Romeinen - Gebruik je lichaam goed

"En stel uw leden niet ter beschikking aan de zonde als wapens van ongerechtigheid, maar stel uzelf ter beschikking aan God, als mensen die uit de doden levend geworden zijn. En laat uw leden wapens van gerechtigheid zijn voor God. Want de zonde zal over u niet heersen. U bent namelijk niet onder de wet, maar onder de genade." (Romeinen 6:13 en 14) 

Geestelijk is de macht van de zonde gebroken, dat is zo, dat is een absolute zekerheid. De zonde heeft geen enkel recht meer binnen het geloof, maar aan de andere kant ligt er ook een grote verantwoordelijkheid aan onze kant. Paulus spreekt wel duidelijk met twee woorden. In de eerste plaats de geestelijke waarheid de ene kant, maar dan nog de andere kant, onze concrete, praktische kant, binnen de verantwoordelijkheid van het geloof. En dat is verre van zweverig, maar hele duidelijke aanwijzingen voor nu en elke dag van ons leven.

 

Want als je dan met Christus bent gestorven en de macht van de zonde is gebroken, dan is het bevel van Paulus: Stel je leden, je lichaam niet ter beschikking aan de zonde! Als je op een zondige manier je lichaam gebruikt dan worden het werktuigen van de ongerechtigheid. Heel concreet betekent het dan dat je lichaam een middel is waardoor je ongerechtigheid bevordert. En Paulus maakt het heel duidelijk dat dit het punt is waar het om draait. 

Je lichaam, daarin bevindt zich alles wat van God is en vooral is Gods Geest in je lichaam gekomen. En met Gods Geest in je lichaam, kun je toch je lichaam niet voor de zonde gebruiken? Sterker nog, Paulus geeft ook geen kans om er dan maar niets mee te doen. Het is niet zo dat Paulus zegt: "Weet je, ga nu maar lekker in de kerk zitten, zondig vooral niet en dan is het goed." Soms zouden wij dat misschien wel heel handig vinden, maar dat is het ook niet.  

Paulus stelt dat we onze leden, ons lichaam, beschikbaar moeten stellen voor God. Zo eenvoudig is het, ons lichaam is bedoeld om een instrument te zijn om de gerechtigheid van God te dienen. Met andere woorden, ons verloste lichaam is bedoeld om hier op aarde vrucht te dragen voor God. En niet door passief te zijn, maar vooral om door actief je lichaam in te zetten voor God. 

En dat kan en daar is geen reden voor te bedenken waarom dit niet zou kunnen. Want de zonde zal over je niet meer heersen, dat is de ene kant, maar omdat je onder de genade bent, zal Gods gerechtigheid over je heersen. Dat is wat er mogelijk is, en daarbij worden we opgeroepen om dat heel actief te doen. Dan zal ook de zonde geen nieuwe pogingen blijven doen. Natuurlijk zal het soms misgaan, maar heersen zal de zonde echt willen proberen op het moment dat jij ruimte geeft aan de zonde door je lichaam daarvoor te gebruiken. Want zodra jij je lichaam ter beschikking stelt aan de zonde, dan zal het misgaan en krijgt de zonde, de ruimte die hij niet meer mag hebben. Je geeft de zonde zoveel macht als dat jij er ruimte voor geeft. 

Gebed: Vader, ik wil mijn hele lichaam gebruiken voor U. Ik wil mijn lichaam gebruiken als een instrument voor Uw dienst en voor de gerechtigheid.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu