Handoplegging - Wees niet bang

“Daarom herinner ik u eraan de genadegave van God die in u is door de oplegging van mijn handen, aan te wakkeren. Want God heeft ons niet gegeven een geest van vreesachtigheid, maar van kracht en liefde en bezonnenheid.” (2 Timotheüs 1:6 en 7) 

Er komt nog een tweede moment dat Paulus tegen Timotheüs zegt dat hij zuinig moet zijn op dat wat hij door handoplegging heeft gekregen. Ook dit heeft alles te maken met de andere kant van het verhaal, die van de ontvanger. Nadat we gisteren al zagen hoe belangrijk het is om de genadegaven van God niet te veronachtzamen, is Paulus nu nog krachtiger in zijn woorden. Het is goed om een stukje besef te krijgen wat de gevolgen zijn van handoplegging.

 
Paulus maakt heel duidelijk tegen Timotheüs dat door zijn handoplegging de genadegave van God aan hem is gegeven. Het lijdt dus geen twijfel of die gaven er zijn. Door de handoplegging heeft Timotheüs de vervulling met de Heilige Geest gekregen en woont de Heilige Geest niet alleen in hem, maar werkt Hij ook krachtig door hem heen. Tegelijk is het zijn opdracht om deze gaven aan te wakkeren. Dat moet gebeuren, dat is nodig. Hoe meer je gebruikt maakt van de gaven van de Geest hoe krachtiger het zal worden. Hoe dat precies werkt is niet duidelijk voor ons. Beloont God degenen die dit doen? Of wordt er zoveel geloof gebouwd dat je er ook veel meer gebruik van kunt maken? Beide zou kunnen, maar Paulus legt dat verder niet uit.
 
Maar wat gebeurt er nu als de genadegaven van God functioneren in je leven? Dan gebeurt er heel makkelijk iets waar Paulus voor waarschuwt: We hebben geen geest van vreesachtigheid gekregen, maar van kracht, liefde en bezonnenheid. Dat laatste is wat het is, maar het eerste ligt op de loer: angst! Ik heb meerdere keren meegemaakt dat als ik iemand de handen oplegde, dat God genas. Zelfs tumoren verdwenen. En toch, elke keer weer moet ik eerlijk zeggen dat als God mij aanspoort om iemand de handen op te leggen voor genezing, dat ik telkens heel makkelijk blijf twijfelen. Gedachten als: “En als het nu niet lukt?” spelen heel snel een rol. Soms gaat daardoor zelfs de rem erop. Of de gedachte dat gewoon op afstand bidden ook wel goed genoeg is, ondanks dat Jezus iets anders zegt.
 
Of wat denk je als God de gave van profetie vrijzet en je bent met iemand in gesprek en God zegt: “Zelfmedelijden”? Denk je dat je dan niet even moet slikken? Ik wel, in ieder geval! Maar besef dat Gods Geest in je krachtig is en Zelf werkt in jou! Dat is niet altijd even logisch naar ons menselijke verstand. Het enige dat God vraagt is geloof dat Hij krachtig en vol liefde door jou heen werkt. Als je de vervulling met de Heilige Geest hebt ontvangen, dan werkt de Heilige Geest ook daadwerkelijk in. God is niet passief als het gaat over de bediening van Jezus op aarde door Zijn gelovigen heen. Wakker daarom deze gaven aan, meer en meer! Ga durven bewegen, doe wat God van je vraagt, spreek leven, deel leven uit, leg op zieken de handen, brengen mensen in verzoening met God, twijfel niet, houdt niet terug, maar ga voluit achter Jezus aan door Zijn Geest.
 
Gebed: Heer, ik geloof dat U niet passief bent in mij en ik geloof dat Uw genadegaven altijd zullen functioneren als ik mij er naar uitstrek.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 




Nehemia 13:1-9

1  Op die dag werd er voorgelezen uit het boek van Mozes voor de oren van het volk. Daarin werd voorgeschreven bevonden dat een Ammoniet of een Moabiet tot in eeuwigheid niet in de gemeente van God mocht komen,
2  omdat zij de Israëlieten niet met brood en water tegemoetgekomen waren, en men Bileam tegen hen had ingehuurd om hen te vervloeken; onze God had de vloek echter veranderd in zegen.
3  Het gebeurde, toen zij de wet hoorden, dat zij alle mensen van allerlei herkomst afzonderden van Israël.
4  Hiervóór had Eljasib, de priester die aangesteld was over de kamers van het huis van onze God, en die verwant was aan Tobia,
5  een grote kamer voor hem gemaakt; daar brachten zij vroeger steeds het graanoffer, de wierook, de voorwerpen, de tienden van het graan, van de nieuwe wijn en de olie-overeenkomstig het gebod voor de Levieten, de zangers en de poortwachters-en het hefoffer voor de priesters.
6  Toen dit alles plaatsvond was ik niet in Jeruzalem, want in het tweeëndertigste jaar van Arthahsasta, de koning van Babel, moest ik bij de koning terugkomen, maar na verloop van dagen kreeg ik weer verlof van de koning.
7  Toen ik in Jeruzalem aankwam, kreeg ik inzicht in het kwaad dat Eljasib ten behoeve van Tobia gedaan had, door een kamer voor hem te maken in de voorhoven van het huis van God.
8  Dit was volstrekt kwalijk in mijn ogen;daarom wierp ik al het huisraad van Tobia uit de kamer naar buiten.
9  Ik zei dat ze de kamers moesten reinigen, en ik liet de voorwerpen van het huis van God daar terugbrengen, met het graanoffer en de wierook.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Via de achterdeur toch naar binnen

Thema: Bouwen is de opdracht

"Vóór dezen tijd nu had de priester Eljasib, die gesteld was over de kamers aan het huis onzes Gods, een bloedverwant van Tobía, voor dezen een grote kamer gemaakt," (Nehemia 13:4)

Als je denkt dat je alles hebt gehad, dan heb je het mis. Het lijkt aan het einde van hoofdstuk 12 dat alles op orde is en zelfs de hele eredienst is weer geregeld. Maar als je denkt dat de vijand, die er alles aan gelegen is om de boel kapot te krijgen, verdwenen is, dan zit je er naast. Zoals hier bij Nehemia, zo is het geestelijk ook. Al eerder zeiden we dat de geest achter de strijd gewoon dezelfde geest is als waar wij doorlopend tegen strijden. De vijand laat zich wel in de kaart kijken en als het hele boek van Nehemia vol zit met principes die tegelijk ook geestelijke principes zijn, dan krijgen we ook hier nog een lesje 'techniek van de vijand'. En uiteindelijk spitst elke strijd zich toe op Licht en duisternis.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu