Brief van Johannes - Door water en bloed

"Hij is het Die kwam door water en bloed: Jezus, de Christus; niet door het water alleen, maar door het water en het bloed. En de Geest is het Die getuigt, omdat de Geest de waarheid is." (1 Johannes 5:6) 

De laatste tijd heb ik een aantal mensen gesproken waarbij de hele persoon van Jezus niet zo duidelijk was. Ze geloofden wel in God en ook in Jezus, maar toch was het evenwicht zoek. En als je dan vervolgens zelf de vraag krijgt: "Wie is Jezus dan voor jou", dan valt het nog niet mee om daar een volledig en goed antwoord op te geven. Want Jezus, Wie is Hij eigenlijk? Het is heel eenvoudig om te zeggen dat Jezus kwam om voor onze zonden te sterven of om te zeggen dat Hij ons voorbeeld is, maar daarmee ben je er gewoon niet klaar mee.

 

Johannes probeert er wel iets over te zeggen, al valt dat niet altijd mee. Het is in ieder geval niet eenvoudig om precies uit te leggen wat hij zegt. Het is wel duidelijk dat hij zegt dat alleen degenen die geloven dat Jezus de Zoon van God is, de wereld overwinnen. Maar Wie is dan Jezus? 

Blijkbaar was de worsteling die Johannes zag met de dwaalleraren zo groot dat hij een heel duidelijk verschil aangeeft tussen de gelovige en de dwaalleraren. Jezus, dat is Hij Die kwam door water en bloed. Dat is natuurlijk een duidelijke uitleg, dat snapt iedereen precies. Nou, niet dus, want dit lijkt wel een benadering die ongrijpbaar is. En misschien denk je: "Wat kan ik nu met deze theorie?" Je weet dat ik er voor wil waken om te gaan theologiseren en dat ik de uitleg vooral Bijbels wil laten zijn. Toch zijn sommige onderdeel van Wie Jezus is, wel heel erg belangrijk en zijn er dingen die we gewoon echt moeten weten, dat blijkt ook hier bij Johannes. 

Jezus kwam door water en bloed. Nu kan dat te maken hebben met het feit dat Johannes hier zegt: Jezus is Gods Zoon en Hij is door water en bloed gekomen. Dan staat water en bloed voor de lichamelijke geboorte, waar immers water en bloed mee gemoeid is. En het is goed om dit ook te beseffen: Jezus was God en is God, maar nam een menselijke lichaam aan en werd ook volkomen mens. 

Toch zit er in deze woorden van Johannes meer, want wat bedoelt hij anders met 'niet alleen door het water'? Met het water bedoelt hij ook de doop van Jezus. En dat namen de dwaalleraren nog wel aan. Op het moment van de doop van Jezus is er ook inderdaad wat gebeurd volgens de dwaalleraren, dat erkennen ze ook wel. Jezus was een bijzondere man en een groot voorbeeld. Als je dit losmaakt van het God-zijn van Jezus valt alles al om. Dan is Hij één van de vele voorbeelden in deze wereld. Maar er waren er ook die geloofden dat Jezus Gods Zoon was, maar bij Zijn dood, zou alleen het lichaam gestorven zijn en niet Jezus als Gods Zoon, die had het lichaam toen al verlaten. Dat zou betekenen dat Jezus helemaal geen straf heeft gedragen. Jezus is èn Gods Zoon, èn volkomen mens, èn gedoopt in de Heilige Geest, èn als Gods Zoon en als mens gestorven voor onze zonden. Geloof je dat? Dan ben je een overwinnaar van deze wereld. 

Gebed: Vader, leer mij steeds dieper en groter zien Wie Jezus echt is. Leer mij Hem kennen als Uw Zoon en als mens, als Redder en als Overwinnaar.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu