Thema: Rust
“Zo zegt de HEERE: Ga staan op de wegen, en zie, vraag naar de aloude paden, waar toch de goede weg is, en bewandel die. Dan zult u rust vinden voor uw ziel. Maar zij zeggen: Wij bewandelen die niet.” (Jeremia 6:16)
Ik heb het al eens eerder geschreven dat ik soms ook gewoon kan worstelen met hoe God om kan gaan met een volk dat echt niet wil luisteren. Kan God een volk afwijzen? Kan God dan ook ons afwijzen en zeggen: “Als jullie je gedragen alsof Ik niet besta, dan stopt het wel een keer”? Het is wel duidelijk dat wij veel liever zeggen dat God altijd genadig is, liefdevol en je nooit zal verlaten. Herken jij de vraag of dat echt wel zo is? Hoe Bijbels is dat?
Wij zeggen dan vaak dat dit in het Oude Testament wel gebeurde, maar vanaf Jezus niet meer. Is dat echt zo? In het boek Handelingen lezen we van Ananias en Safira, maar ook van de verwoesting van de tempel. Bij dat laatste kun je natuurlijk nog zeggen dat dit was omdat de offerdienst was gestopt en als Israël er zelf niet mee stopte dan laat God de tempel afbreken. Mooi gedacht, maar vervolgens wordt ook het volk uiteindelijk over de hele wereld in een nieuwe ballingschap gestuurd. Er blijft niets meer over van het volk omdat het overal op de aarde terecht is gekomen vanwege het afwijzen van Jezus.
En als het dan niet meer zo is, wat is dan de waarde van al die geschiedenissen uit het Oude Testament? Eentje lezen we bij de profeet Jeremia. Je kunt wel zeggen dat het niet de meest gezellige profeet is om te lezen, want veel positieve dingen kom je eigenlijk niet tegen. Of juist wel, alleen dan moet je het doorzien? Ik durf in ieder geval wel de stelling aan dat je nooit kunt zeggen dat God een volk helemaal laat vallen. Als je Jeremia leest, merk je door alles heen dat God echt helemaal klaar is met Jeruzalem. De ondergang is onomkeerbaar. Maar ook dat gaat niet zonder de boodschap dat dit ook voorkomen had kunnen worden. Jeremia zegt namens God dat het volk op de wegen had moeten gaan staan en naar de aloude paden had moeten vragen. Ze hadden naar de goede weg moeten vragen.
Jeremia gebruikt hier beeldspraak die heel duidelijk is. Israël is verdwaald bij God vandaan en ze hadden moeten vragen naar Gods weg. De aloude paden is het leven met God, zoals Hij dat had bedoeld. Dan zullen ze rust vinden voor hun ziel. Maar, en daarmee blijkt dat je dit allemaal in de verleden tijd moet lezen, zij zeggen: “Wij bewandelen die niet”. Met andere woorden: Ze hebben niet geluisterd. Zoveel niet geluisterd dat Gods geduld nu op is.
Ergens geloof ik dat God ook in onze tijd ergens echt klaar mee kan zijn. Ondanks alles wat Jezus heeft gedaan. Ondanks dat God de wereld met Zichzelf verzoende. En toch is het nooit iets dat definitief is. Als er iets moeilijk is, is het de visie op Israël delen zoals de Bijbel er over spreekt. De mainstream media is in alle opzichten anti-Israël. Hoe definitief het ook lijkt met Israël, God blijft trouw aan Zijn werk. Dat is ook de boodschap van Jeremia. Het is bij God niet zo dat als Israël weer op die aloude paden gaat lopen dat God hen dan nog steeds laat voor wat ze zijn.
Zo kan God ook ons soms een periode ogenschijnlijk loslaten. Niet om los te laten, maar om ons toch dichtbij Hem te houden. Er staat altijd een deur open bij God, tot de dag van de wederkomst. Ook voor Israël, omdat de ogenschijnlijk, totale vernietiging. God blijft altijd trouw. Zoals dat God ook Babel straks zal veroordelen omwille van Israël, zo is het ook zo dat als wie dan ook, opnieuw bij God komt, Hij nooit de deur zal sluiten. Tegelijk kan God, en heeft Hij ook het recht om te reageren op diegenen die Hem de deur wijzen. En wij, we blijven worstelen met hoe God reageert en dat is lang niet altijd zo duidelijk. Het heeft alles te maken met hoeveel wij willen geloven dat God Zijn keuzes mag maken en laten wij daarbij ook bedenken dat de oude boodschap van het Evangelie rust geeft. Blijf daarbij, dan ben je ook altijd in God nabijheid.
Gebed: Heer, het blijft worstelen met Uw ingrijpen in de wereld en in ons leven. Hoe komen we hier ooit uit, maar als we trouw blijven aan de oude boodschap, gaat dit niet over ons.