Thema: Veertigdagentijd 2020
"Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheden verbrijzeld. De straf die ons de vrede aanbrengt, was op Hem, en door Zijn striemen is er voor ons genezing gekomen." (Jesaja 53:5)
Het lijkt bijna bij Jesaja dat Hij niet goed kon overzien wat hij moest opschrijven in zijn profetie. Zeker als het gaat over dat wat Jezus zou komen doen, als het gaat om ziekte en genezing, lijkt Jesaja het niet te kunnen beschrijven vanuit zijn Oud Testamentische perspectief. Je zou de vraag kunnen stellen of Jezus erg veel ziek is geweest? Ook vanuit de grondtaal kun je het op meerdere manieren uitleggen. Jezus is bekend geweest met ziekte. Betekent dit dat Jezus er Zelf veel last van had gehad, of is het net als bij een arts die bekent is met ziekte? En dat Jezus onze ziekten op Zich heeft genomen is dat nu letterlijk, of is dat iets wat figuurlijk is geweest? Je voelt wel aan dat dit stuk in Jesaja 53 over ziekte nog niet zo eenvoudig is.
Jesaja kan het ook eigenlijk nooit hebben kunnen bevatten wat hij geschreven heeft. Zonder de daadwerkelijke uitvoering van zijn profetie, is het als mens niet voor te stellen geweest. Net zo goed als dat wij niet kunnen praten over een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Al ons voorstellingsvermogen zal dan tekort schieten. Waar gaat het nu om met betrekking op de ziekte en het lijden van Jezus? Je zou eigenlijk achter vandaan moeten gaan denken. De bekende tekst over de striemen van Jezus. Dat stuk van het lichamelijk lijden hebben te maken met het terugverdienen van gezondheid. Maar daarvoor staat nog dat de straf die ons de vrede aanbrengt op Hem was. Daar lijkt het dan niet te gaan over lichamelijke genezing, maar om geestelijke verzoening. Toch staat de rest van vers 4 en 5 helemaal in het teken van ziekte.
Jesaja heeft het in beide verzen vooral over genezing door de Knecht van de Heer. De genezing is er gekomen door het lichamelijke lijden van Jezus. Misschien mag je hier ook de gewone ziekten die Jezus gehad heeft ook bij tellen, al weten we daar niets van, maar dat Hij een door God geslagene was, moet wel te maken hebben met het intense lijden rond Zijn kruisiging. Als zoiets verschrikkelijks met iemand gebeurt, moet God wel woedend zijn geweest, was de gedachte die toen leefde. Door Zijn lichamelijk lijden heeft Hij onze ziekten gedragen. Welke ziekte je ook hebt, of wat je ook bent kwijt geraakt door ziekte, Jezus heeft het gedragen zodat er nu of straks zeker herstel en genezing zal zijn. Die prijs is namelijk betaald, net zo goed als dat je vergeving door Zijn bloed is betaald en dat Hij de straf droeg aan het kruis, die door God vervloekt was.
Als de prijs is betaald, is er dus ook ruimte om ons nu al uit te strekken naar dat wat Jezus verdiende. Niet dat we nu al een volmaakt leven kunnen creëren, helemaal niet, maar of nu of straks wordt het je wel geschonken. En dan nog even dat ene zinnetje in vers 5 waardoor velen in verwarring raken en zeggen: "Zie je wel, het gaat niet om genezing, maar vooral om vrede met God". Dat lijkt zo door het woordje 'vrede': De straf die ons de vrede aanbrengt was op Hem. Maar dit zinnetje staat midden tussen dat wat Jezus op lichamelijk gebied leed en terugverdiende. Het woord vrede geeft bij ons het gevoel van verzoening, maar in het Hebreeuws is 'shalom' een veel breder begrip. Het heeft met totale heling en totaal herstel te maken. Dat geldt op elk gebied en daarom past dit woord wel in deze verzen. Sterker nog, in het Joodse denken was er geen onderscheid tussen verzoening en genezing en is het een eenheid. Jesaja onderscheid dus hier de verschillende onderdelen van het lijden van Jezus, maar het gaat om het totaal pakket dat Jezus verdiende. Jezus brengt je terug in de relatie met God èn Hij brengt herstel en genezing. Beide zullen we hier op aarde nooit volledig beleven en ervaren, maar van beide geldt dat het al beschikbaar is. Maak er dus gebruik van en bedenk dat dit de wortel is uit dorre aarde. De Enige Die het echt brengt: Jezus!
Gebed: Heer, ik prijs U voor wat U mij in Jezus hebt gegeven. Dank U wel voor Uw genade en Jezus, dank U voor Uw intense weg van lijden, zodat ik zelfs ook lichamelijk herstel kan krijgen.