Wil het zeggen dat God nooit straft? Tenminste, als je zoals gisteren ziet dat Adam en Eva in de gebrokenheid terecht zijn gekomen door de heiligheid te verbreken? Gods genade staat dan dus eigenlijk voorop. Zou je dan moeten zeggen dat het meer is dat als je onder Gods zegen vandaag gaat, je onder de vloek terecht komt? Dat is ook zeker zo, maar tegelijk kun je niet zeggen dat God nooit straft. Dat kun je onmogelijk volhouden als je gewoon de Bijbel leest.
Hoe je de Bijbel ook wil lezen, je ontkomt er niet aan dat je ook moet zeggen dat God echt niet alles over Zijn kant laat gaan. God pakt soms echt wel stevig aan en dat kun je toch echt niet veel anders noemen dan straf. En inderdaad, dat willen heel veel christenen niet horen, want als je vergeven bent volgt er toch geen straf meer? Een voorbeeld waarmee je dan in de knoei komt is bijvoorbeeld Ananias en Safira. Werden we door God gestraft voor hun bedriegen van de Heilige Geest? Daar lijkt het in ieder geval wel duidelijk op. Zijn Ananias en Safira verloren gegaan? Dat is ook een lastige vraag. Kan het zijn dat Ananias en Safira wel gelovig waren, maar toch gestraft werden voor het bedriegen van de Heilige Geest? Dat lijkt in ieder geval meer dan aannemelijk. Voel je hoe snel je in de knel komt te zitten als God niet zou straffen?
En toch kom je er ook op een ander gebied niet uit. Kan God, Die heilig is, fouten maken? Nee, dat lijkt onmogelijk want God is volmaakt goed. Lees even mee in de geschiedenis van Noach. Wat is er gebeurd? Helemaal duidelijk wordt het niet, maar de goddeloosheid op aarde was in ieder geval zo verschrikkelijk dat God er echt klaar mee was en op dat moment kiest God ervoor om de hele aarde onder water te zetten.
Overigens duurde dat nog wel 120 jaar tussen de eerste waarschuwing en de daadwerkelijk uitvoer van dit vonnis. God is namelijk ook wel gewoon Rechter. Hij is Eigenaar van de schepping en Hij heeft ook gewoon het recht om in te grijpen. En dat doet Hij ook! Alleen Noach en zijn gezin overleeft het. En als dan het water is gezakt en Noach God een offer brengt, dan staat er dat God het offer ruikt en dan in Zijn hart zegt dat Hij de aarde nooit meer op deze manier zal vervloeken.
God lijkt dus berouw te hebben dat Hij de aarde heeft vervloekt. Overigens zit Gods ingrijpen dus in die vloek over de aarde. God zegende niet meer, maar vervloekte de aarde vanwege het onrecht dat er was. En ook hier hebben de mensen de vloek over zich gehaald door goddeloos te leven. Maar tegelijk heeft God berouw. Dit is niet de enige keer dat dit er staat. Voor de zondvloed had God ook al spijt dat Hij de mensen had gemaakt. Het lijkt heel menselijk hoe dit bij God zit.
Merk je hoe lastig het is om te begrijpen wat God doet en hoe Hij reageert? Misschien komen we er ook nooit echt uit, maar het is wel duidelijk dat niet alles altijd maar door kan blijven gaan. God grijpt wel in. Daarom is het bestaan van de hel ook helemaal niet vreemd, want Gods heiligheid kan onmogelijk onheiligheid door de vingers zien. Maar waar God genade geeft, daar straft God niet. Noach vond genade in de ogen van God en blijft leven. Er is dus wel verschil tussen degenen die genade ontvangen en degenen die geen genade ontvangen. Zonder genade is het levensgevaarlijk. Vloek en oordeel liggen dan echt op de loer, al lijkt God dat wel vaak uit te stellen. En toch met genade, kun je niet raak leven. Blijkbaar dat dan ook weer niet. Al wil je dat dan ook normaal gesproken ook niet. En zo worstelen we met Gods heiligheid en onze onheiligheid verder in een spanningsveld dat er is.
Gebed: Heer, er is een spanning tussen Uw heiligheid en Uw ingrijpen dat ik niet begrijp. U laat niet alles eindeloos gebeuren, bent genadig en grijpt toch ook wel weer in. Waar ik U niet begrijp, daar zal ik U aanbidden.