Kerk van Jezus - Gemeenschap door taakverdeling

"Want zoals wij in één lichaam vele leden hebben en de leden niet alle dezelfde functie hebben, zo zijn wij, hoewel velen, één lichaam in Christus, maar ieder afzonderlijk leden van elkaar." (Romeinen 12:4 en 5)

Hoe ziet de gemeenschap van de kerk van Jezus er uit? Je kunt natuurlijk zeggen dat het om de eenheid gaat en om de heerlijkheid die Jezus ons heeft gegeven. Dit is eigenlijk een stukje geestelijke gemeenschap. Hoe krijgt dat handen en voeten? Op welke manier kun je met elkaar gemeente zijn zoals dit hoort bij de kerk zoals Jezus deze voor ogen had? Het moet een veilige plaats zijn, zoals Jezus, zelfs de grootste zondaren veiligheid bood met hun verhaal. Dat betekent dus ook dat je geen oordeel moet hebben en al helemaal geen vooroordelen. Hoe kun je nu echt een gemeenschap zijn waar het veilig is en die zelfs aantrekkelijk is voor hen die nog nooit met het Evangelie in aanraking zijn geweest? Als je daar dieper over wilt doordenken, dan kom je eigenlijk uit in de brieven van Paulus. Op verschillende plekken geeft hij een soort blauwdruk voor de gemeente van Jezus.

Je bent in de eerste plaats gemeenschap met elkaar. Het is nooit de bedoeling geweest dat iedereen hetzelfde moet zijn en hetzelfde moet kunnen. Gemeente zijn doe je dus met elkaar. Het klinkt allemaal eigenlijk wel heel makkelijk, als je in de Romeinenbrief de woorden van Paulus leest over de gemeente. Het is net als een lichaam, waarbij iedereen zijn eigen taak heeft, maar tegelijk ben je met elkaar het lichaam. Dat geldt wereldwijd als kerk van Jezus, maar ook binnen de gemeente. En hoe bekend zijn deze woorden? Elke christen die je vraagt om uit te leggen wat het beeld van het lichaam inhoudt, weet dit waarschijnlijk te beantwoorden. Maar is het, ondanks dat dit beeld overbekend is ook echt eenvoudig? Mijn ervaring is dat dit helemaal niet eenvoudig is. Het lastige is dat je elkaar in die taken dus ook echt moet durven vertrouwen. Het gevaar dat telkens op de loer ligt, is dat we dat vertrouwen niet hebben, dat er leden van het lichaam zijn waar we het minder op hebben, of dat er leden zijn die ook veel taken buiten hun verantwoordelijkheid gaan doen.

Soms zie je dat één persoon in alle gaten in de personele bezetting springt in de gemeente. Iemand die pastoraat gaat oppakken, terwijl hij een heel andere taak heeft binnen het lichaam, omdat dit nu eenmaal toch maar moet gebeuren. Vervolgens moet er nog ergens een voorzitter komen en hij offert zich nog een keer op. Maar weet je... Ik wandel graag lange afstanden. Mijn benen hebben de taak om de afstand te overbruggen. Stel je nu voor dat ik wat last heb van mijn been en mijn arm zegt: "Ik neem het wel over", dan gaat het mis met mijn hele lichaam. Mijn arm moet een onmogelijke houding aannemen, raakt overbelast en omdat mijn hand geen schoenen heeft gaan mijn handen ook nog eens kapot. Zo is het ook met het lichaam van Christus en zo is het ook in de gemeente. Niet iedereen moet alles kunnen en in een gat springen, soms met verkeerde motieven en soms met goede bedoelingen, want dat zorgt voor verkeerde verhoudingen in de gemeente.

Het is in de praktijk veel makkelijker voor ons gewone lichaam dat onze lichaamsdelen zich aan hun taak houden, dan in het lichaam van Christus. Kennelijk vinden wij het helemaal niet makkelijk om ieder zijn eigen verantwoordelijkheid te geven en je daar ook aan te houden. Toch is dit wel een basisprincipe om vrede in de gemeente te bewaren, maar ook om uitval van mensen te voorkomen. Naar de genadegaven die ons zijn gegeven moeten we die dingen doen die bij onze verantwoordelijkheden horen. Als we dit als eerste stap nu eens voor onszelf bekijken en zelf eens zoeken naar wat onze persoonlijke verantwoordelijkheid en taak is in het lichaam van Christus, dan kunnen we daarna verder kijken naar die dingen die daar nog bijkomen.

Gebed: Heer, ik dank U dat U met zoveel wijsheid taken, gaven en bedieningen hebt verdeeld, maar leert U mij en ons allen om ons ook te houden aan dat wat U ieder persoonlijk als taak geeft.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Een vreemde Koning

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Jezus is het leven in alle doodsheid van het menselijk bestaan. Dat werd duidelijk toen we het hadden over de beeldspraak van Jesaja dat Jezus is als een loot uit dorre aarde. Jezus is de levende loot uit een aarde waar geen leven meer in zit. In deze beeldspraak zitten nog twee dingen. In de eerste plaats is Jezus de Messias Die niet in een eenvoudige situatie in de wereld komt. Hij is zo anders, zoals het leven zo anders is dan de dood. Zijn taak in deze wereld was dus ook een totaal tegengestelde taak. Maar in dit beeld zit ook nog iets Koninklijks. Jesaja gebruikte namelijk in hoofdstuk 11 ook al het beeld van een loot. Toen was het beeld wel iets anders, maar daar werd wel duidelijk waar die loot uit voortkomt. Hij komt daar uit de afgehakte boomstronk van Isaï. Voor een Israëliet was dat een beeld van het absolute Koningschap. De wortel van Isaï was het begin van het huis van David. De Messias, de redder van de wereld komt dus met koninklijke majesteit.

Jezus is vanaf het begin Koning, daar is Hij voor gekomen en daar is Hij voor gezonden. Misschien geeft ons dit niet gelijk een bijzonder gevoel, maar een gelovige Jood gaf dit wel een gevoel. Zeker ook in de tijd van Jesaja en ook later in de tijd van Jezus. Al vanaf de tijd van Jesaja zat een gelovige Jood te wachten op de nieuwe Koning van Israël. Dat zie je ook terug in het leven van Jezus. Velen begrepen er niets van, want de Koning Die zou komen, zou dan toch in ieder geval afrekening houden met de vijandelijke machten in het land. Israël zou dan toch weer Israël moeten worden en geen vijand zou het meer voor het zeggen moeten hebben. Dit beeld klopt niet, maar dit was wel het grote verlangen. Jezus kwam niet als een overwinnende Koning zoals David. Hij kwam niet om letterlijk grondgebied te winnen. Jezus kwam niet voor een evangelie van welvaart. Daarom klopt de boodschap ook niet dat Jezus een complete hemel op aarde zou brengen of dat als je in Jezus gelooft, je nu ook al alles zult ontvangen. Jezus laat voorlopig de gebroken wereld gebroken en laat alleen lichtstralen van de toekomende tijd zien.

Als je Jesaja 53 goed leest zit daar wel de lijn van de Messiaanse Koning in, maar zo ziet Hij er niet uit. Hij ziet eruit als iemand waar je je hoofd voor zou omdraaien. Er is geen enkele reden waarom je Hem zou begeren. Dat moet je vooral zien in het licht van die Koninklijke profetie. Het klopt ook allemaal niet als je een Koning zou verwachten die vijanden komt verslaan. Bedenk even hoe het voor een gelovige Jood geklonken moet hebben dat je je vijanden moest liefhebben, dat je je andere wang moet toekeren en dat je zult huilen om zalig te worden. Met de woorden zoals Jezus aan het begin van Zijn bediening de Bergrede begon, werd Hij direct gediskwalificeerd als de nieuwe koning volgens aarde maatstaven. De profetie van Jesaja zegt niet dat Jezus een onaanzienlijk persoon zal zijn in letterlijke zin, maar in het beeld van de Koning wel.

Het is precies waar wij net zo vaak tegenaan lopen. De vraag die wij zo vaak stellen: "Jezus, als U dan Overwinnaar bent, waarom zien wij daar dan nog maar zo weinig van?" Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: Omdat het nu nog niet de tijd is waarin alle dingen nieuw worden, maar we nog slechts nieuwe dingen zullen zien, maar nog steeds in gebrokenheid. Jezus is geen Messias die direct komt om alles anders te maken in de dagelijkse realiteit, Hij is de Messias die het begin is van alle dingen die nieuw worden. Hij zet het herstel van alle dingen in beweging, als een Knecht Die plaatsvervangend onze plaats inneemt, ons nu al laat zien wat straks volledig zal gebeuren, maar ons ook de boodschap geeft dat we nog moeten wachten op het complete herstel van alle dingen. Maar daarmee raakt Hij voor velen toen en nu wel de glans kwijt waardoor ze Hem begeerd zouden hebben. Maar wat hebben we aan een Koning Die alle dingen nieuw komt maken, terwijl dat voor ons onbereikbaar is omdat er nog een onoverbrugbare kloof zou blijven tussen God en ons. Jezus Koningschap gaat veel dieper, Hij gaat de diepste dorre doodsheid in om daar Koninklijk leven te brengen.

Gebed: Heer, toch bent U voor mij alles! Ik heb U lief omdat U niet iets materialistisch kwam brengen, maar vernieuwing vanuit het diepste bestaan van dorheid en doodsheid.

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

27 februari 2020
25 februari 2020
23 februari 2020
20 februari 2020
18 februari 2020

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu