Veertigdagentijd - Dag 23 - Tekenen van hoop

"En Hij zei tegen hen: Ik heb er vurig naar verlangd dit Pascha met u te eten, voordat Ik ga lijden.” (Lukas 22:15) 

Als je bedenkt wat het Pascha betekende en als je ook bedenkt wat Jezus wil gaan doen tijdens dit Pascha, dan blijkt daaruit dat Jezus intens betrokken is op Zijn discipelen. Dit is Zijn laatste Pascha en het wordt ook Zijn eerste Avondmaal, maar tegelijk ook voorlopig het laatste Avondmaal. De maaltijd die nu gaat beginnen zal Jezus niet meer eten tot de dag dat het Koninkrijk van God vervuld zal zijn. Overigens betekent dit dus dat we ook in de hemel Avondmaal zullen vieren en telkens zullen beseffen hoe we in de hemel zijn gekomen.

 

In deze tekst, vlak voor dat Jezus het Avondmaal zal gaan instellen, zegt Jezus dat Hij er vurig naar verlangt om het Pascha met de Zijnen te vieren. Het is Zijn diepste begeerte, Zijn grootste verlangen om dit te doen. Doet Hij dit voor Zichzelf? Wellicht zal ook het Pascha Hem als mens hebben bemoedigd, het spreekt immers van Gods trouw voor Zijn volk. Maar vooral wil Hij vurig dit Pascha vieren omdat Hij Zijn discipelen niet onverzorgd wil achterlaten. Het gaat Hem erom dat het Pascha een veel diepere betekenis zal gaan krijgen en dat het Pascha uiteindelijk voor de kerk op aarde het moment zal zijn waardoor wij zien wat het lichaam en het bloed van Jezus heeft betekent. 

Jezus wil niet dat wij hopeloos en zonder zicht op Hem op aarde zouden leven. Juist nu, terwijl Jezus weet dat, nog voordat het Pascha is afgelopen, Hij in de hof van Gethsemané, Zijn eerste druppels bloed zal laten vloeien, is Hij helemaal gericht op Zijn discipelen. Jezus gaat de diepste weg van lijden en sterven in, en tot het laatste moment toe is Hij vooral bezig met de zijnen en niet met Zichzelf. Jezus wil maar één ding: Alles wat Hij doet, met een doel en met een betekenis laten zijn. Jezus wil dat Zijn discipelen weten wat Hij werkelijk doet. Hij zal straks niet een wereldverbeteraar blijken te zijn die het niet gered heeft. Hij wil dat Zijn discipelen en wij weten waarom Zijn lichaam zo gebroken en kapotgeslagen zal worden en waarom Zijn bloed totaal op de aarde zal wegdruppen. 

Dat is de reden dat Hij nu, op dit moment vurig verlangt om het Pascha te vieren. Normaal zou je helemaal niet in feeststemming zijn op het moment dat je weet wat er boven je hoofd hangt, zoals Jezus dat wist, maar alles, maar dan ook echt alles, is bedoeld voor ons. Er is in Zijn hele lijdensweg geen moment geweest dat Jezus voor Zichzelf heeft gekozen. Jezus is alleen gericht op wat Hij deed voor jou! En Hij wist wat Hij deed en vooral: Hij wist waarom Hij het deed en daarom wilde Hij, met alles dat in Hem was, voordat Hij ging lijden dit Pascha eten en het Avondmaal instellen. Jezus, Man van smarten, maar tegelijk ook: Jezus, liefhebber van mijn ziel! Jezus houdt zoveel van je dat Hij alles tot in detail voorbereid, zodat jij nooit zou hoeven twijfelen waarom Hij het gedaan heeft. 

Gebed: Heer, Uw lijden en sterven is niet alleen het verhaal zoals ik dat mag lezen, maar U hebt het zichtbaar gemaakt door het met tekenen te laten samengaan. Ik dank U, dat U er alles aan deed om duidelijk te maken wat U deed!

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 




Nehemia 12:27-43

27  Bij de inwijding van de muur van Jeruzalem zochten zij de Levieten uit al hun woon plaatsen om hen naar Jeruzalem te brengen, om met blijdschap de inwijding te verrichten, met dank zegging en met gezang, met cimbalen, luiten en harpen.
28  De nakomelingen van de zangers verzamelden zich, zowel vanuit het omliggende gebied van Jeruzalem als vanuit de dorpen van de Netofatieten,
29  en vanuit het huis van Gilgal, en vanuit de velden van Geba en Azmaveth, want de zangers hadden dorpen voor zichzelf gebouwd rond Jeruzalem.
30  De priesters en de Levieten reinigden zich; vervolgens reinigden zij het volk, de poorten en de muur.
31  Toen liet ik de vorsten van Juda de muur opgaan. Ik stelde twee grote dank koren en processies op: de ene ging naar rechts, over de muur, naar de Mestpoort,
32  en achter hen liep Hosaja met de helft van de vorsten van Juda,
33  en Azarja, Ezra en Mesullam,
34  Juda, Benjamin, Semaja en Jeremia,
35  en van de nakomelingen van de priesters met trompetten: Zacharja, de zoon van Jonathan, de zoon van Semaja, de zoon van Mattanja, de zoon van Michaja, de zoon van Zakkur, de zoon van Asaf,
36  en zijn broeders Semaja en Azareël, Milalai, Gilalai, Maäi, Nethaneël en Juda, en Hanani, met muziekinstrumenten van David, de man Gods. En Ezra, de schriftgeleerde, ging voor hen uit.
37  Zij gingen vervolgens naar de Bronpoort, en recht voor hen uit gingen zij via de trappen van de stad van David naar boven, waar de muur oploopt, boven het huis van David langs tot aan de Waterpoort in het oosten.
38  Het tweede dank koor ging in tegenovergestelde richting, met mij erachter, en met de helft van het volk, over de muur, boven de Bakoventoren langs, tot aan de Brede Muur,
39  boven de Efraïmpoort langs, en over de Oude Poort en over de Vispoort, de Hananeëltoren en de Honderdtoren, tot aan de Schaapspoort. Vervolgens bleven ze bij de Gevangenpoort staan.
40  Daarna stelden de twee dank koren zich op in het huis van God, ook ik en de helft van de machthebbers met mij,
41  en de priesters Eljakim, Maäseja, Minjamin, Michaja, Eljoënai, Zacharja en Hananja, met trompetten,
42  en Maäseja, Semaja, Eleazar, Uzzi, Johanan, Malchia, Elam en Ezer. Ook lieten de zangers zich horen, en Jizrahja, de opzichter.
43  Zij brachten op die dag grote offers en waren verblijd, want God had hen in grote mate verblijd, en ook de vrouwen en de kinderen waren verblijd, zodat de blijdschap van Jeruzalem van ver gehoord werd.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Wijdt de ingewonnen gebieden opnieuw in!

"Bij de inwijding van de muur van Jeruzalem zochten zij de Levieten uit al hun woonplaatsen om hen naar Jeruzalem te brengen, om met blijdschap de inwijding te verrichten, met dankzegging en met gezang, met cimbalen, luiten en harpen." (Nehemia 12:27)

Welk gevoel krijg jij bij het woord 'inwijding'? Het is, denk ik, een lastig woord, want het roept de vraag op welke functie inwijding heeft. Betekent het dat als je bijvoorbeeld je huis inwijdt, dat dit een speciale zegen van God krijgt, waardoor je er met meer zegen kan gaan wonen? Of een kerkgebouw dat ingewijd wordt, kan God daar meer werken dan in een kerkgebouw dat niet is ingewijd. En trouwens, wanneer is iets een inwijding en wanneer niet? Eigenlijk is het dus iets dat nog niet zomaar is uitgelegd. Nadat alle feesten van dankbaarheid en nadat ook de verootmoediging is geweest en iedereen is verdeeld over Jeruzalem en over het land, dan roept Nehemia alle Levieten nog een keer terug naar Jeruzalem. En waarom? Precies, om de nieuwe stadsmuur in te wijden.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu