Thema: Veertigdagentijd 2020
"Hij is uit de angst en uit het gericht weggenomen, en wie zal Zijn leeftijd uitspreken? Want Hij is afgesneden uit het land van de levenden. Om de overtreding van mijn volk is de plaag op Hem geweest. Men heeft Zijn graf bij de goddelozen gesteld, en Hij is bij de rijke in Zijn dood geweest, omdat Hij geen onrecht gedaan heeft en geen bedrog in Zijn mond geweest is." (Jesaja 53:8 en 9)
Als een zwijgend lam liet Jezus Zich veroordelen, dat was de profetie al van Jesaja. De woorden die dan volgen in de profetie van Jesaja die zijn een heel stukje lastiger, omdat we het moeilijk kunnen plaatsen. Wat bedoelt Jesaja met woorden dat Hij uit de angst en het gericht is weggenomen? Maar ook de woorden dat Zijn graf bij de goddelozen is gesteld, maar tegelijk ook dat Hij bij de rijke in Zijn dood is geweest? Dat laatste begrijpen we natuurlijk wel. Jezus is begraven in een eervol graf van Jozef van Arimethea. Eervol begraven omdat Hij altijd rechtvaardig is geweest. Wat een vreemde tegenstellingen. Eigenlijk zijn het de tegenstellingen tussen de weg die nodig was om te gaan en dat wat Hij vanwege Zijn zuiverheid ook kreeg. God Zijn Vader heeft Jezus niet uit het oog verloren, ondanks het zware lijden dat Hij op Hem legde. Er lijken in het lijden van Jezus altijd wel twee kanten te zijn. De kant van dat het Gods plan was om Zijn Zoon zo te laten lijden en de andere kant dat God degenen die Hem zo laten lijden niet onschuldig houdt.
De verantwoordelijkheid van elke beul en leider van het volk aan de ene kant, terwijl Gods plan er ook is en dat helemaal Gods beslissing was, maar dat ontslaat het volk niet van hun verantwoordelijkheid dat ze Jezus nooit hadden mogen kruisigen. Voel je het aan? Zo ingewikkeld ligt het hele lijden van Jezus en dat komt helemaal terug in de profetie van Jesaja. Dat wordt niet pas op het eind duidelijk, maar Jesaja maakt die tegenstelling al. Jezus zou als een schaap geslacht worden, maar tegelijk is Hij uit de angst en uit het gericht weggenomen. Kijk wat er gebeurt aan het kruis. Jezus lijdt daar extreem, maar veel korter dan wie ook. De kruisiging was een lijdensweg van soms meerdere dagen. En lijden van bijna stikken en folterende pijn vanwege de spijkers langs de zenuwbanen. Maar als de soldaten na een paar uur bij Jezus gaan kijken is Hij al gestorven. Dat kon helemaal niet, maar Jezus had de geest Zelf aan Zijn Vader gegeven. Dus aan de ene kant dat schaap als beeld van Jezus, maar aan de andere kant wordt Hij uit de angst en het gericht weggenomen. Als je in die tijd de profetie van Jesaja kende, was dit zo duidelijk. Het lijden stopte, omdat Hij eruit weg werd genomen.
En dan volgt er een tweede tegenstelling. Iedereen vond dat Jezus een misdadiger was. Hij verdiende geen eervolle begrafenis, als het aan de leiders van het volk had gelegen. Jezus stierf ook als een misdadiger, om onze misdaden te vergeven, maar als het is gebeurd en alles achter de rug is, dan is God wel duidelijk dat als er geen straf meer te betalen is dat Zijn Zoon niet bij de goddelozen wordt begraven. Wellicht was dat in die tijd vooral een massagraf, maar Jezus wordt door degenen die Hem echt liefhadden opgehaald en begraven in het graf van een rijke. Je zou in onze tijd bijna zeggen: Hij kreeg een koopgraf met een monument erop. Zoals je op sommige begraafplaatsen de 'groten' van het dorp begraven ziet liggen. Met dit graf wordt Jezus geëerd omdat Hij altijd rechtvaardig was geweest. Zijn Vader vroeg niet meer dan dat wat betaald moest worden voor ons. Zie de Mens! Kijk naar Hem en zie wat Hij deed, maar ook wat God laat zien vanaf de andere kant: Een lijdensweg waaruit Hij wordt weggenomen en een eervol graf voor Jezus.
Gebed: Heer, dank U wel dat U ons allebei de kanten laat zien: Uw lijden, maar ook de andere kant dat het niet grenzeloos was en dat Uw Vader laat zien hoeveel Hij U liefheeft.