Galaten - Alles of niets

"Sta  dan vast in de vrijheid waarmee Christus ons vrijgemaakt heeft, en laat u niet weer met een juk van slavernij belasten. (Galaten 5:1)"

Als Paulus het vijfde hoofdstuk begint met de woorden ‘sta dan vast’ dan is dit niet alleen een waarschuwing. Het is een opdracht, zoals we er een heleboel vinden in het Nieuwe Testament. Ergens in gaan staan is ook wel een woord dat bij Paulus past. Staan als een soldaat. Het gaat bij Paulus hierbij om de geestelijke strijd om je vrijheid. Zoals we gisteren al hebben gezien, betekent slavernij altijd dat het je klein zal houden in je geloof. Slavernij zorgt ervoor dat je niet in je volle bestemming kunt wandelen omdat de banden van slavernij altijd blijven knellen.



Sta dus op, op het moment dat je weer onder de wet terecht bent gekomen. Paulus trekt hier de lijn naar hen die zich blijkbaar ook weer lieten besnijden. Overigens hoor ik dat dit in sommige kringen ook weer de kop lijkt op te steken, zo erg zelfs dat Nieuw Testamentische christenen stellen dat dit erbij hoort als je in Israël bent ingelijfd. Ook in de tijd van Paulus speelde dit een rol van betekenis. Daar was het vanuit het Jodendom natuurlijk nog iets logischer, maar wat Paulus daar vervolgens uit zegt is dat als je je laat besnijden, dat je ook verplicht bent om de hele wet te houden.

Nu betrekt hij dat op de besnijdenis, maar dit is wel de kern van de slavernij. Je kunt namelijk niet half vrij zijn. Op het moment dat je vindt dat ene wet belangrijk is voor je zaligheid, dan betekent het dat je de hele wet zult moeten houden voor je zaligheid. De vijand probeert op een, bijna onopmerkelijke manier, je weer tot slaaf te maken, maar uiteindelijk betekent het wat Paulus zegt: Of door genade, zonder verdiensten door de wet, of de hele wet. Je wilt of door Jezus gerechtvaardigd worden, of door de wet.

Zo zwart-wit zeiden de dwaalleraars het natuurlijk niet. Ze ontkenden de genade niet, ze ontkenden ook het werk van Jezus niet, maar het was een soort genade-plus-evangelie. En dan is Paulus duidelijk: of de wet, of de genade. Is de wet geen begaanbare weg? Inderdaad, dat is een onbegaanbare weg, maar dan ook alleen de genade en niet een genade plus een beetje wet.

Stevige taal van Paulus, want wat gaat dit bij ons ook vaak mis. Toch weer regels die we belangrijk vinden, maar wat geen leven uit genade is. Of toch iets wat we gewend zijn en we als waarheid hebben aangenomen, naast de genade. Is dan alles wat we gewend zijn verkeerd of is traditie verkeerd? Zolang je het niet doet om iets aan de genade toe te voegen, niet. Als jij vindt dat bepaalde kleding op zondag goed is, mag dat helemaal, daar is absoluut niets mis mee, maar als het is om aangenamer voor God te zijn, dan gaat het echt mis. Tegelijk voel je wel hoe dun deze scheiding is. Luther zei niet voor niets dat wij de Paap (de Rooms Katholieke die alleen door werken wil zalig worden) allemaal in ons hebben. Verdienen zit in ons bloed. Goed maken wat we fout deden om de straf te ontkomen lijken we allemaal graag te doen. Maar genade is aanvaarden dat je schuldig bent en dat je vrijspraak aangeboden krijgt omdat jij er anders niet meer bij kunt komen.

Sta daarom vast in die vrijheid, zodat je niet opnieuw vast komt te zitten in wet en regels. Sta vast in de vrijheid waarmee Jezus je vrijmaakte, omdat je dan in de relatie met God kunt leven. Dat is wat God verlangt en waardoor jij voluit in je bestemming kunt wandelen.

Gebed: Heer, ik dank U dat U mij hebt vrijgemaakt en dat U mij ook vrij wilt houden. Als ik struikel, tilt U mij dan weer op en alles wat in mij is wil nu staan in Uw vrijheid.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'


Lukas 4:14-29 

14. En Jezus keerde door de kracht van de Geest terug naar Galilea, en het gerucht over Hem verspreidde zich door heel de omgeving.
15. En Hij gaf onderwijs in hun synagogen en werd door allen geprezen.
16. En Hij kwam in Nazareth, waar Hij opgevoed was, en ging naar Zijn gewoonte op de dag van de sabbat naar de synagoge, en Hij stond op om te lezen.
17. En aan Hem werd het boek van de profeet Jesaja gegeven, en toen Hij het boek opengedaan had, vond Hij de plaats waar geschreven stond:
18. De Geest van de Heere is op Mij, omdat Hij Mij gezalfd heeft; Hij heeft Mij gezonden om aan armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen wie gebroken van hart zijn,
19. om aan gevangenen vrijlating te prediken en aan blinden het gezichtsvermogen, om verslagenen weg te zenden in vrijheid, om het jaar van het welbehagen van de Heere te prediken.
20. En toen Hij het boek dichtgedaan en aan de dienaar teruggegeven had, ging Hij zitten, en de ogen van allen in de synagoge waren op Hem gevestigd.
21. Hij begon tegen hen te zeggen: Heden is deze Schrift in uw oren in vervulling gegaan.
22. En zij betuigden Hem allen hun instemming en verwonderden zich over de woorden van genade die uit Zijn mond kwamen, en zij zeiden: Is Híj niet de Zoon van Jozef?
23. Maar Hij zei tegen hen: U zult Mij ongetwijfeld dit spreekwoord voorhouden: Dokter, genees uzelf; alles waarvan wij gehoord hebben dat het in Kapernaüm gebeurd is, doe dat ook hier in Uw vaderstad.
24. Hij zei: Voorwaar, Ik zeg u dat geen profeet welgevallig is in zijn vaderstad.
25. Maar Ik zeg u naar waarheid: Er waren veel weduwen in Israël in de dagen van Elia, toen de hemel drie jaar en zes maanden gesloten was, zodat er grote hongersnood kwam over heel het land,
27. Ook waren er veel melaatsen in Israël in de tijd van de profeet Elisa, en geen van hen werd gereinigd, maar wel Naäman, de Syriër.
28. En allen in de synagoge werden met woede vervuld toen zij dit hoorden,
29. en zij stonden op, dreven Hem de stad uit en brachten Hem op de top van de berg waarop hun stad gebouwd was, om Hem van de steilte af te werpen.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Nu is het jaar van Gods vreugde

Thema: Op weg met Jezus

"Hij begon tegen hen te zeggen: Heden is deze Schrift in uw oren in vervulling gegaan." (Lukas 4:21)

Stel je voor dat jij gewoon een aannemer zou zijn in een dorp waar je bent opgegroeid en komende zondag ga jij in de kerk preken. Verrassing voor de mensen. Op de zondagsbrief of de beamer staat jou naam als voorganger voor de dienst. En dat in het dorp waar je bent opgegroeid en de mensen je vooral kennen als aannemer. Hoe denk jij dat er wordt gereageerd? Ongetwijfeld zijn er mensen die jou kennen en je een warm hart toedragen. Maar de kritisch theologische gemeenteleden bij wie een preek niet snel goed is en die zien dat jij een preek gaat houden, die zullen er ongetwijfeld even voor gaan zitten met een houding van: Wat krijgen we nu en dit kan echt niet. Ongeveer zo moet het gegaan zijn bij Jezus. Jezus is in de synagoge in Nazareth, misschien was Hij op bezoek bij Zijn ouders en naar gewoonte ging Hij naar de synagoge.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu