Brief van Johannes - Antichrist

"Kinderen, het is het laatste uur, en zoals u gehoord hebt dat de antichrist eraan komt, zijn er ook nu al veel antichristen gekomen, waaruit wij weten dat het het laatste uur is." (1 Johannes 2:19) 

Het lijkt alsof Johannes van het ene op het andere punt overspringt en dat het aantal onderwerpen onnavolgbaar hoog is. Want na de opdracht om de wereld niet lief te hebben, volgt nu de waarschuwing tegen de antichrist. En Johannes zegt er gelijk bij dat ze daar al van weten en dat ze er al van gehoord hebben. Dit brengt ons wel gelijk bij iets dat lastig is, want alleen in de brieven van Johannes komen we de antichrist tegen, in het Evangeliën en in Hebreeën komt de aard van de antichrist wel naar voren, maar met deze naam wordt hij nooit ergens genoemd. Dus het is wel wat opmerkelijk dat Johannes er vanuit gaat dat ze weten waar hij het over heeft. Wellicht is het onderwerp op deze manier toch wel vaker genoemd en komen we dit niet tegen met deze woorden, terwijl het wel een onderwerp van gesprek was.

 

Het gaat Johannes niet perse om de antichrist die komt, want hij gaat er vanuit dat dit wel duidelijk is, want we leven immers in het laatste uur. Dit laatste uur is niet een letterlijke tijdsbepaling, maar het woord dat hij gebruikt heeft de maken met de laatste periode waarin we nu leven. Het laatste uur is die tijd tussen hemelvaart en de wederkomst en in die tijd zal de tegenstand alleen maar groter worden. Maar voordat de overtreffende trap bereikt wordt in de eindtijd, waarin er een macht zal opstaan die de antichrist is, zal er een periode zijn met antichristen. Het gaat hier om een meervoud van mensen met hetzelfde karakter, maar in minder grote en sterke vorm. 

Maar eigenlijk is het nog lastiger en daarmee blijkt ook dat Johannes zijn vorige onderwerp niet heeft losgelaten. Want daar ging het over het liefhebben van de wereld en dat staat niet los van zijn onderwerp over de antichristen. Want dit blijken mensen te zijn die uit de gemeente zijn weggegaan en dus loochenden dan Jezus de Christus was. En dat staat echt niet los van de begeerte naar de wereld. Natuurlijk kom je dan op een spannende vraag hoe dat dan zit met degenen die geloven? Daar komt Johannes nog wel even op uit als we verder lezen, maar het gaat om diegenen die dus ook niet geloven. De begeerte naar de wereld is voor ons die geloven al gevaarlijk, maar nog veel gevaarlijker voor hen die niet geloven, want dan is de geest van de antichrist er heel snel bij om iemand los te weken van de gemeente. En daar moeten wij op beducht zijn, want wij leven in het laatste van de tijd! En in deze tijd zullen deze antichristen ook openbaar worden en uiteindelijk blijft er een gemeente over die klaar is om binnen te gaan in de hemel. We moeten niet schrikken, als er zijn die echt niet geloven en uiteindelijk afhaken. Dit hoort bij de tijd waarin wij leven. En tegelijk red hen die over het randje lopen, want ze zijn nog bereikbaar voor God. 

Gebed: Vader, we leven in de laatste tijd, maar we worden toch soms zo verward door alles wat gebeurd, ook soms door mensen die afhaken en uiteindelijk compleet antichristelijk worden. U hebt het ons laten voorzeggen en help ons om op scherp te staan.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu