Heiligheid van God - Gods heilige weg met jouw leven

"O God, Uw weg is in het heiligdom. Wie is een God zo groot als God?" (Psalm 77:14)

Is het zo dat alles als kind van God voor de wind gaat? Als God je in Christus als heilig ziet en je daarmee gelijk bent aan Zijn heiligheid, komt dan alles goed? Dat is een vraag hoe dit dan zit? Uiteindelijk komt alles goed, uiteindelijk. Maar dat betekent niet dat het nu altijd goed zal zijn. En ook dat is het weer niet echt. Want het is goed hoe het nu is, als je het van God uit kunt bekijken. Als je Gods metaplan met jouw leven ziet, gaat het goed.

 
Het wil ook weer niet zeggen dat alles wat je overkomt, Gods bedoeling was, maar God gebruikt het wel ten goede, zelfs als satan dingen in beweging zet in je leven, dan zal God dat uiteindelijk omzetten in je kracht. God keert alle dingen om die niet goed zijn. En uiteindelijk komt alles goed. Of nu komen dingen goed, of straks bij de poort van de eeuwigheid, maar Gods weg is de beste. Ook al voelt dat niet altijd zo. Als iemand zegt: “Ik begrijp niets van God en er overkomt mij van alles, waar is God”, dan zijn dit geen verkeerde woorden. Dit is maar al te vaak hoe het is. Gods heiligheid past heel vaak niet op onze denkbeelden.
 
Als je psalm 77 leest, kom je tot de conclusie dat de schrijver van deze psalm niet op ene lijn krijgt wat hij ervaart en wat God lijkt te doen. De hele psalm zit vol met aanvechting en strijd en het lijkt wel of God geen enkele rol speelt in zijn situatie. Ik denk dat er lezers zijn die dit heel goed begrijpen hoe dit voelt. En de verleiding is dan om maar te berusten, te zeggen dat je er toch niets van snapt en te denken dat God je in de steek heeft gelaten. Ik wil je vandaag zeggen, als dit jouw gedachten zijn, da ze niet kloppen! God heeft je niet in de steek gelaten op het moment dat je Hem niet ervaart en op het moment dat er dingen gebeuren die je niet begrijpt.
 
Gods weg is in het heiligdom! De oude berijmde psalm zegt: “Heilig zijn, o God, Uw wegen, niemand spreekt Uw hoogheid tegen”. Dat is wat het is! Jij en ik, wij begrijpen lang niet altijd wat God, in Zijn heiligdom bedenkt en hoe Hij ingrijpt en stuurt op dat wat jij meemaakt. Ik heb mensen begeleid in intensieve bevrijdingstrajecten waarbij ik verhalen heb gehoord die soms heel verschrikkelijk waren in wat mensen hadden meegemaakt, maar waarvan ik na het traject heb gezien hoe God, dat was satan voor hun ondergang gebruikte, uiteindelijk tot hun kracht laat zijn om anderen te helpen.
 
God is heilig en daarmee is God ook volmaakt goed! Maar dat betekent niet dat wij buiten het heiligdom van God, alleen maar goede dingen meemaken. Je hoort mensen zeggen: “Als God bestaat, waarom gebeurt er dan dit of dat”, maar dat is richting God niet eerlijk om het Hem te verwijten. Dat wat er hier op aarde gebeurt vindt plaats buiten Zijn heiligdom in een gebroken wereld die onder de vloek ligt. En als je daar bent, zullen de gevolgen van de gebrokenheid je ook treffen. Maar daarmee doet God het nog steeds niet fout, want Zijn weg met jou is in het heiligdom.
 
Wat God doet met jou, vanuit Zijn heiligdom, doet Hij vanuit Zijn heiligheid! Gods deel in jouw situatie is altijd goed en daarmee is God altijd nabij en betrokken op jou. Sterker nog, dat wat niet goed heeft te maken met de gebrokenheid en de vloek over deze aarde, maar dit is niet blijvend tot in eeuwigheid, want Gods weg met jou zal altijd gericht zijn op het goede, ook al zie je dat nu nog lang niet altijd. God vergeet jou dus niet, maar Hij is bezig om Zijn weg met jou, uiteindelijk tot volmaaktheid te brengen. Daar zal je in deze gebrokenheid soms heel concreet iets van zien en op andere momenten laat God je nog wachten. Niet vanuit negatief handelen van God, maar vanuit de weg met jou die heilig is vanuit Zijn handelen.
 
Gebed: Heer, Uw wegen snap ik soms totaal niet, maar ik wil mij in ieder geval overgeven aan Uw weg vanuit Uw heiligdom! Dan is het altijd goed wat U doet, ook al ervaar ik de gebrokenheid en vloek van deze wereld.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu