"Maar nu zijn wij ontslagen van de wet, gestorven aan dat waaraan wij vastgebonden zaten, zodat wij in nieuwheid van Geest dienen, en niet in oudheid van letter." (Romeinen 7:6)
Maar wat heeft de wet nu eigenlijk nog te zeggen? En vooral, de wet heeft toch gewoon wat te zeggen, want als Paulus, straks later in dit hoofdstuk zegt dat het kwade dat hij niet wil, hij dat toch doet, dan weet hij dat vooral door de wet. Dus de wet functioneert ergens dus nog wel. En daarbij kun je je dan dus ook afvragen of de wet dan toch niet recht van spreken heeft. Op zich is genade nu wel duidelijk, want door de genade is er vergeving, maar oordeelt de wet dan niet gewoon op het moment dat je zondigt?
Misschien zou je zelfs de vraag moeten stellen wie je aanklaagt op het moment dat je zondigt? Doet de wet dat? Nee, de wet laat je alleen zien wat je zonden zijn, ook als je leeft van genade. Maar aanklagen doet de wet niet meer. Dat hoeft ook helemaal niet, want als je verlangt om van genade te leven, dan verlang je ook om niet te zondigen. Toch denken wij vaak nog wel dat de wet een veroordelende rol heeft. Maar klopt dat dan wel?
Paulus begint in hoofdstuk 7 met een ogenschijnlijk lastig gedeelte. Natuurlijk kun je deze stukje proberen te lezen zonder de Bijbel, maar dat wordt toch wel steeds lastiger in deze brief. Trouwens is dit stukje ook geen woord van God, dat blijft de Bijbel, dus is Bijbellezen erbij gewoon belangrijk. Wat legt Paulus nu eigenlijk uit? Eigenlijk stelt Paulus: toen je onder de wet was, dus toen je nog niet de genade kende, was je eigenlijk getrouwd met de wet. Op het moment dat een vrouw met een man trouwt, dan heeft is de vrouw gebonden aan de man. De man heeft dan ook zeggenschap over zijn vrouw. Zo is het ook met de wet. Wij zijn eigenlijk, bij onze geboorte met de wet getrouwd. Wettelijk heeft de wet dus iets over ons te zeggen.
Wanneer is een vrouw nu vrij van haar man en van zijn zeggenschap over haar? Op het moment dat haar man overlijdt. Natuurlijk kun je ook naar de rechter voor echtscheiding, maar voor God is dat geen reden om het zeggenschap van de man over zijn vrouw weg te nemen. Alleen de dood maakt dat de vrouw met een ander kan trouwen. En dat is nu precies gebeurd toen wij tot geloof kwamen. Toen kwam de dood in het verbond met de wet, en raakte de dood zijn zeggenschap over ons kwijt.
Natuurlijk is het beeld wat gebrekkig, omdat de wet niet kan sterven. Maar het gaat Paulus erom dat de dood in het verbond is gekomen, waardoor het verbond krachteloos is geworden. De wet kan ons dus nooit meer veroordelen, als wij dood zijn voor de wet. De wet kan niets met een dode. En nu zijn wij, opgestaan in een nieuw leven, niet meer onder de macht van de wet, maar onder de macht van de Geest van de genade. En die spreekt ons altijd vrij. We hoeven de letter dus niet meer te dienen, maar alleen in nieuwheid van Geest zullen wij leven.
Gebed: Vader, de wet is ontkracht, omdat ik met Jezus ben gestorven en nu dien ik niet meer de wet, maar U in nieuwheid van Geest.