Kerk van Jezus - Gemeenschap met heerlijkheid

"En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven die U Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, zoals Wij Eén zijn." (Johannes 17:22)

Je kunt nog wel even verder doordenken hoe de eenheid van de gemeente eruit zou moeten zien. Je kunt nog even verder luisteren naar de woorden die Jezus daaraan geeft. Gemeenschap als gemeente heeft met eenheid te maken, maar hoe is die eenheid dan zo krachtig, dat de wereld zelfs daardoor ziet dat Jezus door God is gezonden? Dat zegt Hij er namelijk nog achteraan. Ons één zijn, de gemeenschap van discipelen die elkaar dient en liefheeft, moet zelfs de wereld overtuigen dat Jezus de Messias is. Goed om dat wel even te beseffen. De gemeenschap die we met elkaar moeten hebben is dus zelfs reddend voor de wereld, want ze worden ervan overtuigd dat Jezus door God gezonden is. Maar die eenheid heeft iets bovennatuurlijks. Jezus heeft ons de heerlijkheid gegeven die Jezus van Zijn Vader had gekregen.

Je kunt natuurlijk de vraag stellen of wij de heerlijkheid van Jezus, als kerk van Jezus dragen, maar wat is dan de heerlijkheid van Jezus? Het is opmerkelijk dat als het in het Nieuwe Testament gaat over 'heerlijkheid' in verband met Jezus en de hemel, dat je daar een gevoel bij krijgt van 'glans'. In het Oude Testament is dat in het Hebreeuwse woord voor heerlijkheid veel minder het geval dan in het Grieks van het Nieuwe Testament. Je komt het woord heerlijkheid al tegen als Jezus geboren is en er van de engelen staat dat de heerlijkheid van de hemel hen omscheen. Het heeft iets te maken met absolute hemelse zuiverheid. Jezus zegt hierover dat als je gelooft, dat je de heerlijkheid van God zult zien. De voorstelling die je je daarvan probeert te maken schiet in woorden altijd tekort. Dat is zo hemels, zo heilig, zo vol glorie. Eigenlijk zijn daar bijna geen woorden voor.

En dan zegt Jezus dat die heerlijkheid, gegeven is aan ons opdat wij één zullen zijn. Jezus heeft ons hemelse heerlijkheid gegeven die als een glans over ons heen ligt, zodat we elkaar in die glans herkennen. Het heeft ook met een geheiligd leven te maken. Het maakt ons namelijk één. Merk je dat het in deze eenheid ineens niet meer gaat over verschillen van inzicht en verschillen van uitleg? Ons is hemelse glorie gegeven, waarvan als we die bij elkaar zien, dat de onenigheid en de ongelijkwaardigheid dus verdwijnt. Deze hemelse heerlijkheid laat het zwarte verbleken en laat het hemelse in ons zichtbaar worden. Dat maakt ons tot echte broers en zussen in Christus. Dan vindt je elkaar dus in die volmaaktheid van God in Christus.

Mag ik je gewoon eens eerlijk vragen wat jij ziet in je geestelijke broer of zus? Ligt dan wat fout ging bovenop, liggen dan de verschillen bovenop, of kennen we elkaar in Christus met al onze gebreken en mislukkingen? Als dat laatste het geval is, dan zie je elkaar in de heerlijkheid die Jezus ons heeft gegeven. Dan gaat het niet om waarin we het oneens zijn, maar dan hebben we elkaar lief met hemelse heerlijkheid. Ineens wordt die broer waar je van alles van vond, ineens je broer zoals Jezus hem ziet. Dan wordt die zus die je liever links laat liggen, die zus die Jezus ziet als volmaakt, ook voor jou volmaakt wordt. Niet om fouten goed te praten, maar omdat je beseft dat genade je tot een ander mens maakt. Niet eens altijd helemaal nu op aarde, maar geestelijk wel. We kunnen tegen elkaar zeggen dat je moet leven uit je 'in Christus zijn', maar wil jij zo naar je broer of zus in geloof kijken? Niet met aardse ogen, maar met geestelijke ogen en wil je zo onder de indruk komen van Gods heerlijkheid in de ander? Dat maakt ons tot één èn dat maakt dat je ruimte hebt om elkaar te aanvaarden. Dat is gemeenschap met heerlijkheid.

Gebed: Heer, dank U wel dat U niet alleen mij deze heerlijkheid geeft, maar ook al mijn broers en zussen in geloof. Alleen... vind ik dat soms nog heel lastig om altijd zo te zien. Maak mij één met mijn broers en zussen en maak ons tot een gemeenschap van discipelen.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Een vreemde Koning

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Jezus is het leven in alle doodsheid van het menselijk bestaan. Dat werd duidelijk toen we het hadden over de beeldspraak van Jesaja dat Jezus is als een loot uit dorre aarde. Jezus is de levende loot uit een aarde waar geen leven meer in zit. In deze beeldspraak zitten nog twee dingen. In de eerste plaats is Jezus de Messias Die niet in een eenvoudige situatie in de wereld komt. Hij is zo anders, zoals het leven zo anders is dan de dood. Zijn taak in deze wereld was dus ook een totaal tegengestelde taak. Maar in dit beeld zit ook nog iets Koninklijks. Jesaja gebruikte namelijk in hoofdstuk 11 ook al het beeld van een loot. Toen was het beeld wel iets anders, maar daar werd wel duidelijk waar die loot uit voortkomt. Hij komt daar uit de afgehakte boomstronk van Isaï. Voor een Israëliet was dat een beeld van het absolute Koningschap. De wortel van Isaï was het begin van het huis van David. De Messias, de redder van de wereld komt dus met koninklijke majesteit.

Jezus is vanaf het begin Koning, daar is Hij voor gekomen en daar is Hij voor gezonden. Misschien geeft ons dit niet gelijk een bijzonder gevoel, maar een gelovige Jood gaf dit wel een gevoel. Zeker ook in de tijd van Jesaja en ook later in de tijd van Jezus. Al vanaf de tijd van Jesaja zat een gelovige Jood te wachten op de nieuwe Koning van Israël. Dat zie je ook terug in het leven van Jezus. Velen begrepen er niets van, want de Koning Die zou komen, zou dan toch in ieder geval afrekening houden met de vijandelijke machten in het land. Israël zou dan toch weer Israël moeten worden en geen vijand zou het meer voor het zeggen moeten hebben. Dit beeld klopt niet, maar dit was wel het grote verlangen. Jezus kwam niet als een overwinnende Koning zoals David. Hij kwam niet om letterlijk grondgebied te winnen. Jezus kwam niet voor een evangelie van welvaart. Daarom klopt de boodschap ook niet dat Jezus een complete hemel op aarde zou brengen of dat als je in Jezus gelooft, je nu ook al alles zult ontvangen. Jezus laat voorlopig de gebroken wereld gebroken en laat alleen lichtstralen van de toekomende tijd zien.

Als je Jesaja 53 goed leest zit daar wel de lijn van de Messiaanse Koning in, maar zo ziet Hij er niet uit. Hij ziet eruit als iemand waar je je hoofd voor zou omdraaien. Er is geen enkele reden waarom je Hem zou begeren. Dat moet je vooral zien in het licht van die Koninklijke profetie. Het klopt ook allemaal niet als je een Koning zou verwachten die vijanden komt verslaan. Bedenk even hoe het voor een gelovige Jood geklonken moet hebben dat je je vijanden moest liefhebben, dat je je andere wang moet toekeren en dat je zult huilen om zalig te worden. Met de woorden zoals Jezus aan het begin van Zijn bediening de Bergrede begon, werd Hij direct gediskwalificeerd als de nieuwe koning volgens aarde maatstaven. De profetie van Jesaja zegt niet dat Jezus een onaanzienlijk persoon zal zijn in letterlijke zin, maar in het beeld van de Koning wel.

Het is precies waar wij net zo vaak tegenaan lopen. De vraag die wij zo vaak stellen: "Jezus, als U dan Overwinnaar bent, waarom zien wij daar dan nog maar zo weinig van?" Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: Omdat het nu nog niet de tijd is waarin alle dingen nieuw worden, maar we nog slechts nieuwe dingen zullen zien, maar nog steeds in gebrokenheid. Jezus is geen Messias die direct komt om alles anders te maken in de dagelijkse realiteit, Hij is de Messias die het begin is van alle dingen die nieuw worden. Hij zet het herstel van alle dingen in beweging, als een Knecht Die plaatsvervangend onze plaats inneemt, ons nu al laat zien wat straks volledig zal gebeuren, maar ons ook de boodschap geeft dat we nog moeten wachten op het complete herstel van alle dingen. Maar daarmee raakt Hij voor velen toen en nu wel de glans kwijt waardoor ze Hem begeerd zouden hebben. Maar wat hebben we aan een Koning Die alle dingen nieuw komt maken, terwijl dat voor ons onbereikbaar is omdat er nog een onoverbrugbare kloof zou blijven tussen God en ons. Jezus Koningschap gaat veel dieper, Hij gaat de diepste dorre doodsheid in om daar Koninklijk leven te brengen.

Gebed: Heer, toch bent U voor mij alles! Ik heb U lief omdat U niet iets materialistisch kwam brengen, maar vernieuwing vanuit het diepste bestaan van dorheid en doodsheid.

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

27 februari 2020
25 februari 2020
23 februari 2020
20 februari 2020
18 februari 2020

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu