voor gekomen en daar is Hij voor gezonden. Misschien geeft ons dit niet gelijk een bijzonder gevoel, maar een gelovige Jood gaf dit wel een gevoel. Zeker ook in de tijd van Jesaja en ook later in de tijd van Jezus. Al vanaf de tijd van Jesaja zat een gelovige Jood te wachten op de nieuwe Koning van Israël. Dat zie je ook terug in het leven van Jezus. Velen begrepen er niets van, want de Koning Die zou komen, zou dan toch in ieder geval afrekening houden met de vijandelijke machten in het land. Israël zou dan toch weer Israël moeten worden en geen vijand zou het meer voor het zeggen moeten hebben. Dit beeld klopt niet, maar dit was wel het grote verlangen. Jezus kwam niet als een overwinnende Koning zoals David. Hij kwam niet om letterlijk grondgebied te winnen. Jezus kwam niet voor een evangelie van welvaart. Daarom klopt de boodschap ook niet dat Jezus een complete hemel op aarde zou brengen of dat als je in Jezus gelooft, je nu ook al alles zult ontvangen. Jezus laat voorlopig de gebroken wereld gebroken en laat alleen lichtstralen van de toekomende tijd zien.

Als je Jesaja 53 goed leest zit daar wel de lijn van de Messiaanse Koning in, maar zo ziet Hij er niet uit. Hij ziet eruit als iemand waar je je hoofd voor zou omdraaien. Er is geen enkele reden waarom je Hem zou begeren. Dat moet je vooral zien in het licht van die Koninklijke profetie. Het klopt ook allemaal niet als je een Koning zou verwachten die vijanden komt verslaan. Bedenk even hoe het voor een gelovige Jood geklonken moet hebben dat je je vijanden moest liefhebben, dat je je andere wang moet toekeren en dat je zult huilen om zalig te worden. Met de woorden zoals Jezus aan het begin van Zijn bediening de Bergrede begon, werd Hij direct gediskwalificeerd als de nieuwe koning volgens aarde maatstaven. De profetie van Jesaja zegt niet dat Jezus een onaanzienlijk persoon zal zijn in letterlijke zin, maar in het beeld van de Koning wel.

Het is precies waar wij net zo vaak tegenaan lopen. De vraag die wij zo vaak stellen: "Jezus, als U dan Overwinnaar bent, waarom zien wij daar dan nog maar zo weinig van?" Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: Omdat het nu nog niet de tijd is waarin alle dingen nieuw worden, maar we nog slechts nieuwe dingen zullen zien, maar nog steeds in gebrokenheid. Jezus is geen Messias die direct komt om alles anders te maken in de dagelijkse realiteit, Hij is de Messias die het begin is van alle dingen die nieuw worden. Hij zet het herstel van alle dingen in beweging, als een Knecht Die plaatsvervangend onze plaats inneemt, ons nu al laat zien wat straks volledig zal gebeuren, maar ons ook de boodschap geeft dat we nog moeten wachten op het complete herstel van alle dingen. Maar daarmee raakt Hij voor velen toen en nu wel de glans kwijt waardoor ze Hem begeerd zouden hebben. Maar wat hebben we aan een Koning Die alle dingen nieuw komt maken, terwijl dat voor ons onbereikbaar is omdat er nog een onoverbrugbare kloof zou blijven tussen God en ons. Jezus Koningschap gaat veel dieper, Hij gaat de diepste dorre doodsheid in om daar Koninklijk leven te brengen.

Gebed: Heer, toch bent U voor mij alles! Ik heb U lief omdat U niet iets materialistisch kwam brengen, maar vernieuwing vanuit het diepste bestaan van dorheid en doodsheid.

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

27 februari 2020
25 februari 2020
23 februari 2020
20 februari 2020
18 februari 2020

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu