Kerk van Jezus - Volhardende gemeenschap

"Verblijd u in de hoop. Wees geduldig in de verdrukking. Volhard in het gebed" (Romeinen 12:12)

Als je het hebt over de gemeenschap binnen de kerk van Jezus, denk je al snel over de veiligheid, geborgenheid en meer van dit soort termen. Dat zou, voor ons gevoel ook iets warms zijn waar de wereld om ons heen ook naar verlangt. Dat zijn missionaire termen waarbij je het individualisme doorbreekt en de gemeenschap tot een herberg wordt in deze wereld. En ja, dat zijn zeker dingen waar het over moet gaan als je nadenkt over de kerk van Jezus en de gemeenschap die we met elkaar moeten hebben. Opmerkelijk is dan dat Paulus in de voorschriften voor de gemeente niet in de eerste plaats deze dingen noemt. Hij noemt het straks wel, dan komen er woorden als gastvrijheid voorbij en delen in de noden. Hij noemt eerst iets waarvan ik al schrijvend dacht: dat kunnen we wel overslaan met betrekking tot de gemeente. Hij heeft een paar korte zinnen die los lijken te staan van de rest.

Hij zegt namelijk eerst dit: "Verblijd u in de hoop. Wees geduldig in de verdrukking. Volhard in het gebed". Dat lijkt drie losse zinnetjes, maar bij die zinnetjes hoort één woord dat dit met elkaar verbindt: "Volharding". De kerk van Jezus is als gemeenschap een gemeenschap in volharding. Als je binnen de kring van de gemeente komt zou je moeten voelen dat dit niet zomaar een kring van mensen is, maar dat er binnen deze gemeenschap iets is wat je moeilijk kunt beschrijven, maar het voelt als: "Hoe het ook gaat, wij geven niet op!" Misschien moet je deze vraag ook even bij jezelf neerleggen, of je zo leeft met God. En dan gaat het niet om: "Wij hebben regels of plannen bedacht en wij zullen niet opgeven totdat we onze in hebben", maar het gaat om volhouden in dat wat God zal doen. 

Wat de kerk nodig heeft is een gemeenschap die blijft hopen. Wat er ook gebeurt, hoe zwaar het ook kan zijn, we blijven hopen! En niet zomaar hopen, maar met blijdschap. Dat is ook geen hoop waarbij je er maar het beste van hoopt, maar hoop waarbij je zeker weet dat God zal geven wat nodig is en dat is hoop die blijft tot in het eeuwige leven. Ik las gisteren bij BEAM over iemand die voor haar ziekte had laten bidden, maar er was niets gebeurd en na een paar keer had ze de hoop maar opgegeven. Weet je, dit is misschien ook wel de reden dat ik zeg dat bidden met zieken binnen de gemeente moet gebeuren, daar zouden geen grote evenementen voor georganiseerd moeten worden, maar dit zou binnen elke gemeente moeten functioneren, want als er niets gebeurt, wie blijft er dan met zo iemand hopen? Wie blijft dan telkens zeggen: "Als je genezing uitblijft, houd vol, want je zult het ontvangen, zo niet nu, dan straks bij de hemelpoort. Een hopende gemeente, die als het tegenzit en er verdrukking is, geduldig blijft en tegelijk ook een gemeente die volhard in bidden.

Ik durf de stelling aan dat als de kerk van Jezus niet een gemeenschap heeft waar we volharden tot het einde, waar hoe het ook gaat, we niet opgeven, dan kun je beter maar niet bezig zijn om je deur open te zetten voor iedereen. Als dit ontbreekt, zal er gegarandeerd teleurstelling ontstaan en zullen mensen het niet volhouden om te blijven. Gemeenschap zijn waar Jezus zichtbaar is, is ook gemeenschap die met elkaar blijft volhouden als we moeten wachten op wat God doet. We hopen omdat we weten dat het  volmaakte zeker zal komen, maar als het tegenzit hebben we geduld en we blijven verwachtingsvol bidden met iedereen die God op ons pad geeft. Of dat nu geestelijke of fysieke dingen zijn, als je een gemeenschap wilt zijn voor gebroken mensen zijn deze drie zaken onmisbaar: Hoop, geduld en gebed!

Gebed: Heer, geef ons hoop om dwars door alles heen te blijven verwachten wat U zult geven op Uw tijd, geef ons geduld als er verdrukking of tegenslag is en geeft ons gebed om bij U aan te blijven kloppen en met U te delen.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Een vreemde Koning

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Jezus is het leven in alle doodsheid van het menselijk bestaan. Dat werd duidelijk toen we het hadden over de beeldspraak van Jesaja dat Jezus is als een loot uit dorre aarde. Jezus is de levende loot uit een aarde waar geen leven meer in zit. In deze beeldspraak zitten nog twee dingen. In de eerste plaats is Jezus de Messias Die niet in een eenvoudige situatie in de wereld komt. Hij is zo anders, zoals het leven zo anders is dan de dood. Zijn taak in deze wereld was dus ook een totaal tegengestelde taak. Maar in dit beeld zit ook nog iets Koninklijks. Jesaja gebruikte namelijk in hoofdstuk 11 ook al het beeld van een loot. Toen was het beeld wel iets anders, maar daar werd wel duidelijk waar die loot uit voortkomt. Hij komt daar uit de afgehakte boomstronk van Isaï. Voor een Israëliet was dat een beeld van het absolute Koningschap. De wortel van Isaï was het begin van het huis van David. De Messias, de redder van de wereld komt dus met koninklijke majesteit.

Jezus is vanaf het begin Koning, daar is Hij voor gekomen en daar is Hij voor gezonden. Misschien geeft ons dit niet gelijk een bijzonder gevoel, maar een gelovige Jood gaf dit wel een gevoel. Zeker ook in de tijd van Jesaja en ook later in de tijd van Jezus. Al vanaf de tijd van Jesaja zat een gelovige Jood te wachten op de nieuwe Koning van Israël. Dat zie je ook terug in het leven van Jezus. Velen begrepen er niets van, want de Koning Die zou komen, zou dan toch in ieder geval afrekening houden met de vijandelijke machten in het land. Israël zou dan toch weer Israël moeten worden en geen vijand zou het meer voor het zeggen moeten hebben. Dit beeld klopt niet, maar dit was wel het grote verlangen. Jezus kwam niet als een overwinnende Koning zoals David. Hij kwam niet om letterlijk grondgebied te winnen. Jezus kwam niet voor een evangelie van welvaart. Daarom klopt de boodschap ook niet dat Jezus een complete hemel op aarde zou brengen of dat als je in Jezus gelooft, je nu ook al alles zult ontvangen. Jezus laat voorlopig de gebroken wereld gebroken en laat alleen lichtstralen van de toekomende tijd zien.

Als je Jesaja 53 goed leest zit daar wel de lijn van de Messiaanse Koning in, maar zo ziet Hij er niet uit. Hij ziet eruit als iemand waar je je hoofd voor zou omdraaien. Er is geen enkele reden waarom je Hem zou begeren. Dat moet je vooral zien in het licht van die Koninklijke profetie. Het klopt ook allemaal niet als je een Koning zou verwachten die vijanden komt verslaan. Bedenk even hoe het voor een gelovige Jood geklonken moet hebben dat je je vijanden moest liefhebben, dat je je andere wang moet toekeren en dat je zult huilen om zalig te worden. Met de woorden zoals Jezus aan het begin van Zijn bediening de Bergrede begon, werd Hij direct gediskwalificeerd als de nieuwe koning volgens aarde maatstaven. De profetie van Jesaja zegt niet dat Jezus een onaanzienlijk persoon zal zijn in letterlijke zin, maar in het beeld van de Koning wel.

Het is precies waar wij net zo vaak tegenaan lopen. De vraag die wij zo vaak stellen: "Jezus, als U dan Overwinnaar bent, waarom zien wij daar dan nog maar zo weinig van?" Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: Omdat het nu nog niet de tijd is waarin alle dingen nieuw worden, maar we nog slechts nieuwe dingen zullen zien, maar nog steeds in gebrokenheid. Jezus is geen Messias die direct komt om alles anders te maken in de dagelijkse realiteit, Hij is de Messias die het begin is van alle dingen die nieuw worden. Hij zet het herstel van alle dingen in beweging, als een Knecht Die plaatsvervangend onze plaats inneemt, ons nu al laat zien wat straks volledig zal gebeuren, maar ons ook de boodschap geeft dat we nog moeten wachten op het complete herstel van alle dingen. Maar daarmee raakt Hij voor velen toen en nu wel de glans kwijt waardoor ze Hem begeerd zouden hebben. Maar wat hebben we aan een Koning Die alle dingen nieuw komt maken, terwijl dat voor ons onbereikbaar is omdat er nog een onoverbrugbare kloof zou blijven tussen God en ons. Jezus Koningschap gaat veel dieper, Hij gaat de diepste dorre doodsheid in om daar Koninklijk leven te brengen.

Gebed: Heer, toch bent U voor mij alles! Ik heb U lief omdat U niet iets materialistisch kwam brengen, maar vernieuwing vanuit het diepste bestaan van dorheid en doodsheid.

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

27 februari 2020
25 februari 2020
23 februari 2020
20 februari 2020
18 februari 2020

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu