Als je de bediening van Jezus bekijkt, merk je dat het bij Jezus doorlopend over het herstel van de hele mens gaat. Het gaat niet alleen over verzoening met God, maar door de verzoening komt er ook genezing en bevrijding. Met andere woorden: alles wat de zondeval tot stand heeft gebracht, zet Jezus terug.
Een misverstand wat we dan ook gelijk maar even benoemen is de gedachte dat je op basis van wat je ziet, toch zou moeten zeggen dat het niet klopt. De gedachte dat vergeving compleet is, maar ondanks de genezingskracht die God heeft, is dat toch niet compleet, want er is toch ook ziekte die nog niet geneest? Als je er zo naar kijkt, ben je uit balans. Vergeving is compleet. Op het moment dat jij in Jezus gelooft is de vergeving compleet, God ziet in jou geen schuld meer. Maar betekent dat dan dat je daarvan ziet dat dit zo is? Dat zie je niet, want wat jij nog steeds ziet en ervaart is dat jij, ondanks jouw vergeving, nog steeds zonde ziet en ervaart. Vergeving is er wel, maar nog steeds is er ook zonde. Je bent gered, maar doet nog steeds zonde.
Nu de stap dan naar genezing en bevrijding. Jezus heeft de genezing, net als jouw vergeving, verdiend. God ziet jou, door het geloof als totaal vergeven, maar God ziet jou, door het geloof als compleet genezen en bevrijd. En net als met je vergeving waarbij je nog wat anders ziet, namelijk de zonde, zo is het ook met genezing en bevrijding. Dat is compleet vanuit God, maar wij ervaren nog vaak wat anders. En net als dat er zonden in je leven verdwijnen door de vergeving en dat God daardoor iets van de hemel laat zien, zo laat God ook door genezing en bevrijding al iets zien van de hemel. Deze gedachte mag je vervolgens ook doortrekken op andere wonderen en tekenen waardoor we de hemel op aarde ervaren. Het gaat telkens over de hele mens bij Jezus.
Dan moeten we daarna de stap naar Paulus maken voor de praktische uitvoering daarvan. Jezus werkt dit namelijk verder niet uit op welke manier dit gaat functioneren. Ik weet nog goed dat ik tijdens mijn opleiding een vak kreeg over de Heilige Geest en dat ik een boek moest lezen over de gaven van de Geest en dat ik dacht: “daar klopt niets van, want genezing, tongentaal, profetie en al die andere dingen, zijn helemaal niet meer voor de tijd van nu.” En toch kwam ik met die gedachte in de knel, want waarom zou ik 1 Korinthe 11 wel serieus nemen voor de tijd van nu en 1 Korinthe 12 niet. En wie gaat dan ooit bepalen welk hoofdstuk van het Nieuwe Testament we dan wel mogen gebruiken en welk gedeelte dat dan niet voor onze tijd is.
Als wij geloven dat het hele Nieuwe Testament Gods Woord is, wie zijn wij dat we bepaalde gedeelten dan maar schrappen? Dat kan alleen maar als in het Nieuwe Testament er een beperking is aangegeven. De vraag is dan of wij die beperking kunnen vinden in het Nieuwe Testament. En dan zouden we daarvoor vooral in de brieven moeten kijken. Als de wonderen en tekenen zijn gestopt dan moet er ergens duidelijk worden dat de gaven van de Geest, met alles wat dat zichtbaar maakt, een beperking heeft gekregen. Daar zullen we morgen naar kijken.
Gebed: Heer, laat Uw Koninkrijk door mij heen komen op deze aarde.