Nieuw jaar, maar beschermd door Gods leger

"Want Hij zal voor u Zijn engelen bevel geven dat zij u bewaren op al uw wegen. Zij zullen u op de handen dragen, zodat u uw voet aan geen steen stoot." (Psalm 91:11 en 12) 

We staan aan het begin van een nieuw jaar. Twee jaar lang zijn er 'elke dag 5 minuten met God' verschenen. En ook dit jaar hopen we op deze manier weer verder te gaan. Het is bijzonder als je na het tweede jaar terugkijkt dat het aantal lezers enorm is toegenomen. Wie jullie zijn, die meelezen, de meesten zijn voor mij onbekend. Toen ik twee jaar geleden begon had ik best twijfels of ik het daadwerkelijk, elke dag zou volhouden. En soms lukt het niet om hem rond middernacht te laten verschijnen, omdat soms de dagen heel vol zitten, maar uiteindelijk is er eigenlijk elke dag (op een uitzondering na) een overdenking verschenen. En dan staan we nu aan het begin van 2016 en met welke verwachting? In ieder geval deze verwachting dat zolang we leven, God Zijn kinderen belooft altijd nabij te zijn. Dat ervaren we niet altijd, soms is het geloof zonder gevoel of ervaring, maar het is wel een feit. We zullen dit jaar met een thema beginnen, in plaats van met een Bijbelboek. We gaan beginnen om na te denken over de geestelijke wereld om ons heen.

 

Je kunt je afvragen of dat nu zo heel belangrijk is. Wat is het belang om te weten dat er een geestelijke wereld is, waar onze fysieke wereld midden in staat? Het belang is dit: God vindt het belangrijk dat we hier iets vanaf weten. En ik zeg met name 'iets vanaf weten'. Heel veel is voor ons niet duidelijk over de geestelijke wereld om ons heen. Engelen, demonen, satan, geestelijke strijd, drie hemelen, het zijn wat termen die van belang zijn. Aan de ene kant is dit belangrijk zodat we weten welke tegenstander we hebben. Maar aan de andere kant is het belangrijk om te weten hoe God ons beschermd en hoe we daar gebruik van kunnen maken en hoe we daar op mogen rekenen. God heeft ons Zijn engelen gegeven. Wij hebben over dat geestelijke leger niets te zeggen, God is bevelvoerder over dat leger van hemelse strijders, maar laten we dit jaar gewoon maar beginnen met de belofte uit Gods Woord: Hij zal Zijn engelen bevel geven dat zij je bewaren op al jouw wegen. 

Engelen, hemelwezens waarvan hun aantal niet is te tellen, zij zijn aanwezig in het universum. Meestal zijn ze onzichtbaar en geestelijk aanwezig, soms blijken ze een lichaam te hebben, maar ze zijn er. Dit is een bemoediging om het jaar mee te beginnen. We staan er niet alleen voor. Ja, God is er altijd om te helpen, maar zelfs dan kunnen we zeggen: Er is nog meer. God heeft legioenen engelen tot Zijn beschikking om ons te dienen. De gelovigen op aarde worden bijgestaan door een machtig leger. Tegelijk laat ons dit zien dat wij ook werkelijk midden in de geestelijk strijd leven. Het is overal om ons heen. Dat is een realiteit waar we over na moeten denken, zeker te midden van alle ontwikkelingen in de wereld. 

Gebed: HEERE, U hebt legioenen engelen geschapen om mij te beschermen. Nooit ben ik alleen, altijd zorgt U voor mijn bescherming. En ik wil mij bewust zijn van de geestelijke strijd die om ons heen is en waar ik onmogelijk neutraal in kan zijn.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu