Kerk van Jezus - Genadig Koningschap

"Die zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen." (Johannes 16:14)

We hebben het gehad over de manier hoe het Koningschap van Jezus in de kerk zou moeten functioneren. Door Woord en Geest is er absoluut gezag van God Zelf hoe Hij wil dat wij leven en hoe wij kerk zijn. En toch is dat maar een stukje van het Koningschap. Om dat iets helderder te krijgen zou je gewoon even de vraag moeten stellen wat koningschap is. Koningschap is het gezag dat een koning uitoefent over zijn onderdanen. Het is een manier van regeren, zodat het er uiteindelijk om gaat dat het koninkrijk van een koning goed functioneert. In aardse termen is dat dus ook koningschap waarbij, als onderdanen niet gehoorzaam zijn, dit direct gevolgen heeft voor die onderdanen. Maar de Heilige Geest doet nog iets anders dan door ons heen werken, zodat het Koningschap van Jezus uitvoering krijgt. Hij wijst doorlopend op Jezus.

De Heilige Geest zal Jezus verheerlijken. Veel christenen die nooit de kracht van de Heilige Geest hebben ervaren gaan er vanuit dat het verheerlijken van Jezus niets anders is dan op Jezus wijzen. De Heilige Geest en Zijn gaven worden dan aan de kant gezet en het enige dat de Heilige Geest doet is wijzen op het werk van Jezus. Maar dan laten we de belofte van Jezus, Die zei dat wij dezelfde dingen zouden doen als Hij deed en nog grotere dan deze, liggen. De Heilige Geest wijst in het verheerlijken van Jezus òòk op wat Jezus deed en helpt ons om dat òòk te doen! Daarin verheerlijkt de Heilige Geest Jezus helemaal. Maar in het Koningschap van Jezus zit nog een aspect dat haaks staat op het aardse koningschap van veel koningen op aarde. Als de Heilige Geest op Jezus wijst om Hem te verheerlijken, wijst Hij er vooral op dat het Koningschap van Jezus een genadig Koningschap is.

Veel aardse koningen zijn verre van genadig en geven hun onderdanen meestal niet veel nieuwe kansen, maar het Koningschap van Jezus kenmerkt zich doordat je opnieuw mag beginnen als het fout ging. Dat geldt in het klein en in het groot. Door de zondeval zijn we de hemel op aarde kwijtgeraakt en dat bracht Jezus verzoenend en genadig terug. Zelfs op zieken mogen we de handen leggen en ze zullen genezen, gebondenen ontvangen vrijheid en we worden verzoend met de Vader. Dat is genade in het groot! Wat kwijtraakte voor de mensheid, brengt Jezus terug. Maar ook in het klein is het Koningschap van Jezus genadig. Falende onderdanen, of beter gezegd, struikelende gelovigen, mogen opnieuw beginnen. Niet ene keer, maar telkens opnieuw. Het Koningschap van Jezus is bepalend voor de kerk en ons leven, maar is tegelijk ook genadig als we struikelen. Hij richt ons op als we struikelen. Petrussen die Jezus loochenen, Saulussen die de gemeente vervolgen, hoeren die in zonde leven, tollenaren die de boel oplichten, moordenaars in hun laatste levensminuten, er is telkens een 'opnieuw' bij Koning Jezus. Niet om makkelijk te zondigen, maar om Hem de tijd te geven om ons steeds meer te kneden naar Zijn beeld.

Niet dat Jezus niet snel genoeg zou werken, maar omdat wij nogal weerbarstig zijn. Zowel in zonden, als in het verstaan van Zijn stem en het doen wat Jezus deed. Elke keer als wij gestruikeld zijn wijst de Heilige Geest op Jezus en zegt: "Kijk hoeveel genade er bij Jezus is, niet alleen toen je nog niet geloofde, maar ook nu je weer gestruikeld bent." En je mond valt open van verbazing en verwondering en uit het diepst van je hart komt: "Verheerlijkt zij de hoogste God, wij prijzen U voor eeuwig."

Gebed: Heilige Geest, als ik struikel, wijs mij telkens opnieuw op Jezus, zodat ik telkens vrijmoedig opnieuw durf te beginnen in het Koninkrijk van mijn genadige Koning.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Een vreemde Koning

Thema: Veertigdagentijd 2020

"Want Hij is als een loot opgeschoten voor Zijn aangezicht, als een wortel uit dorre aarde. Gestalte of glorie had Hij niet; als wij Hem aanzagen, was er geen gedaante dat wij Hem begeerd zouden hebben." (Jesaja 53:2)

Jezus is het leven in alle doodsheid van het menselijk bestaan. Dat werd duidelijk toen we het hadden over de beeldspraak van Jesaja dat Jezus is als een loot uit dorre aarde. Jezus is de levende loot uit een aarde waar geen leven meer in zit. In deze beeldspraak zitten nog twee dingen. In de eerste plaats is Jezus de Messias Die niet in een eenvoudige situatie in de wereld komt. Hij is zo anders, zoals het leven zo anders is dan de dood. Zijn taak in deze wereld was dus ook een totaal tegengestelde taak. Maar in dit beeld zit ook nog iets Koninklijks. Jesaja gebruikte namelijk in hoofdstuk 11 ook al het beeld van een loot. Toen was het beeld wel iets anders, maar daar werd wel duidelijk waar die loot uit voortkomt. Hij komt daar uit de afgehakte boomstronk van Isaï. Voor een Israëliet was dat een beeld van het absolute Koningschap. De wortel van Isaï was het begin van het huis van David. De Messias, de redder van de wereld komt dus met koninklijke majesteit.

Jezus is vanaf het begin Koning, daar is Hij voor gekomen en daar is Hij voor gezonden. Misschien geeft ons dit niet gelijk een bijzonder gevoel, maar een gelovige Jood gaf dit wel een gevoel. Zeker ook in de tijd van Jesaja en ook later in de tijd van Jezus. Al vanaf de tijd van Jesaja zat een gelovige Jood te wachten op de nieuwe Koning van Israël. Dat zie je ook terug in het leven van Jezus. Velen begrepen er niets van, want de Koning Die zou komen, zou dan toch in ieder geval afrekening houden met de vijandelijke machten in het land. Israël zou dan toch weer Israël moeten worden en geen vijand zou het meer voor het zeggen moeten hebben. Dit beeld klopt niet, maar dit was wel het grote verlangen. Jezus kwam niet als een overwinnende Koning zoals David. Hij kwam niet om letterlijk grondgebied te winnen. Jezus kwam niet voor een evangelie van welvaart. Daarom klopt de boodschap ook niet dat Jezus een complete hemel op aarde zou brengen of dat als je in Jezus gelooft, je nu ook al alles zult ontvangen. Jezus laat voorlopig de gebroken wereld gebroken en laat alleen lichtstralen van de toekomende tijd zien.

Als je Jesaja 53 goed leest zit daar wel de lijn van de Messiaanse Koning in, maar zo ziet Hij er niet uit. Hij ziet eruit als iemand waar je je hoofd voor zou omdraaien. Er is geen enkele reden waarom je Hem zou begeren. Dat moet je vooral zien in het licht van die Koninklijke profetie. Het klopt ook allemaal niet als je een Koning zou verwachten die vijanden komt verslaan. Bedenk even hoe het voor een gelovige Jood geklonken moet hebben dat je je vijanden moest liefhebben, dat je je andere wang moet toekeren en dat je zult huilen om zalig te worden. Met de woorden zoals Jezus aan het begin van Zijn bediening de Bergrede begon, werd Hij direct gediskwalificeerd als de nieuwe koning volgens aarde maatstaven. De profetie van Jesaja zegt niet dat Jezus een onaanzienlijk persoon zal zijn in letterlijke zin, maar in het beeld van de Koning wel.

Het is precies waar wij net zo vaak tegenaan lopen. De vraag die wij zo vaak stellen: "Jezus, als U dan Overwinnaar bent, waarom zien wij daar dan nog maar zo weinig van?" Eigenlijk is het antwoord heel eenvoudig: Omdat het nu nog niet de tijd is waarin alle dingen nieuw worden, maar we nog slechts nieuwe dingen zullen zien, maar nog steeds in gebrokenheid. Jezus is geen Messias die direct komt om alles anders te maken in de dagelijkse realiteit, Hij is de Messias die het begin is van alle dingen die nieuw worden. Hij zet het herstel van alle dingen in beweging, als een Knecht Die plaatsvervangend onze plaats inneemt, ons nu al laat zien wat straks volledig zal gebeuren, maar ons ook de boodschap geeft dat we nog moeten wachten op het complete herstel van alle dingen. Maar daarmee raakt Hij voor velen toen en nu wel de glans kwijt waardoor ze Hem begeerd zouden hebben. Maar wat hebben we aan een Koning Die alle dingen nieuw komt maken, terwijl dat voor ons onbereikbaar is omdat er nog een onoverbrugbare kloof zou blijven tussen God en ons. Jezus Koningschap gaat veel dieper, Hij gaat de diepste dorre doodsheid in om daar Koninklijk leven te brengen.

Gebed: Heer, toch bent U voor mij alles! Ik heb U lief omdat U niet iets materialistisch kwam brengen, maar vernieuwing vanuit het diepste bestaan van dorheid en doodsheid.

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

27 februari 2020
25 februari 2020
23 februari 2020
20 februari 2020
18 februari 2020

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu