Psalmen - Zonden van generatie op generatie

Thema: Psalmen

"Zie, ik ben in ongerechtigheid geboren, in zonde heeft mijn moeder mij ontvangen." (Psalm 51:7)

Er ligt misschien nog een diepere vraag onder de vraag naar zonde in het leven van een gelovige. Ik weet niet of het jou al gelukt is om een dag niet te zondigen, maar mij is dat in ieder geval nog niet gelukt. Ondanks je nieuwe natuur en je nieuwe identiteit ben je nog niet vrij van zonden. Je bent een heilige geworden die nog zondigt, dus je identiteit van zondaar is wel verdwenen, maar toch gaat het met vallen en opstaan. Hoe komt dat dan? Ja, natuurlijk heeft dat met onze natuur te maken waarmee we geboren worden. Die hebben we geërfd. We worden niet zondeloos geboren. We lezen daarom in de Bijbel dat we van nature dood zijn in de zonden en misdaden. Maar of dat nu is wat David bedoelt in psalm 51 is nog maar de vraag. De tekst uit vers 7 is vaak gebruikt om de zonde bij onze geboorte aan te tonen, maar ik denk dat er nog iets anders aan de hand is en dat is belangrijk om even goed te bekijken. Het is de vraag of David het hier heeft over de 'gewone' erfenis van Adam, zoals we die allemaal hebben, of dat hij iets heel anders bedoelt als hij zegt dat hij in ongerechtigheid is geboren. Of gaat het hier over de zonden uit het voorgeslacht?

Als David het hier heeft over zijn eigen, specifieke geboorte wat zouden dan die woorden betekenen dat hij in ongerechtigheid is geboren en dat zijn moeder hem in zonde heeft ontvangen? Er zijn namelijk wat opmerkelijke dingen in het leven van David die vragen oproepen. Dat begint al op het moment dat Samuël komt om een nieuwe koning te zalven. Alle zonen van Isaï komen dan voorbij, maar geen enkele zoon van Isaï is degene die koning van Israël moet worden. Het lijkt allemaal niet te kloppen. Heeft Samuël zich dan vergist en God niet goed begrepen? Dan blijkt dat er nog een zoon te zijn, maar die is op het veld. Die was niet gevraagd om aanwezig te zijn terwijl de man van God er was. Dat is op zijn minst opmerkelijk. Later is de reactie van de broers in de strijd met Goliath ook opmerkelijk. Ze zijn verre van blij als David op het toneel verschijnt. Ze moeten echt niets van hem hebben. En wat er verder opvalt is het vele gedoe met vrouwen in het leven van David, maar ook in het leven van Salomo, de zoon van David. Ook in het leven van Salomo worden vrouwen zijn val.

Kun je zeggen: Dat is het gevolg van de zonde en dat we zondig geboren zijn? De lijnen die van generatie op generatie lopen op het gebied van dezelfde soort zonden zijn opmerkelijk en lijken op een generatievloek. De vraag is waar dat dan is begonnen. David lijkt namelijk in zijn woorden in vers 7 duidelijk te zeggen dat dit ook in zijn leven al speelt. David is dus niet de eerste in de rij van generaties waar dit speelt, hij lijkt er al mee geboren te zijn. Wie was eigenlijk de moeder van David? Niemand die dat weet. Zou David wel een echte zoon van Isaï en de vrouw van hem zijn, waar ook zijn broers uit geboren zijn? Of is David een bastaardzoon. De aanwijzingen zijn behoorlijk sterk op dit gebied. Dat betekent dat David in vers 7 niet in algemene zin spreekt over zijn geboorte in zonde, maar in specifieke zin. David is dan voorgekomen uit een onreine relatie van zijn vader met een andere vrouw. Dan zegt David dus dat hij in onreinheid als zonde is geboren. Hij was al een kind zoals God het niet had bedoeld en dat betekent ook dat er een generatievloek op zijn leven ligt. Dan is ook niet vreemd dat zijn zoon Salomo zwak was in zonden met vrouwen. Het lijkt wel of David zich volledig bewust is van zijn afkomst en weet dat er maar één manier is om hier niet nog een keer in te struikelen: God moet hem ontzondigen met hysop, zodat hij rein zal zijn.

De macht van generatievloeken is enorm. In gebedspastoraat heb ik er al verschrikkelijke gevolgen van gezien. Patronen die van generatie op generatie door lijken te gaan. En niet alleen bij onreinheid, soms zie je door hele families een ketting van vreemde doodsoorzaken lopen. En dan kun je alleen maar zeggen: Heer, reinig mij en mijn familie, zodat dit niet door blijft gaan. En hoe dat richting Salomo dan precies zit is een vraag, maar zeker is dat ook Salomo uit een niet bedoelde relatie is geboren. Bathseba is wel de vrouw van David geworden, maar of je dit een Bijbels huwelijk kunt noemen is ook maar de vraag. Door op deze manier te kijken, krijg je wel inzicht in zondige patronen in je leven, waar je niet los van lijkt te kunnen komen. En nee, David neemt niet minder de verantwoordelijkheid voor zijn zonden. Hij kruipt hier niet achter weg, maar lijkt wel een lijn te zien die belangrijk is om te doorzien.

Gebed: Heer, ik dank U voor inzichten in de generaties. Dat U een God bent van generaties waarin U wilt zegenen is duidelijk, maar dat dan een vloek ook door generaties kan lopen is het zelfde principe. Open mijn ogen voor die patronen die actief zijn via een vloek, zodat ik die voor mijn voorgeslacht kan vragen om te vergeven en de kracht daarvan te verbreken.

 

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu