Romeinen - Adam voor allen en Jezus voor allen

"Zoals dus door één overtreding de veroordeling gekomen is over alle mensen tot verdoemenis, zo komt ook door één rechtvaardigheid de genade over alle mensen tot rechtvaardiging van het leven, want zoals door de ongehoorzaamheid van de ene mens velen als zondaars aangemerkt worden, zo zullen ook door de gehoorzaamheid van de Ene velen als rechtvaardigen aangemerkt worden." (Romeinen 5:18 en 19) 

Ik krijg die vraag nogal eens: "Waarom draag ik de gevolgen van de zonde van Adam?" Herken je die vraag? Wat kunnen wij er nu aan doen dat Adam zondigde en waarom moeten zijn daardoor onrechtvaardig geboren worden. En nog sterker, waarom worden wij zelfs geboren onder de macht van de zonde, zodat ik niet eens de keus had. Want ook dat laatste is natuurlijk wel duidelijk geworden. De zonde is een macht en onder die macht werden wij allemaal geboren. Maar dat is toch Adams schuld?

 

In ieder geval is het zo dat er door de overtreden van één mens wij allemaal zondaar zijn geworden. De tekst uit vers 18 zit wel wat apart in elkaar, omdat het over ene overtreding gaat en over ene rechtvaardigheid. Je zou wellicht beter kunnen zeggen dat het ene daad van overtreding en ene daad van rechtvaardigheid is waar het om gaat. Of misschien nog beter: door de ene is de overtreding in de wereld gekomen en door de Ene is de rechtvaardigheid gekomen. Vers 19 laat duidelijk zien dat het om de vergelijking gaat van de ene mens Adam, waardoor wij allemaal onder de vloek van de zonde kwamen en de Ene mens Jezus waardoor de rechtvaardigheid over alle mensen kwam. Het is daarbij opmerkelijk dat getalsmatig door Paulus dezelfde woorden worden gebruikt. Letterlijk staat er dat de overtreding over alle mensen tot verdoemenis is gekomen. De overtreding zorgt voor de verdoemenis van alle mensen, maar de rechtvaardige daad van Jezus komt ook over alle mensen tot rechtvaardiging. 

Het geldt dus beide alle mensen. Dat gaat behoorlijk wat verder dan de boodschap in vele kerken. Paulus zegt niet dat die rechtvaardigheid uiteindelijk ook alle mensen zal helpen, maar het komt wel over alle mensen. Met andere woorden, de destructieve daad van Adam over de complete mensheid is door Jezus omgezet in de constructieve daad voor de complete mensheid. Alleen, waar het ons bij Adam is overkomen daar geeft God ons in Christus de keus. En waarom? Omdat God nooit zal willen dat er mensen zijn die gedwongen Hem liefhebben.  

Stel je voor dat er op deze wereld iemand wordt geboren met een ernstige ziekte die hij erfelijk heeft overgedragen gekregen van zijn vader. Die ziekte is uiteindelijk dodelijk, maar er is in de apotheek een gratis middel dat voor genezing kan zorgen. Maar dat middel wil die jongen niet nemen, terwijl het hem gratis wordt aangeboden. Als die jongen uiteindelijk overlijdt aan deze ziekte zeggen wij dan: "dat die jongen overleden is, is de schuld van zijn vader, want die is de oorzaak van de ziekte?" Of zeggen we: "hij had gewoon dat middel moeten nemen, het is zijn eigen schuld dat hij is overleden?" Natuurlijk zeggen wij het laatste. Maar zo is het ook met Adam en Jezus. Moeten wij Adam de schuld geven als iemand verloren gaat? Of moeten we zeggen: "Jezus was het middel dat hij niet wilde?" Zo is Jezus gekomen voor alle mensen. 

Gebed: Vader, ondanks mijn verre voorouder Adam, wil ik de schuld hoe ik geboren ben niet bij Adam leggen, maar ik heb Uw Zoon aangenomen en Hij heeft mij genezen van de dodelijke zondemacht. En Hem vertel ik aan alle mensen tot redding!

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 

Romeinen 8:18-30

18. Want ik ben ervan overtuigd dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid die aan ons geopenbaard zal worden.
19. Met reikhalzend verlangen immers verwacht de schepping het openbaar worden van de kinderen van God.
20. Want de schepping is aan de zinloosheid onderworpen, niet vrijwillig, maar door hem die haar daaraan onderworpen heeft,
21. in de hoop dat ook de schepping zelf zal bevrijd worden van de slavernij van het verderf om te komen tot de vrijheid van de heerlijkheid van de kinderen van God.
22. Want wij weten dat heel de schepping gezamenlijk zucht en gezamenlijk in barensnood verkeert tot nu toe.
23. En dat niet alleen, maar ook wijzelf, die de eerstelingen van de Geest hebben, ook wijzelf zuchten in onszelf, in de verwachting van de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing van ons lichaam.
24. Want in de hoop zijn wij zalig geworden. Hoop nu die gezien wordt, is geen hoop. Immers, wat iemand ziet, waarom zou hij dat nog hopen?
25. Maar als wij hopen wat wij niet zien, dan verwachten wij het met volharding.
26. En evenzo komt ook de Geest onze zwakheden te hulp, want wij weten niet wat wij bidden zullen zoals het behoort. De Geest Zelf echter pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen.
27. En Hij Die de harten doorzoekt, weet wat het denken van de Geest is, omdat Hij naar de wil van God voor de heiligen pleit.
28. En wij weten dat voor hen die God liefhebben, alle dingen meewerken ten goede, voor hen namelijk die overeenkomstig Zijn voornemen geroepen zijn.
29. Want hen die Hij van tevoren gekend heeft, heeft Hij er ook van tevoren toe bestemd om aan het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zou zijn onder vele broeders.
30. En hen die Hij er van tevoren toe bestemd heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

13 dec 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Someren (PKN)
20 dec 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Piershil (Herv)
27 dec 2020
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Acquoy (PKN)
03 jan 2021
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Tuil (PKN)
17 jan 2021
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Acquoy (PKN)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Aanneming tot kinderen

Thema: In verwachting

“En dat niet alleen, maar ook wijzelf, die de eerstelingen van de Geest hebben, ook wijzelf zuchten in onszelf, in de verwachting van de aanneming tot kinderen, namelijk de verlossing van ons lichaam.” (Romeinen 8:23)

Als we nog even proberen om Paulus’ woorden te blijven volgen, schrijft hij nog een paar woorden in de brief aan de Romeinen die opmerkelijk zijn. Na het verwachten van de schepping die uitziet naar het openbaar worden van de kinderen van God, schrijft hij dat ook wij een verwachting hebben. Een verwachting die hij heel opmerkelijk omschrijft. De vraag vooraf is de vraag of jij een kind van God bent?

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Nieuwe artikelen

03 december 2020
02 december 2020
29 november 2020
27 november 2020
24 november 2020

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu