"En het gebeurde na verloop van dagen dat Kaïn van de opbrengst van de aardbodem aan de HEERE een offer bracht. Ook Abel bracht een offer, van de eerstgeborenen van zijn kleinvee en van hun vet. De HEERE nu sloeg acht op Abel en op zijn offer, maar op Kaïn en op zijn offer sloeg Hij geen acht." (Genesis 4:3-5a)
Als je wilt weten welke geestelijk macht er achter zonde ligt dan moet je Genesis 4 goed lezen en overdenken. Een hoofdstuk dat elk kind kent, het verhaal van Kaïn en Abel. Dat verhaal kennen we, maar kennen we ook de geestelijk macht die in dit hoofdstuk naar voren komen en waar een hele duidelijk les in zit voor ons? Er vallen namelijk een paar teksten uit deze geschiedenis bijzonder op. Maar de eerste vraag, is de vraag wat nu precies het verschil was tussen het offer van Kaïn en het offer van Abel. Want wat nu als wij wat offeren, wat God niet wil aannemen? En welk gevaar zit daar dan achter?
Zo op het eerste gezicht lijkt er weinig verschil tussen het offer van Kaïn en dat van Abel. Er staat alleen dat God het offer van Kaïn niet aannam en dat van Abel wel. Laat duidelijk zijn dat er niet staat dat van het ene offer de rook omhoog ging en van het andere offer niet. Dat zijn leuke plaatjes voor in de kinderbijbel, maar daar staat niets over. Er is blijkbaar iets geweest waardoor Kaïn en Abel wisten wat er met hun offer gebeurde bij God.
Toch is er een heel groot verschil tussen wat Kaïn doet en wat Abel doet. Het verschil zit niet in de dieren of de opbrengst van het land. Beide zijn mogelijk om te offeren voor God. Het volk Israël, later als de offerdienst een feit is, offerde ook koren voor God. En het offer van Abel is geen verzoeningsoffer. Het gaat om het soort offer dat ze beiden brengen. Ze brengen allebei iets voor God uit de opbrengst van hun werk. Kaïn wat opbrengst van het land en Abel wat opbrengst van zijn kudde. En beide zijn goed. Alleen het grote verschil zit in welk deel ze brengen voor God.
Abel brengt een offer van de eerstegeborene van zijn kleinvee. Het eerste dat geboren was, dat is voor God. Hij kiest niet eerst voor zichzelf. Hij kiest eerst een deel uit voor God. Het allereerste dat hij ontvangt van zijn vee, dat is voor God. Daar moet je eens over nadenken. God ontvangt het allereerste en dan is de rest pas voor hem. En dat allereerste is ook het allerbeste. En als het dan over offeren aan God gaat, wat heb jij over voor God. Bij Kaïn ontbreekt deze toevoeging bij zijn offer. Hij offert van de opbrengst van de aardbodem en dat is het.
Het verschil tussen deze twee offers is het begin bij Kaïn waar de zonde en de macht achter de zonde ruimte krijgt. En dan gaat het goed mis ook, want Abel was niet op zijn bezit gesteld, maar Kaïn wilde het beste voor zichzelf. Hebzucht heet dat. En dat is levensgevaarlijk.
Gebed: HEER, ik wil het beste voor U geven. Ik wil niet bezig zijn met wat ik overhoud, maar met wat ik U mag geven. Het beste van mijn leven... dat is voor U.