Veertigdagentijd - Dag 32 - Geneesheer van vijanden

“En een van hen trof de dienaar van de hogepriester en sloeg hem zijn rechteroor af. Maar Jezus antwoordde en zei: Laat hen tot hiertoe begaan. En Hij raakte zijn oor aan en genas hem.” (Lukas 22:50 en 51) 

Het laatste moment dat Jezus Zich helemaal kon richten op wat voor Hem lag is net geweest in de hof van Gethesemané. Nee, dat was daar geen makkelijke tijd, maar in ieder geval nog wel een moment waar Hij nog even alleen was, hoe zwaar dit ook was. Maar zodra dat dit is geweest en Hij opstaat, weet Hij dat de vijand onderweg is. Wellicht heeft Jezus hen zelfs aan horen komen. Het moment dat Hij ook wist dat ze Hem gevangen zouden nemen en dat het vreselijke lijden zou beginnen. En toch verrast Jezus weer.

 

Petrus blijkt dat verhaal over die zwaarden wel heel serieus te hebben genomen. Natuurlijk was dit niet wat Jezus wilde. Jezus wilde geen letterlijke strijd met wapens. Maar Petrus had blijkbaar een kort zwaard onder zijn kleding meegenomen. Kennelijk had hij wel iets voelen aankomen. En als dan de overval op Jezus komt en men Hem gevangen wil nemen, dan trekt Petrus zijn zwaard en slaat er direct op los. En reken maar dat hij echt niet precies op dat oor had gericht, maar dat het meer naar het midden van het hoofd van Malchus de bedoeling was. 

Malchus komt redelijk weg, maar het kost hem wel zijn oor. Petrus die werkelijk alles fout doet, rond het lijden van Jezus wat hij kan fout doen, werkt ook hier Jezus weer helemaal tegen. Jezus wil dat dit gebeurt. Hij zegt het ook nog: “Laat hen tot hiertoe begaan.” En tegelijkertijd maakt Jezus duidelijk dat het Hem in ieder geval niet gaat om een bloederige strijd en Hij laat Zich ook hier weer zien in Wie Hij is: Hij is onze Geneesheer! Hij is God, de Schepper. De grote “Ik ben” in eigen persoon. 

Dat wordt duidelijk als Hij Zich voorstelt met ‘Ik ben’. Dan vallen alle soldaten omver, zoals we in het Evangelie van Johannes lezen. Maar het blijkt ook in Zijn genadige ontferming over de knecht van de hogepriester. En hoe zal die knecht straks vertellen wat hem is overkomen? Gezien het bloederige verhaal zullen zijn kleren ongetwijfeld onder het bloed hebben gezeten en zal de hogepriester gevraagd hebben wat er gebeurd is. En hij zal vertellen: “Die Jezus, heeft mijn oor genezen nadat Petrus die eraf geslagen had.” 

Dit is Jezus: Nooit leefde Hij voor Zichzelf! Zelfs nu is Hij Die Hij is: Redder, Heler en Genezer! Jezus openbaart Zijn Goddelijke kracht en laat midden in de strijd zien: “Ik ben de Messias!” Hij geeft hoop, zelfs aan Zijn vijanden die Hem gevangen willen nemen. Wat een voorbeeld is Jezus: Hij heeft Zijn vijanden lief en geneest het oor van Malchus. 

Misschien moeten we juist wel Jezus de mogelijkheden geven om vijanden van Hem te genezen en juist met hen die zo tegen Jezus zijn, bidden zodat Jezus kan laten zien Wie Hij is. En wat een troost en hoop geeft Jezus: Zelfs zij die tegen Hem zijn schenkt Hij Zijn ontferming en genade. 

Gebed: Heer, U dient zelfs Uw vijanden en Uw voorbeeld is ook voor mij een voorbeeld. En ik wil U vragen of U mij kansen wil geven om vijanden van U te laten zien hoe groot U bent.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu