Timotheüs - Opziener en zijn vrouw

"Een opziener nu moet onberispelijk zijn, de man van één vrouw, beheerst, bezonnen, eerbaar, gastvrij, bekwaam om te onderwijzen, niet verslaafd aan wijn, niet vechtlustig, niet uit op schandelijke winst, maar welwillend, niet strijdlustig en zonder geldzucht." (1 Timotheüs 3:2 en 3) 

Als we lezen wat Paulus verder als voorwaarden stelt aan een opziener in de gemeente, dan kom je al snel tot de conclusie dat die rol binnen de gemeente niet een rol is waar je zonder nadenken 'ja' tegen kunt zeggen. Leidinggeven blijkt wel de rol van de man te zijn in de scheppingsorde. Paulus trok vanuit de scheppingsorde al een duidelijke lijn in het vorige hoofdstuk. Is daarmee dan alles over de rol van de vrouw gezegd? Dat vraag ik mij af.

 

De opziener in de gemeente moet de man van één vrouw zijn. Dat was in die tijd niet bepaald hoe het er vaak aan toe ging. De meeste mannen hadden er nog wat vrouwen bij, naast hun eigen vrouw. Dat wijst Paulus heel duidelijk af. Maar als je dan op je laat inwerken welke eigenschappen deze mannen als opziener moeten hebben, dan denk ik dat er eeuwen voorbij zijn gegaan in de kerk en dat er een situatie in nog heel veel kerken aanwezig is, waar Paulus wellicht heel anders over zou denken. Is het namelijk realistisch dat mannen als opziener dit zouden doen, terwijl hun vrouw onzichtbaar zou zijn? 

Als je goed nadenkt over de eigenschappen van de opziener in de gemeente, dan blijkt ineens dat als de man die eigenschappen heeft, maar zijn vrouw niet, dat het een onmogelijke missie is om opziener te zijn in de gemeente. Het is wel duidelijk in de scheppingsorde dat de man het hoofd van de vrouw is, daar is weinig anders over te zeggen, maar dan is het nog steeds wel in het samenspel tussen man en vrouw dat er eenheid en compleetheid is. 

Het feit dat een opziener gastvrij moet zijn, betekent dus ook dat zijn hele huis betrokken is bij de bediening die hij heeft in de gemeente. Als man en vrouw dan, volgens Gods Woord, één zijn, zou het dan ook niet zo moeten zijn dat we het veel meer moeten hebben over oudstenechtparen? En dit zeg ik niet om de rol van de vrouw dan maar op te lossen, terwijl de vrouw niets zou mogen betekenen van Paulus.  

We komen straks namelijk nog een zinnetje tegen in vers 11 dat heel apart is. Daar noemt Paulus ineens de vrouwen. Maar van wie zijn deze vrouwen? Heeft dat daar te maken met de diakenen? Er is op dat moment nog niet gesproken over de diakenen als mannen. Of gaat het hier over de vrouwen van hen die in de gemeente leiding geven? Ik geloof steeds meer dat de ambten in de gemeenten alleen maar kunnen functioeneren als ook de vrouwen daarbij ingezet worden naast hun mannen. Sterker nog, ik ervaar steeds meer dat de bediening in Gods Koninkrijk niet kan, als je vrouw niet naast je staat en met je meeoptrekt. Dan is het nog steeds zo dat de mannen het hoofd zijn, maar dat de opzieners als echtparen functioeneren en ondersteunen. 

Gebed: Heer, U hebt niet voor niets gezegd dat de man en vrouw één zijn. Binnen Uw scheppingsorde, willen we zoeken naar hoe U wilt dat er leiding gegeven wordt in de gemeente. En daarbij hebben ook de vrouwen een rol van betekenis. Maak Uw verlangen steeds meer voor ons duidelijk hierin.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'



Efeze 4:1-16

1. Zo roep ik, de gevangene in de Heere, u op tot een wandel die de roeping waarmee u geroepen bent, waardig is,
2. in alle nederigheid en zachtmoedigheid, met geduld, door elkaar in liefde te verdragen,
3. en u te beijveren om de eenheid van de Geest te bewaren door de band van de vrede:
4. één lichaam en één Geest, zoals u ook geroepen bent tot één hoop van uw roeping,
5. één Heere, één geloof, één doop,
6. één God en Vader van allen, Die boven allen en door allen en in u allen is.
7. Maar aan ieder van ons is de genade gegeven naar de maat van de gave van Christus.
8. Daarom zegt Hij: Toen Hij opvoer in de hoogte, nam Hij de gevangenis gevangen en gaf Hij gaven aan de mensen.
9. Wat betekent dit ‘toen Hij opvoer’ anders dan dat Hij ook eerst neergedaald is in de diepten, namelijk de aarde?
10. Degene Die neergedaald is, is ook Degene Die opgevaren is ver boven alle hemelen om alle dingen te vervullen.
11. En Hij heeft sommigen gegeven als apostelen, anderen als profeten, weer anderen als evangelisten en nog weer anderen als herders en leraars,
12. om de heiligen toe te rusten, tot het werk van dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus,
13. totdat wij allen komen tot de eenheid van het geloof en van de kennis van de Zoon van God, tot een volwassen man, tot de maat van de grootte van de volheid van Christus,
14. opdat wij geen jonge kinderen meer zouden zijn, heen en weer geslingerd door de golven en meegesleurd door elke wind van leer, door het bedrog van de mensen om op listige wijze tot dwaling te verleiden,
15. maar dat wij, door ons in liefde aan de waarheid te houden, in alles toe zouden groeien naar Hem Die het Hoofd is, namelijk Christus.
16. Van Hem uit wordt het hele lichaam samengevoegd en bijeengehouden door elke band die ondersteuning geeft, overeenkomstig de mate waarin ieder deel werkzaam is. Zo verkrijgt het lichaam zijn groei, tot opbouw van zichzelf in de liefde.
 

Activiteiten (klik op event voor meer info)

12 juli 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Tricht (PKN)
09 aug 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Garderen (GK)
23 aug 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Vuren (GK)
06 sept 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Heesselt (PKN)
13 sept 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Nootdorp (Herv)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Moet je iedereen over Jezus vertellen? (2)

Thema: Vragen staat vrij

"En Hij heeft sommigen gegeven als apostelen, anderen als profeten, weer anderen als evangelisten en nog weer anderen als herders en leraars" (Efeze 4:11)

Hoe win je mensen voor Jezus en moet je daarvoor dan echt de straat op? Dat was de vraag zoals we er vorige keer ongeveer mee begonnen. Jezus zei: “Ga heen, onderwijs alle volken”, maar we zagen ook dat dit vooral voor de apostelen gold. Hoe win je nu iemand voor Jezus? Alleen al die vraag bezorgt je misschien wel kriebels, want dat winnen voor Jezus voelt als zieltjes winnen en het voelt als iets waar iets gedwongens in zit voor degene die je zou winnen. Dus zullen we die term ‘winnen’ maar eens niet meer gebruiken? Hoe maak je iemand enthousiast voor Jezus en Zijn Koninkrijk? Dat klink heel anders!

Op welke manier zorg je ervoor dat iemand die niets met Jezus heeft, belangstelling voor Hem gaat krijgen? Niet omdat we iemand willen dwingen, maar wel omdat we weten dat er zonder Jezus geen leven is. Dat woord ‘winnen’ geeft vaak een gevoel dat het om een doel gaat, terwijl het ons er vooral om gaat dat we iedereen echt gunnen wat wij hebben ontdekt in de relatie met God. Wellicht komt de gedachte op waarom ik zoveel nadruk leg op de woordkeus. Om te ontdekken welke manier Gods Geest bij jou kan gebruiken om iemand verlangend en enthousiast voor Jezus te maken, moet je eerst de vraag eens stellen op welke manier jij ergens enthousiast voor wordt.

Misschien ben jij niet gelovig opgegroeid en weet jij precies waardoor jij uiteindelijk je hart aan Jezus gaf, maar als je heel je leven in de kerk hebt gezeten en je geleidelijk aan tot geloof bent gekomen, is die vraag misschien heel lastig. Denk daarom eens na wat bij jou interesse op zou wekken om je verder in het geloof te verdiepen? Wat zou jou raken, omdat wat Jezus je te bieden heeft, veel verder gaat dan wat ook in deze wereld.

Als de eerste gemeente alles met elkaar deelt raakt dat veel mensen, terwijl op een ander moment een preek van Petrus impact heeft. Maar wie zouden er geweest zijn bij die preek van Petrus? Dat waren wellicht mensen die bewust in Jeruzalem waren vanwege godsdienstige verplichtingen. Als Paulus, later op de Areopagus mensen in beweging ziet komen waren dat filosofen die hij op een filosofische manier aansprak. Dat paste ook wel bij Paulus.

Wat raakt jou? En ga dat nu eens als uitgangspunt nemen om anderen enthousiast te maken voor Jezus. Als het nu zo is dat jij geraakt wordt door de liefdevolle navolging van Jezus, zou dat jouw manier mogen zijn om anderen mee te nemen naar Jezus? Niet prekend, maar omdat ze onvoorwaardelijke liefde bij jou zien. Omdat jij zonder oordeel mensen wilt liefhebben raak jij het meest de mensen in de goot waar iedereen zijn hoofd voor omdraait, maar jouw liefde voor die mensen maakt hen geïnteresseerd in de reden waarom jij hen lief wil hebben. En dan hoef je nog geen woord over Jezus gezegd te hebben.

Als Paulus aan de gemeente in Efeze duidelijk maakt dat er vijf bedieningen zijn, dan zegt hij dat degenen met een bediening er zijn om anderen toe te rusten tot dienstbetoon. Dat betekent dat er in de gemeente dus vijf soorten mensen zijn. Apostelen met visie, evangelisten met werfkracht, herders die liefdevol zich om kwetsbare schapen bekommeren, profeten die bijzondere leiding van God hebben om in specifieke situaties te handelen en leraren die onderwijs geven. Kennelijk is het dus logisch dat deze vijf bedieningen zo in de gemeente aanwezig zijn, dat daarop moet worden toegerust. Zo zie je dat jij helemaal niet de straat op hoeft als je geen gave van evangelist hebt. Jij mag het Koninkrijk van Jezus brengen op een manier die bij jou past. Bemoedig jij graag, breng dan zo Jezus dichterbij, onderwijs jij graag, zoek dan daar op welke manier jij Jezus dichtbij kunt brengen en als jij graag zorgt, zet daar dan nieuwe stappen in om mensen door jou in aanraking met Jezus te brengen. En ben jij creatief? Misschien is dat jouw profetische manier om mensen te raken met Wie Jezus is.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu