Timotheüs - Opziener en zijn vrouw

"Een opziener nu moet onberispelijk zijn, de man van één vrouw, beheerst, bezonnen, eerbaar, gastvrij, bekwaam om te onderwijzen, niet verslaafd aan wijn, niet vechtlustig, niet uit op schandelijke winst, maar welwillend, niet strijdlustig en zonder geldzucht." (1 Timotheüs 3:2 en 3) 

Als we lezen wat Paulus verder als voorwaarden stelt aan een opziener in de gemeente, dan kom je al snel tot de conclusie dat die rol binnen de gemeente niet een rol is waar je zonder nadenken 'ja' tegen kunt zeggen. Leidinggeven blijkt wel de rol van de man te zijn in de scheppingsorde. Paulus trok vanuit de scheppingsorde al een duidelijke lijn in het vorige hoofdstuk. Is daarmee dan alles over de rol van de vrouw gezegd? Dat vraag ik mij af.

 

De opziener in de gemeente moet de man van één vrouw zijn. Dat was in die tijd niet bepaald hoe het er vaak aan toe ging. De meeste mannen hadden er nog wat vrouwen bij, naast hun eigen vrouw. Dat wijst Paulus heel duidelijk af. Maar als je dan op je laat inwerken welke eigenschappen deze mannen als opziener moeten hebben, dan denk ik dat er eeuwen voorbij zijn gegaan in de kerk en dat er een situatie in nog heel veel kerken aanwezig is, waar Paulus wellicht heel anders over zou denken. Is het namelijk realistisch dat mannen als opziener dit zouden doen, terwijl hun vrouw onzichtbaar zou zijn? 

Als je goed nadenkt over de eigenschappen van de opziener in de gemeente, dan blijkt ineens dat als de man die eigenschappen heeft, maar zijn vrouw niet, dat het een onmogelijke missie is om opziener te zijn in de gemeente. Het is wel duidelijk in de scheppingsorde dat de man het hoofd van de vrouw is, daar is weinig anders over te zeggen, maar dan is het nog steeds wel in het samenspel tussen man en vrouw dat er eenheid en compleetheid is. 

Het feit dat een opziener gastvrij moet zijn, betekent dus ook dat zijn hele huis betrokken is bij de bediening die hij heeft in de gemeente. Als man en vrouw dan, volgens Gods Woord, één zijn, zou het dan ook niet zo moeten zijn dat we het veel meer moeten hebben over oudstenechtparen? En dit zeg ik niet om de rol van de vrouw dan maar op te lossen, terwijl de vrouw niets zou mogen betekenen van Paulus.  

We komen straks namelijk nog een zinnetje tegen in vers 11 dat heel apart is. Daar noemt Paulus ineens de vrouwen. Maar van wie zijn deze vrouwen? Heeft dat daar te maken met de diakenen? Er is op dat moment nog niet gesproken over de diakenen als mannen. Of gaat het hier over de vrouwen van hen die in de gemeente leiding geven? Ik geloof steeds meer dat de ambten in de gemeenten alleen maar kunnen functioeneren als ook de vrouwen daarbij ingezet worden naast hun mannen. Sterker nog, ik ervaar steeds meer dat de bediening in Gods Koninkrijk niet kan, als je vrouw niet naast je staat en met je meeoptrekt. Dan is het nog steeds zo dat de mannen het hoofd zijn, maar dat de opzieners als echtparen functioeneren en ondersteunen. 

Gebed: Heer, U hebt niet voor niets gezegd dat de man en vrouw één zijn. Binnen Uw scheppingsorde, willen we zoeken naar hoe U wilt dat er leiding gegeven wordt in de gemeente. En daarbij hebben ook de vrouwen een rol van betekenis. Maak Uw verlangen steeds meer voor ons duidelijk hierin.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'

Handelingen 1:12-14 (HSV)

 
[12] Toen keerden zij terug naar Jeruzalem, van de berg die de Olijfberg genoemd wordt, die vlak bij Jeruzalem is en daar een sabbatsreis vandaan ligt.
[13] En toen zij in Jeruzalem gekomen waren, gingen zij naar de bovenzaal en bleven daar, namelijk Petrus en Jakobus en Johannes en Andreas, Filippus en Thomas, Bartholomeüs en Mattheüs, Jakobus, de zoon van Alfeüs, en Simon Zelotes, en Judas, de broer van Jakobus.
[14] Dezen bleven allen eensgezind volharden in het bidden en smeken, met de vrouwen en Maria, de moeder van Jezus, en met Zijn broers.

Handelingen 1:12-14 (NBV21)

  [12] Daarop keerden de apostelen van de Olijfberg terug naar Jeruzalem. Deze berg ligt vlak bij de stad, op een sabbatsreis afstand. [13] Toen ze in de stad waren aangekomen, gingen ze naar het bovenvertrek waar ze verblijf hielden: Petrus en Johannes, Jakobus en Andreas, Filippus en Tomas, Bartolomeüs en Matteüs, Jakobus, de zoon van Alfeüs, en Simon de Zeloot en Judas, de zoon van Jakobus. [14] Eensgezind wijdden ze zich aan het gebed, samen met de vrouwen en met Maria, de moeder van Jezus, en met zijn broers.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Afzonderen voor gebed

Serie: Wij bidden

“Dezen bleven allen eensgezind volharden in het bidden en smeken, met de vrouwen en Maria, de moeder van Jezus, en met Zijn broers.” (Handelingen 1:14 – HSV)

“Eensgezind wijdden ze zich aan het gebed, samen met de vrouwen en met Maria, de moeder van Jezus, en met zijn broers.” (Handelingen 1:14 – NBV21)

Ik zou nu je kunnen laten nadenken over de discipelen die net Jezus naar de hemel hebben zien gaan en die nu alleen zijn achtergebleven om op de Heilige Geest te wachten. Daar zonderen ze zich biddend voor af, samen met de vrouwen. Ze gaan eensgezind bidden. Ik denk dat ik je dan geen nieuwe dingen zal vertellen. Het is daarbij ook heel makkelijk om dit op een afstandje te zien. Wij weten immers dat ze maar tien dagen hoeven te wachten, wij weten hoe die komst van de Heilige Geest eruit heeft gezien. Dus elk woord wat ik hierover zeg is niets anders dan vanuit de kennis die wij al hebben, vertellen wat er is gebeurd. Maar stel nu dat jij daar had gezeten.

Lees meer...

Nieuwe artikelen

04 september 2022
03 september 2022
03 september 2022
03 september 2022

Meest gelezen artikelen

Youtubekanaal

Theo denkt

Geloven dat wat er is, er niet is

Ben ik de enige die er niets meer van snapt? Ongeveer mijn hele leven ben ik in gesprekken met mensen die niet in God geloven 'beschuldigd' dat ik in Iemand geloof die niet aantoonbaar is en dus telt dat niet mee. Alleen wat empirisch aantoonbaar is, is waar. En de wetenschap kan God niet bewijzen, dus het is niet waar.
 
Maar wat gebeurt er nu? Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2022 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu