Thema: Door de wind
Toen stak er van de kant van de HEERE een wind op en voerde kwakkels aan vanaf de zee, en verspreidde ze boven het kamp, ongeveer een dagreis naar de ene kant en een dagreis naar de andere kant, rondom het kamp, ongeveer twee el hoog boven het aardoppervlak. (Numeri 11:31 – HSV)
“Toen liet de HEER een wind opsteken, die vanaf de zee kwartels aanvoerde en ze boven het kamp liet neervallen. Ze lagen overal rond het kamp, tot op een afstand van een dagreis, in een laag van wel twee el dik.” (Numeri 11:31 – NBV21)
Als je even over een paar Bijbelteksten nadenkt die over de wind gaan, dan kom je op een gegeven moment op een punt dat je denkt: “Zou het wel echt waar zijn dat de wind een natuurkundig verschijnsel is”? Wellicht trek je nu even je wenkbrauwen op en zegt: “Ja, natuurlijk is dat een natuurkundig verschijnsel”. Vandaag sprak ik met een collega die een echte Oudtestamenticus is. We waren in gesprek over de vraag of we op een laagdrempelige manier een aantal video’s over de Hebreeuwse taal zouden kunnen maken. Niet om even wat taalkundig bezig te zijn, maar om veel meer te begrijpen dat het Hebreeuws een cultuur is. En binnen die taal is het maar de vraag of de wind een natuurkundig verschijnsel is. En dat wordt eigenlijk wel versterkt bij weer een tekst over hoe God de wind gebruikt.
Israël zit in de woestijn en is helemaal klaar met het Manna. Ze willen wat anders, ze willen vlees. Nu is dat niet vreemd. Als jij elke dag een zoetachtige soort broodkorrels krijgt, wil je ook wel eens wat anders. Alleen de manier hoe het volk dit uitte ging door alle grenzen heen. En wat doet God dan? Hij laat het kwakkels regenen op het kamp. Niet zomaar een paar, maar een dagreis naar alle kanten. Zover je kon kijken lagen er kwakkels. Je zou er in ene keer je buik van vol hebben en nooit geen kwakkel meer willen eten.
Als je dan kijkt op welke manier God die kwakkels naar het kamp laat komen, dan gebeurt dat niet vliegend. Ze zullen wel gevlogen hebben, maar God gebruikt opnieuw de wind. Na eerst het water weggeblazen te hebben en daarna de sprinkhanen, gebruikt God nu de wind om het tegenovergestelde te doen. Hij voorziet door de wind het volk van kwakkels. Je kunt natuurlijk nog steeds zeggen dat dit een natuurkundig verschijnsel was, maar dat wordt in dit geval nog veel lastiger dan bij de andere keren. Het gaat over zoveel kwakkels, je kunt je amper voorstellen dat er zoveel kwakkels bestaan. Het lijkt wel of God eerst een extra hoeveelheid kwakkels heeft geschapen en ze vervolgens door de wind richting de woestijn heeft gestuurd.
Dit kun je niet natuurkundig meer noemen. Dit was voor een Israëliet helemaal geen probleem omdat zij Joods dachten. Redeneren hoort namelijk helemaal niet bij het Joodse denken. Het is het Griekse heidendom dat ons leerde redeneren en alles verklaren. Gods verklaring was dat Hij de wind stuurde, maar de heidenen konden daar niet mee overweg en het moest aantoonbaar verklaard worden. Zo zitten wij in ons denken. Je zou bij Noach en bij Mozes in Egypte nog kunnen bedenken dat dit een natuurkundig verschijnsel was, maar hier gaat dat wel erg ver.
Als je bedenkt dat Adam God hoorde in de wind en we straks ook nog een tekst tegenkomen dat David God hoort in de wind in de toppen van de bomen en we ook nog eens beseffen dat het Joodse denken aansluit bij Gods handelen en reageren, dan zou het goed zijn als je, zonder de redeneren, gelovend aannemen dat God de wind stuurt. Adam wist nog vanwaar de wind kwam en waar hij heenging, later zegt Jezus dat we dat niet weten. Dat is het verschil tussen volmaakt en gebroken leven. En misschien kunnen we verklaren dat warmte voor luchtstroom zorgt, maar zou God dan ook die warmte niet creëren? Je voelt nu bij jezelf hoever wij heidens geworden zijn in ons denken en dat verklaren wij dan weer door te zeggen dat het Oude Testament nog erg primitief was. Of zou het Oude Testament Gods waarheid zijn en stuurt God wel degelijk de wind. In dat geval is de wind die de kwakkels stuurt helemaal niet zo vreemd, maar is dat precies wat God doet met wind. Hij gebruikt het, soms voor de ogenschijnlijk normale dingen en soms voor uitzonderlijke dingen. Durf jij je redeneren dan los te laten en te geloven dat alles in en uit Gods hand komt?
Gebed: Heer, leer mij meer geloven en meer redeneren, zodat ik U werkelijk aan het werk kan zien.