Jona - Gods prediking

"Sta op, ga naar de grote stad Ninevé en predik tegen haar de prediking die Ik tot u spreek." (Jona 3:2)


Jona was niet van zijn opdracht af, sterker nog, de opdracht is zelfs nog aangescherpt. De opdracht was in eerste instantie de opdracht om in Ninevé te gaan preken omdat er zoveel kwaad in de stad was, dat God er klaar mee was. Maar de inhoud van die preek daar had God verder nog niets over gezegd, maar nu wordt het nog duidelijker afgebakend. Jona moet de prediking gaan preken die God tot hem spreekt.



Wat zou jij gaan preken in een stad als Ninevé? En die opdracht is niet alleen een lastige opdracht omdat de inwoners van Ninevé aardsvijanden waren van Israël, dat maakte het inderdaad bijna onmogelijk, want Jona gunde deze stad echt de prediking van God niet. Maar het gaat verder dan dat. Bedenk even dat deze stad een enorme stad was. Om dwars door de stad heen te komen had je drie dagreizen nodig. Een stad als Amsterdam is er dus niets bij. Jona kon ook niet via de krant of via social media zijn komst aankondigen en hij had er geen kerken waar hij even kon aankloppen om veel mensen te bereiken. Het enige dat hij kon doen was de stad doorgaan met de boodschap die God hem had meegegeven.

Stel je voor dat God jou die opdracht geeft voor Amsterdam? En de opdracht was geen boodschap van redding, maar een boodschap van alleen oordeel. God gaat de stad over veertig dagen omkeren, want de goddeloosheid was zo verschrikkelijk dat God een einde met deze stad zou maken. Het was ook echt een boodschap zonder hoop. Israël zou misschien nog door bekering Gods genade kunnen krijgen, maar het gaat hier om een heidense stad.

Jona liep een dag de stad in en het enige dat hij riep was: “Nog veertig dagen en God gaat de stad omkeren.” Je zou zeggen dat dit een boodschap is waar de inwoners om zouden lachen en Jona zouden ze zien als een bijzondere dwaas, zoals er meer op de aarde rondliepen. Wie gaat dit nu geloven?

Ondertussen loopt Jona wel met een heel dubbel gevoel. Natuurlijk, als deze grote stad van de vijand omgekeerd gaat worden, dan is dat wel echt het mooiste wat er is, maar Jona heeft er geen goed gevoel bij. Hij kent God en hij weet wat misschien het gevolg weleens zou kunnen zijn. Dit is helemaal niet wat hij wil, God zou weleens de bekering van de inwoners van Ninevé kunnen aanvaarden. En terwijl Jona door de stad loopt, gebeurt het onbegrijpelijke: de woorden van deze ene man slaan in als een bom. Een stad die niet gelooft in God, beseft ineens dat deze God, die niet hun God is, inderdaad gezien heeft hoe zij leven.

Wij hebben het tegenwoordig niet zo heel erg op oordeelspreken, want God is toch liefde? En God lijkt soms niet zo zwaar te tillen aan zonden. Het gaat makkelijker over God bij wie je veilig mag zijn en die je aanvaart zoals je bent, dan de God Die de zonde afwijst. En wat nu als God je vraagt eerlijk te zijn tegen hen die je liever kwijt dan rijk bent en wat als deze mensen zich bekering van hun zonde en om genade gaan smeken bij God. Wat nu als dit nu juist die mensen zijn, die je dat helemaal niet gunt. Als je op sommige verjaardagen hoort hoe er over moslims gesproken wordt bijvoorbeeld. Wat nu als God juist dat gaat vragen?

God vraagt twee dingen: Gaan naar hen naar wie God wilt dat je gaat en eerlijk zijn, benoemen wat niet goed is en dat dit gevolgen heeft. Ja, wij hebben het Evangelie er zelfs nog bij en kunnen over Jezus vertellen. Maar met welke houding? Jona liep niet met vreugde door de stad, hij voelde de bui wel hangen dat God genadig zou zijn. En jij, en ik?

Gebed: Heer, U bent genadiger dan wij en U wilt dat zelfs de aardsvijanden van Uw volk Israël zich kunnen bekeren. Jona is niet het voorbeeld zoals het zou moeten, maar nog veel te vaak ons spiegelbeeld.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 




Nehemia 12:27-43

27  Bij de inwijding van de muur van Jeruzalem zochten zij de Levieten uit al hun woon plaatsen om hen naar Jeruzalem te brengen, om met blijdschap de inwijding te verrichten, met dank zegging en met gezang, met cimbalen, luiten en harpen.
28  De nakomelingen van de zangers verzamelden zich, zowel vanuit het omliggende gebied van Jeruzalem als vanuit de dorpen van de Netofatieten,
29  en vanuit het huis van Gilgal, en vanuit de velden van Geba en Azmaveth, want de zangers hadden dorpen voor zichzelf gebouwd rond Jeruzalem.
30  De priesters en de Levieten reinigden zich; vervolgens reinigden zij het volk, de poorten en de muur.
31  Toen liet ik de vorsten van Juda de muur opgaan. Ik stelde twee grote dank koren en processies op: de ene ging naar rechts, over de muur, naar de Mestpoort,
32  en achter hen liep Hosaja met de helft van de vorsten van Juda,
33  en Azarja, Ezra en Mesullam,
34  Juda, Benjamin, Semaja en Jeremia,
35  en van de nakomelingen van de priesters met trompetten: Zacharja, de zoon van Jonathan, de zoon van Semaja, de zoon van Mattanja, de zoon van Michaja, de zoon van Zakkur, de zoon van Asaf,
36  en zijn broeders Semaja en Azareël, Milalai, Gilalai, Maäi, Nethaneël en Juda, en Hanani, met muziekinstrumenten van David, de man Gods. En Ezra, de schriftgeleerde, ging voor hen uit.
37  Zij gingen vervolgens naar de Bronpoort, en recht voor hen uit gingen zij via de trappen van de stad van David naar boven, waar de muur oploopt, boven het huis van David langs tot aan de Waterpoort in het oosten.
38  Het tweede dank koor ging in tegenovergestelde richting, met mij erachter, en met de helft van het volk, over de muur, boven de Bakoventoren langs, tot aan de Brede Muur,
39  boven de Efraïmpoort langs, en over de Oude Poort en over de Vispoort, de Hananeëltoren en de Honderdtoren, tot aan de Schaapspoort. Vervolgens bleven ze bij de Gevangenpoort staan.
40  Daarna stelden de twee dank koren zich op in het huis van God, ook ik en de helft van de machthebbers met mij,
41  en de priesters Eljakim, Maäseja, Minjamin, Michaja, Eljoënai, Zacharja en Hananja, met trompetten,
42  en Maäseja, Semaja, Eleazar, Uzzi, Johanan, Malchia, Elam en Ezer. Ook lieten de zangers zich horen, en Jizrahja, de opzichter.
43  Zij brachten op die dag grote offers en waren verblijd, want God had hen in grote mate verblijd, en ook de vrouwen en de kinderen waren verblijd, zodat de blijdschap van Jeruzalem van ver gehoord werd.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Wijdt de ingewonnen gebieden opnieuw in!

"Bij de inwijding van de muur van Jeruzalem zochten zij de Levieten uit al hun woonplaatsen om hen naar Jeruzalem te brengen, om met blijdschap de inwijding te verrichten, met dankzegging en met gezang, met cimbalen, luiten en harpen." (Nehemia 12:27)

Welk gevoel krijg jij bij het woord 'inwijding'? Het is, denk ik, een lastig woord, want het roept de vraag op welke functie inwijding heeft. Betekent het dat als je bijvoorbeeld je huis inwijdt, dat dit een speciale zegen van God krijgt, waardoor je er met meer zegen kan gaan wonen? Of een kerkgebouw dat ingewijd wordt, kan God daar meer werken dan in een kerkgebouw dat niet is ingewijd. En trouwens, wanneer is iets een inwijding en wanneer niet? Eigenlijk is het dus iets dat nog niet zomaar is uitgelegd. Nadat alle feesten van dankbaarheid en nadat ook de verootmoediging is geweest en iedereen is verdeeld over Jeruzalem en over het land, dan roept Nehemia alle Levieten nog een keer terug naar Jeruzalem. En waarom? Precies, om de nieuwe stadsmuur in te wijden.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu