“Maar heb uw vijanden lief en doe goed, en leen zonder te hopen iets terug te krijgen. Dan zal uw loon groot zijn en zult u kinderen van de Allerhoogste zijn, want Hij is goedertieren over de ondankbaren en slechten.” (Lukas 6:35)
Waarom zou je goed doen aan je naaste? Je zou gewoon kunnen zeggen: Omdat God dat van mij vraagt. Dat klinkt op zich wel goed, maar dan is het een regel die is opgelegd. Het enige dat echt werkt is iets dat uit jezelf komt. Veel kerken zijn leeggelopen of zitten vol met mensen die geen persoonlijke relatie met God hebben doordat geloven niet meer was dan een verzameling van regels. Als je dus alleen goed doet aan je naaste omdat Jezus dat als wet geeft in de Bergrede, dan is de kans groot dat je een tijdje je best doet, maar dat je uiteindelijk toch opgeeft.
Wat je nodig hebt is van binnen een besef van dat wat goed is en dat je zelf ook zo goed wilt zijn. Het moet dus veel dieper van binnen zitten. Het moet gaan om een stuk van jezelf. En om hier nog iets meer zicht op te krijgen zou je de vraag eigenlijk moeten stellen waarom God goed doet. Met deze vraag kom je eigenlijk op de kern uit van dat wat Jezus in de Bergrede bedoelt als Hij het heeft over het liefhebben van je vijanden en het goeddoen. God doet namelijk geen goed omdat Hij ons het beste gunt, maar God doet goed omdat Hij goed is! God kan dus niet anders dan goed doen, want Hij is goed. Daar zit voor God helemaal geen vraag voor waarom Hij goed zou doen.
Dat maakt de vraag waar we net mee begonnen gelijk wel een beetje apart. Want waarom zou je goed doen aan je naaste? Als Joods denken dat denken is dat God in het volk heeft gelegd als een afspiegeling van Zijn denken en we stellen dat God niet goed doet, maar goed is, dan betekent dat dus ook dat ons denken niet moet draaien rond de vraag waarom we goed zouden doen, maar om de stelling dat we goed moeten zijn.
Wat is het gevolg van goed zijn? Als je goed bent, is het niet bepalend of je er iets voor terugkrijgt. Dat is precies wat God doet. God gaf Zijn Eigen Zoon, maar Hij kreeg er geen dankbaarheid van Zijn Eigen volk voor terug. Maar God gaf Zijn Zoon omdat Hij liefde en goedheid is. Dat is wat Jezus bedoelt te zeggen in de Bergrede als Hij zegt: Heb je vijanden lief en doe goed! Hij zegt er nog bij dat je moet lenen, zonder te hopen dat je iets terugkrijgt. Jezus zegt dat dat het niet moet gaan van ‘voor wat, hoort wat’, wat je terugkrijgt en of je iets terugkrijgt mag niet bepalend zijn. Jij kunt kiezen om liefde en vriendschap te bieden, ook als je dat niet terugkrijgt of ook als de ander je toch laat vallen.
Dit is de cultuur van het Koninkrijk: We delen uit in liefde en in bewogenheid, zelfs als het je alles kost. Dat is de cultuur van de Hemel en dat is tegenstrijdig met ons moderne denken, maar dan zal je loon groot zijn en zul je een kind van de Allerhoogste zijn!
Gebed: Heer, ik wil deze cultuur niet als een opdracht zien, maar als een uitdaging om het verschil te maken in deze wereld. Ik kies er voor om lief te hebben, zelfs al word ik gehaat.