"Die zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen." (Johannes 16:14)
We hebben het gehad over de manier hoe het Koningschap van Jezus in de kerk zou moeten functioneren. Door Woord en Geest is er absoluut gezag van God Zelf hoe Hij wil dat wij leven en hoe wij kerk zijn. En toch is dat maar een stukje van het Koningschap. Om dat iets helderder te krijgen zou je gewoon even de vraag moeten stellen wat koningschap is. Koningschap is het gezag dat een koning uitoefent over zijn onderdanen. Het is een manier van regeren, zodat het er uiteindelijk om gaat dat het koninkrijk van een koning goed functioneert. In aardse termen is dat dus ook koningschap waarbij, als onderdanen niet gehoorzaam zijn, dit direct gevolgen heeft voor die onderdanen. Maar de Heilige Geest doet nog iets anders dan door ons heen werken, zodat het Koningschap van Jezus uitvoering krijgt. Hij wijst doorlopend op Jezus.
De Heilige Geest zal Jezus verheerlijken. Veel christenen die nooit de kracht van de Heilige Geest hebben ervaren gaan er vanuit dat het verheerlijken van Jezus niets anders is dan op Jezus wijzen. De Heilige Geest en Zijn gaven worden dan aan de kant gezet en het enige dat de Heilige Geest doet is wijzen op het werk van Jezus. Maar dan laten we de belofte van Jezus, Die zei dat wij dezelfde dingen zouden doen als Hij deed en nog grotere dan deze, liggen. De Heilige Geest wijst in het verheerlijken van Jezus òòk op wat Jezus deed en helpt ons om dat òòk te doen! Daarin verheerlijkt de Heilige Geest Jezus helemaal. Maar in het Koningschap van Jezus zit nog een aspect dat haaks staat op het aardse koningschap van veel koningen op aarde. Als de Heilige Geest op Jezus wijst om Hem te verheerlijken, wijst Hij er vooral op dat het Koningschap van Jezus een genadig Koningschap is.
Veel aardse koningen zijn verre van genadig en geven hun onderdanen meestal niet veel nieuwe kansen, maar het Koningschap van Jezus kenmerkt zich doordat je opnieuw mag beginnen als het fout ging. Dat geldt in het klein en in het groot. Door de zondeval zijn we de hemel op aarde kwijtgeraakt en dat bracht Jezus verzoenend en genadig terug. Zelfs op zieken mogen we de handen leggen en ze zullen genezen, gebondenen ontvangen vrijheid en we worden verzoend met de Vader. Dat is genade in het groot! Wat kwijtraakte voor de mensheid, brengt Jezus terug. Maar ook in het klein is het Koningschap van Jezus genadig. Falende onderdanen, of beter gezegd, struikelende gelovigen, mogen opnieuw beginnen. Niet ene keer, maar telkens opnieuw. Het Koningschap van Jezus is bepalend voor de kerk en ons leven, maar is tegelijk ook genadig als we struikelen. Hij richt ons op als we struikelen. Petrussen die Jezus loochenen, Saulussen die de gemeente vervolgen, hoeren die in zonde leven, tollenaren die de boel oplichten, moordenaars in hun laatste levensminuten, er is telkens een 'opnieuw' bij Koning Jezus. Niet om makkelijk te zondigen, maar om Hem de tijd te geven om ons steeds meer te kneden naar Zijn beeld.
Niet dat Jezus niet snel genoeg zou werken, maar omdat wij nogal weerbarstig zijn. Zowel in zonden, als in het verstaan van Zijn stem en het doen wat Jezus deed. Elke keer als wij gestruikeld zijn wijst de Heilige Geest op Jezus en zegt: "Kijk hoeveel genade er bij Jezus is, niet alleen toen je nog niet geloofde, maar ook nu je weer gestruikeld bent." En je mond valt open van verbazing en verwondering en uit het diepst van je hart komt: "Verheerlijkt zij de hoogste God, wij prijzen U voor eeuwig."
Gebed: Heilige Geest, als ik struikel, wijs mij telkens opnieuw op Jezus, zodat ik telkens vrijmoedig opnieuw durf te beginnen in het Koninkrijk van mijn genadige Koning.