Timotheüs - Gebed op de eerste plaats

"Ik roep er dan vóór alles toe op dat smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen gedaan worden voor alle mensen, voor koningen en allen die hooggeplaatst zijn, opdat wij een rustig en stil leven zullen leiden, in alle godsvrucht en waardigheid. (1 Timotheüs 2:1 en 2) 

Je zou zeggen dat als het over Gods Koninkrijk gaat, dat je dan als een Timotheüs in de gemeente vooral hard aan het werk moet gaan. Sturing geven aan al die zinloze discussies, mensen wijzen op Jezus en de gemeente leren dat het einddoel van de wet, de liefde is. Dat zou je zeggen. Dat verwacht je toch ook eigenlijk van voorgangers? Aan het werk, bezoek mensen, help waar je kunt, lees met mensen uit de Bijbel en bidt met mensen die het nodig hebben. En dan zegt Paulus: "Niets daarvan!" 

Onze neiging is om zoveel mogelijk bezoeken te doen, of om zoveel mogelijk te evangeliseren. Maar Paulus zegt: "Vóór alle dingen, voor alles wat je doet, is er eerst wat anders belangrijk." Voordat je de straat op gaat, voordat... En vil het dan maar in. Maar voor dat alles is gebed, smekingen en voorbede belangrijker. En ik weet niet hoe dit voor jou voelt, maar ik merk zelf dat ik maar al te makkelijk, als ik tijd neem voor gebed het gevoel heb: Er moet nog zoveel, en dit nog en dat nog. Je agenda drukt heel makkelijk een stempel op je dag.  

Wat zou er gebeuren als je aan een voorganger vraagt: "Wat doe je zoal op een dag?" en hij zegt: "Ik begin met een uur gebed." Dan hoor je soms mensen zeggen: "Maar wat doe je als werk?" En dan zegt die voorganger: "Vooral bidden." Vinden we dat dan een normaal antwoord? Hoe normaal is het dat tijden van gebed onderdeel zijn van het werk van voorgangers en anderen die dienen in het Koninkrijk van God? We weten wel dat gebed belangrijk is, maar ondertussen staat het best wel apart op je urenoverzicht.  

Paulus maakt heel duidelijk aan Timotheüs dat hij zich niet moet laten verleiden tot rennen en vliegen. Het kan soms heel druk zijn als je dient in Gods Koninkrijk, soms is het crisis op crisis, maar dat mag er nooit voor zorgen dat dit je agenda gaat bepalen. En ik hoor het mijzelf zeggen, want dat gebeurt zo makkelijk. Laten we ons door Paulus eens laten oproepen om gebed de eerste en hoogste plaats te geven. Ook als je geen voorganger bent, ook als je niet een bijzondere plaats hebt in de bediening, maar laten we serieus plaats maken voor gebed, smeken en voorbede. 

Paulus noemt dan ook degenen die op hoge plaatsen zitten. Zeker, die mogen wel wat extra gebed ontvangen, maar tegelijk zegt Paulus ook: Voor alle mensen! Misschien zou het wel eens goed zijn als we zouden zien wat er gebeurt als we bidden! Wat gebeurt er dan in de geestelijke wereld. Komen de engelen in beweging? Waarschijnlijk wel, zodra wij bidden gebeurt er iets. En daarmee is bidden tegelijk ook hard werken! Laat je niet afleiden door je agenda en soms ook gewoon je onwil. 

Gebed: Heer, ik beleid U dat het aan mijn gebed maar al te makkelijk ontbreekt. Veel te makkelijk laat ik mij leiden door de wan van alledag. Wilt U mij helpen om de juiste focus te hebben.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu