Na Pasen - Jezus laat Zich zien

"En hun ogen werden geopend, en zij herkenden Hem, maar Hij verdween uit hun gezicht. En zij zeiden tegen elkaar: Was ons hart niet brandend in ons, toen Hij onderweg tot ons de Schriften opende?” (Lukas 24:31 en 32) 

Hoe zouden die twee Emmaüsgangers gekeken hebben toen ze ineens, aan tafel met Jezus, er achter kwamen dat het Jezus werkelijk was? Onderweg was het hen niet opgevallen, hun ogen werden gesloten gehouden en dan ineens werden hun ogen geopend. Hoe dat is gegaan, niemand die dat weet, maar ineens, bij het breken van het brood, ineens zagen ze het: Het is Jezus. En onderweg was hun hart brandend van verlangen. Misschien wel verlangen dat het toch allemaal echt klopte wat de vrouwen over Jezus hadden verteld. Zoveel verlangen dat het zou kloppen.

 

Ergens onderweg hebben we misschien zelfs wel bevestiging gezocht dat het allemaal waar was. Of om hun eigen teleurstelling te kunnen handelen, hebben ze ook misschien wel de gedachte vastgehouden dat het allemaal echt niet kon kloppen. En dan ineens maakt Jezus Zelf hen duidelijk dat het allemaal wel klopte. Dit was het Masterplan van God Zelf. Dit was hoe het voorzegd was, dat was hoe Jezus hen had verteld dat dit moest gebeuren, maar dat het ook niet voorbij zou zijn. Ze hadden het niet kunnen geloven en niet kunnen begrijpen. 

Jezus maakt het hen dan ineens duidelijk. Hoeveel van die momenten heb jij al gehad van Jezus? Momenten dat Hij je ineens duidelijk maakte dat het wel echt van Hem was. Die momenten dat je er ineens achter kwam: Ja, het is wel Jezus, het is wel God! Dit is echt en dit zijn geen menselijke dingen. Hoe vaak ben jij op die manier door Jezus ineens ontdekt aan iets van Hem, aan iets van Zijn plan? 

En de vraag die daarop volgt is wat dit met je heeft gedaan? Wat zouden de Emmaüsgangers er voor de rest van hun leven aan gehad hebben? Zouden er nog momenten zijn geweest dat ze hebben getwijfeld aan wat God zei? Zouden ze nog wel eens vaker gedacht hebben dat Gods stem iets echt niet gezegd zou kunnen hebben? Juist door terug te kijken op welke manieren je eerder Gods stem of Zijn Woord hebt gemist is helpend om in de toekomst veel rustiger te overdenken dat iets wel eens meer van God kan zijn dan dat je denkt. 

De afgelopen dagen hebben we elkaar al uitgedaagd om echt in de Bijbel te zoeken wat Jezus is komen doen en dan is het ook belangrijk om te begrijpen wat Jezus nu nog steeds doet en als ik dan koppel aan de keren dat Jezus laat zien dat Hij echt aan het werk is, dat beschermt je tegen een te snel oordeel dat iets niet van God is, dat maakt dat je steeds meer probeert te zoeken of het van God kan zijn. 

Dan zijn er echt wel verschillen tussen de Emmaüsgangers en ons, omdat wij misschien met heel andere vragen rondlopen. Maar als Jezus je laat zien welke rol Hij in die situaties van jou speelt, dan geeft je hoop en verwachting, maar ook verlangen om steeds meer Zijn werk te zien in jouw gewone dagelijkse leven. 

Gebed: Heer, ik dank U dat U mij wilt laten zien wanneer U werkt en ik wil leren om steeds vaker te zien wanneer die momenten zijn, zodat ik mij in geloof naar meer mag uitstrekken.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu