Galaten - Alles of niets

"Sta  dan vast in de vrijheid waarmee Christus ons vrijgemaakt heeft, en laat u niet weer met een juk van slavernij belasten. (Galaten 5:1)"

Als Paulus het vijfde hoofdstuk begint met de woorden ‘sta dan vast’ dan is dit niet alleen een waarschuwing. Het is een opdracht, zoals we er een heleboel vinden in het Nieuwe Testament. Ergens in gaan staan is ook wel een woord dat bij Paulus past. Staan als een soldaat. Het gaat bij Paulus hierbij om de geestelijke strijd om je vrijheid. Zoals we gisteren al hebben gezien, betekent slavernij altijd dat het je klein zal houden in je geloof. Slavernij zorgt ervoor dat je niet in je volle bestemming kunt wandelen omdat de banden van slavernij altijd blijven knellen.



Sta dus op, op het moment dat je weer onder de wet terecht bent gekomen. Paulus trekt hier de lijn naar hen die zich blijkbaar ook weer lieten besnijden. Overigens hoor ik dat dit in sommige kringen ook weer de kop lijkt op te steken, zo erg zelfs dat Nieuw Testamentische christenen stellen dat dit erbij hoort als je in Israël bent ingelijfd. Ook in de tijd van Paulus speelde dit een rol van betekenis. Daar was het vanuit het Jodendom natuurlijk nog iets logischer, maar wat Paulus daar vervolgens uit zegt is dat als je je laat besnijden, dat je ook verplicht bent om de hele wet te houden.

Nu betrekt hij dat op de besnijdenis, maar dit is wel de kern van de slavernij. Je kunt namelijk niet half vrij zijn. Op het moment dat je vindt dat ene wet belangrijk is voor je zaligheid, dan betekent het dat je de hele wet zult moeten houden voor je zaligheid. De vijand probeert op een, bijna onopmerkelijke manier, je weer tot slaaf te maken, maar uiteindelijk betekent het wat Paulus zegt: Of door genade, zonder verdiensten door de wet, of de hele wet. Je wilt of door Jezus gerechtvaardigd worden, of door de wet.

Zo zwart-wit zeiden de dwaalleraars het natuurlijk niet. Ze ontkenden de genade niet, ze ontkenden ook het werk van Jezus niet, maar het was een soort genade-plus-evangelie. En dan is Paulus duidelijk: of de wet, of de genade. Is de wet geen begaanbare weg? Inderdaad, dat is een onbegaanbare weg, maar dan ook alleen de genade en niet een genade plus een beetje wet.

Stevige taal van Paulus, want wat gaat dit bij ons ook vaak mis. Toch weer regels die we belangrijk vinden, maar wat geen leven uit genade is. Of toch iets wat we gewend zijn en we als waarheid hebben aangenomen, naast de genade. Is dan alles wat we gewend zijn verkeerd of is traditie verkeerd? Zolang je het niet doet om iets aan de genade toe te voegen, niet. Als jij vindt dat bepaalde kleding op zondag goed is, mag dat helemaal, daar is absoluut niets mis mee, maar als het is om aangenamer voor God te zijn, dan gaat het echt mis. Tegelijk voel je wel hoe dun deze scheiding is. Luther zei niet voor niets dat wij de Paap (de Rooms Katholieke die alleen door werken wil zalig worden) allemaal in ons hebben. Verdienen zit in ons bloed. Goed maken wat we fout deden om de straf te ontkomen lijken we allemaal graag te doen. Maar genade is aanvaarden dat je schuldig bent en dat je vrijspraak aangeboden krijgt omdat jij er anders niet meer bij kunt komen.

Sta daarom vast in die vrijheid, zodat je niet opnieuw vast komt te zitten in wet en regels. Sta vast in de vrijheid waarmee Jezus je vrijmaakte, omdat je dan in de relatie met God kunt leven. Dat is wat God verlangt en waardoor jij voluit in je bestemming kunt wandelen.

Gebed: Heer, ik dank U dat U mij hebt vrijgemaakt en dat U mij ook vrij wilt houden. Als ik struikel, tilt U mij dan weer op en alles wat in mij is wil nu staan in Uw vrijheid.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu