Thema: Lijdenstijd
"En Pilatus zei tegen Hem: Zie de mens!" (Johannes 19:5b)
Het einde van Jezus lijdensweg is dichtbij gekomen. Lichamelijk is Hij ondertussen zo ongeveer aan het eind van Zijn krachten, al lijkt dat er nog niet direct op. Het lijkt dat Hij nog in staat is om Zichzelf voort te bewegen, maar hoe dat eruit gezien heeft, kunnen we alleen maar naar gissen. Je kunt je voorstellen dat als je zo gegeseld bent zoals Jezus, zo bent geslagen en zo, letterlijk, kapot bent, dat alles te veel begint te worden. En ondanks dat het lichamelijke lijden bijna niet erger kan, gaat ook het psychisch en emotioneel lijden nog gewoon door. Er wordt met Zijn status gespeeld en gespot. Zijn Koning-zijn wordt op de meest verschrikkelijke manier gebruikt en het loopt uit op een degradatie in menselijk opzicht, maar tegelijk is dat ook Goddelijke genade.
Als Jezus bij Kajafas wordt veroordeeld omdat Hij heeft gezegd dat Hij Gods Zoon is en Hij op weg moet naar Pilatus, dan merk je in de hele situatie bij Pilatus dat het thema 'Koningschap' een hele grote rol speelt. Als Pilatus Hem ondervraagt, is hij meerdere keren op zoek hoe dat nu zit met dat Koningschap van Jezus. Jezus maakt hem met wat geestelijke woorden bekend dat Hij zeker geen aardse koning is, want dan zou er voor Hem gevochten zijn, maar toch blijft Pilatus bezig rond die grote vraag. De vraag die al vanaf de geboorte van Jezus speelt. Toen de magiërs uit het Oosten kwamen die een ster hadden gezien, ging het bij Herodes ook al over Koning Jezus. En ja, dat is Hij, alleen niet een koning zoals een aardse koning. Wat daarbij bij Pilatus ook nog meespeelt is dat het Pilatus zeker niet ontgaan is dat ze Jezus een week eerder met gejuich hadden binnengehaald als een koning. Misschien is Pilatus nog wel bang geweest voor zijn positie, want als die Jezus echt een koning zou zijn die de Romeinen het land uit zou zetten, dan weet Pilatus ook wel wat er met hem zou gebeuren. En zo blijft Pilatus bezig met de vraag over het Koningschap van Jezus.
Tot het moment dat het ineens verandert. Pilatus zegt dat hij in Jezus geen schuld vindt en hij wil de Koning van de Joden loslaten en geeft het volk de kans om te kiezen tussen Jezus of Barabbas, maar als hij dat doet door Jezus de Koning van de Joden te noemen verandert de toon totaal. Zo zal Pilatus Hem niet meer noemen tijdens het proces, al blijft Hij voor Pilatus wel de Koning van de Joden, want dat zet hij straks boven het kruis, maar tijdens het proces is Jezus ineens koning-af. Na de geselingen zegt Pilatus: "Zie de mens". Degradatie! Pilatus zegt niets verkeerd, want Jezus heeft Zichzelf inderdaad ontledigd en is een mens geworden. Hij heeft inderdaad Zijn heerlijkheid afgelegd en mens geworden zoals wij. Maar wat hier psychologisch gebeurt, wat zoiets met de zelfwaarde van een veroordeelde doet is enorm. Elke waardigheid wordt Jezus afgenomen. Lichamelijk, maar ook emotioneel. Ja, Hij kwam als mens om als mens te sterven voor mensen, maar zonder waardigheid.
Dit gaat diep, als je de Koning van de koningen op deze manier wegzet. Pilatus heeft niet veel begrepen van het Koningschap van Jezus en hoe hij dit hier doet is mensonwaardig en is lijden op een diep emotionele manier voor Jezus. En ja, hier zegt ook God: Hier is de mens! Als je hier naar Jezus kijkt: Een doornenkroon op Zijn hoofd om de vloek over de aarde weg te dragen, geselingen om genezing mogelijk te maken en onze ziekten weg te dragen, bespot als God, omdat wij als God wilden zijn, ja hier staat het toonbeeld van de mens in zijn ware gestalte. Alleen hier staat niet een mens, maar God Die mens werd, om het onaantoonbare van ons mensen weg te dragen naar het kruis en ons onze waardigheid terug te geven. Gedegradeerd als Koning om mens te worden en ons te maken tot Koningskinderen, voor iedereen die dit gelooft.
Gebed: Heer, U werd mens, maar U droeg ook het toonbeeld van ons mensen toen U van al Uw waardigheid werd beroofd. Lichamelijk kapot en emotioneel gesloopt, zodat ik weer waardig mens zou kunnen zijn.