Sleutels van de hemel

"En Ik zal u de sleutels van het Koninkrijk van de hemelen geven; en wat u bindt op de aarde, zal in de hemelen gebonden zijn; en wat u ontbindt op de aarde, zal in de hemelen ontbonden zijn." (Mattheüs 16:19) 

Jezus heeft beloofd dat bij het Evangelie van het Koninkrijk ook sleutels behoren. Sleutels hebben alles te maken met macht. Iemand die immers een sleutel heeft, heeft macht over het huis waar de sleutels bij behoren. Het moment dat Jezus deze woorden uitspreekt is het moment dat Petrus belijdt dat Jezus de Messias is. En op dat moment zegt Jezus tegen Petrus: "Op deze petra zal Ik Mijn gemeente bouwen". Er staat dus niet dat Jezus Zijn gemeente op Petrus zal bouwen, maar Hij zegt dat op deze geloofsbelijdenis de gemeente gebouwd zal worden. En Hij zegt er achteraan dat de poorten van de hel Zijn gemeente niet zullen overweldigen. En het middel dat Jezus door voor geeft zijn de sleutels van het Koninkrijk van de hemelen.

 

Voor degenen die met de catechismus zijn opgegroeid, die weten dat de catechismus de sleutels betrekt op de vergeving van zonden en de tucht in de gemeente. Dat is terug te leiden naar het binden en ontbinden in Mattheüs 18, maar hier in hoofdstuk 16 wordt wel het woord binden en ontbinden gebruikt, maar ook gebruikt Jezus de term van sleutels erbij. In hoofdstuk 18 gaat het inderdaad over tucht en onbekeerlijkheid van een broeder die hardnekkig zondigt. Dan mag je die broeder binden door de tucht uit te voeren en dat zal dan in de hemel overgenomen worden op het moment dat hij zich niet bekeerd. 

Maar hier in hoofdstuk 16 gaat het daar helemaal niet over. Jezus had net gezegd dat de poorten van de hel de gemeente van Jezus Christus niet zullen overweldigen. En dan zegt Jezus er achteraan: "Ik zal u de sleutels geven". Jezus begint dus niet met een nieuwe onderwerp, het woordje 'en' waarmee dit vers begint ontbreekt ook in veel handschriften. Jezus geeft de sleutelmacht van de hemelse gewesten in handen van Zijn gemeente. Het grondwoord dat Jezus hier voor 'hemelen' gebruikt is hetzelfde grondwoord als in Efeze 6:12 over de geestelijke strijd in de hemelse gewesten. 

Wat hoort er dus bij de verkondiging van het Evangelie van het Koninkrijk? De sleutels van de hemelen. En waar dienen die sleutels dan toe? Om dat macht van de hel te beperken. Deze sleutels hebben alles te maken met het binden en ontbinden van de demonen die zich manifesteren tegenover de gemeente van Christus. Dat Jezus hier over sleutels spreekt, is dus niet een letterlijke sleutel, maar het symboliseert de macht die Jezus geeft aan gelovigen. 

Het is dus niet alleen Gods bescherming voor de gemeente, maar Jezus geeft ons Zelf Zijn autoriteit over de demonen. En dit hoort dus helemaal bij het Evangelie van het Koninkrijk. Satan is overwonnen en wij mogen de wereld intrekken met de boodschap van het Koninkrijk, met de autoriteit die we nodig hebben om satan en zijn demonen te binden en om hen de ontbinden die gebonden zitten in de macht van satan. En hoewel Jezus hier niet meer is, heeft Hij wel Zijn autoriteit overgedragen aan ons, voor dat wat uiterst actueel is in onze tijd! 

Gebed: Jezus, dank U wel voor Uw autoriteit, die U ons geeft, zodat geen macht van de hel ons kan overweldigen maar dat we in Uw Naam hen mogen binden en hen mogen ontbinden die in de macht van de duisternis gevangen zitten.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu