Daniël - Leven in een wereld die niet bij je past

“Toen beval de koning aan Aspenaz, het hoofd van zijn hovelingen, dat hij enigen van de Israëlieten moest laten komen, namelijk uit het koninklijk geslacht en uit de edelen.” (Daniël 1:3) 

Het is mooi als je hebt meegedacht over het vissen van mensen, maar als je dat heel rooskleurig voorstelt, dan zou je bijna vergeten dat er ook nog een andere kant is. Er is ook nog de kant van de samenleving waarin wij leven. Ik weet niet hoe dit voor jou is, maar onze seculiere samenleving is lang niet altijd makkelijk om te leven. Sterker nog, je kunt zeggen dat we onze naaste niet eindeloos in hun waarde moeten laten omdat er maar één waarheid is die echt reddend is, maar tegelijk leef je er wel gewoon tussen. Als het goed is, leef je als een hemelburger op aarde en leef je in een vreemd land. En dat is lastig, want de levensstijl van de hemel sluit totaal niet aan op de stijl van de aarde.

 
Iemand die we in de Bijbel tegenkomen die dit op een uitzonderlijke manier heeft meegemaakt, maar waarvan ook de details zijn beschreven is Daniël. Zijn verhaal is natuurlijk overbekend, maar om hem heen gebeurt veel meer dan alleen het verhaal van de vurige over en van de leeuwenkuil. Dat zijn misschien wel de grote momenten van het ingrijpen van God in zijn leven en van dat van zijn vrienden, maar uiteindelijk gebeurt er veel meer dan dat. Daniël leefde als geen ander in een wereld die totaal niet aansloot bij zijn eigen wereld. Het is misschien iets te kort door de bocht om te zeggen dat de wereld waarin hij terecht kwam een seculiere wereld was. Het was eerder een uiterst religieuze wereld waarin de god Bel centraal stond.
 
Dat die god Bel centraal stond, valt in het verhaal niet gelijk op, maar in bepaalde onderdelen van de geschiedenis wordt hij wel aanbeden en eigenlijk draait alles in Babel om de god Bel. Die moet tevreden gehouden worden en dat wordt hij niet als iemand als Daniël zijn God vereert. Hoeveel zegen onze God ook echt geeft, het hele systeem in Babel was gebouwd rond de verering van Bel. En in die wereld komt Daniël terecht.
 
Als je leest wie Daniël was, dan blijkt dat hij een jongen was die hooggeplaatst was. Hij was wellicht zelfs een prins, of in ieder geval kwam hij uit het koninklijk geslacht en hij hoorde bij de knapste jongens van het land. Daniël had dus zoveel in zijn leven dat hij een prachtig leven had kunnen krijgen en ook in Babel had zijn leven een leven kunnen zijn in weelde en voorspoed. Maar in Babel moest hij dan wel meedoen met de cultuur en de afgodendienst daar. Dan kon hij het ook daar maken.
 
Dat maakt dat zijn verhaal en het onze veel minder ver uit elkaar ligt dan op het eerste gezicht lijkt. Ook wij kunnen geëerd worden op het moment dat we meedoen met de massa. Het is de vraag welke keus Daniël in zijn tijd en wij in onze tijd maken. Waar wil je voor gaan? Voor God? Dat betekent dat je daar voor zult moeten gaan staan, wat de gevolgen ook zijn en hoe doe je dat dan? Of kies je om deels of helemaal mee te buigen met de wereld om je heen? Uiteindelijk zal dat geen zegen brengen, maar heb je wel het gevoel dat je het redt in deze tijd, maar is dat echt waar je voor wilt leven?
 
Gebed: Heer, laat het leven van Daniël voor mij zichtbaar maken op welke manier ik kan leven in de wereld waarin U mij een plaats hebt gegeven, zodat ik U oprecht en zuiver vertegenwoordig op aarde.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'



Hebreeën 4:1-13 

1. Laten wij er dan beducht voor zijn dat iemand van u ooit schijnt achter te blijven, terwijl de belofte om in Zijn rust binnen te gaan nog van kracht is.
2. Want ook aan ons is het Evangelie verkondigd, evenals aan hen. Maar het gepredikte woord bracht hun geen voordeel, omdat het niet met geloof gepaard ging bij hen die het hoorden.
3. Wij die tot geloof gekomen zijn, gaan immers de rust binnen, zoals Hij gezegd heeft: Daarom heb Ik in Mijn toorn gezworen: Mijn rust zullen zij niet binnengaan! En dat terwijl Zijn werken al sinds de grondlegging van de wereld voltooid zijn.
4. Want Hij heeft ergens over de zevende dag als volgt gesproken: En God heeft op de zevende dag van al Zijn werken gerust.
5. En op deze plaats opnieuw: Zij zullen Mijn rust niet binnengaan!
6. Omdat dus het feit blijft dat sommigen deze rust binnengaan, en dat zij aan wie het Evangelie eerst verkondigd was, niet binnengegaan zijn vanwege hun ongehoorzaamheid,
7. bepaalt Hij opnieuw een zekere dag, namelijk heden, wanneer Hij zo lange tijd daarna door David zegt (zoals al eerder gezegd is): Heden, als u Zijn stem hoort, verhard dan uw hart niet.
8. Want als Jozua hen al in de rust gebracht had, zou God daarna niet gesproken hebben over een andere dag.
9. Er blijft dus nog een sabbatsrust over voor het volk van God,
10. want wie Zijn rust binnengegaan is, die heeft zelf ook van zijn werken gerust, zoals God van de Zijne.
11. Laten wij ons dan beijveren om die rust binnen te gaan, opdat niemand door het volgen van dit voorbeeld van ongehoorzaamheid ten val zal komen.
12. Want het Woord van God is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard, en het dringt door tot op de scheiding van ziel en geest, van gewrichten en merg, en het oordeelt de overleggingen en gedachten van het hart.
13. En er is geen schepsel onzichtbaar voor Hem, maar alles ligt naakt en ontbloot voor de ogen van Hem aan Wie wij rekenschap hebben af te leggen.
 
 

Activiteiten (klik op event voor meer info)

09 aug 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Garderen (GK)
23 aug 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Vuren (GK)
06 sept 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Heesselt (PKN)
13 sept 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Nootdorp (Herv)
13 sept 2020
17:00 - 18:30
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Is vakantie houden Bijbels? (2)

Thema: Vragen staat vrij

"want wie Zijn rust binnengegaan is, die heeft zelf ook van zijn werken gerust, zoals God van de Zijne." (Hebreeën 4:10)

God heeft ervoor gekozen om op de zevende dag rust te scheppen. Wij hebben het altijd over zes dagen dat God schiep, maar Hij deed dat zeven dagen. De zevende dag schiep Hij rust en vervolgens heeft Hij die dag apart gezet. Je zou ook kunnen zeggen dat God die dag heeft toegewijd aan het scheppen van rust. Eigenlijk gaat de zevende scheppingsdag dus door en God trekt hem zelfs door in het verplichting dat ook wij rust zouden scheppen op iedere zevende dag. En zelfs daar blijft het niet bij. Elke zeven jaar moest het land ook een sabbatsjaar krijgen. En tenslotte is er ook nog het vijftigste jaar, na zeven keer zeven jaar. Dan is de rust nog groter en mag iedereen weer opnieuw beginnen.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu