"Ik verwonder mij erover dat u zich zo snel afwendt van Hem Die u in de genade van Christus geroepen heeft, naar een ander evangelie." (Galaten 1:6)
Wat moet Paulus geschrokken zijn geweest toen hij de geluiden uit Galaten hoorde. Hij had er alles aan gedaan om het Evangelie daar in alle vrijheid te laten klinken. En toch, het is zo herkenbaar! Hoe vaak merk je dat als je iemand helpt in de vrijheid in Christus te komen, dat het zo snel ook weer geroofd wordt. Zo snel als dat het Evangelie zijn werk doet, zo snel lijkt er ook van alles op af te komen dat het Evangelie van zijn kracht berooft.
Toch, is het geen enkele reden dat dit zou mogen gebeuren. Hoe is het mogelijk dat als je door Jezus wordt geroepen met Zijn Evangelie, en dat Hij je vertelt, door Paulus wat het Evangelie van Hem is, dat je dit weer zou loslaten. Als je met moslims praat over hun behoud, dan merk je hun onzekerheid over hun redding, omdat zij geen Evangelie hebben, maar alleen Allah die streng is. Moet je dan willen dat als Jezus je vertelt dat Hij jouw straf droeg en dat jij Zijn rechtvaardigheid gratis en voor niets, uit genade krijgt, je dit weer inlevert voor een religie van werken en je best doen?
Paulus’ reactie is onthutsend. Hij staat werkelijk verbaasd dat het mogelijk is dat zodra hij vertrekt, dat de gemeente in Galatië zo snel zich laat beïnvloeden door dwaalleraars. Hoe kan dit zo zijn. Wij hebben soms het idee dat als je wat wettischer wordt dat je het nog steeds over het Evangelie hebt. Paulus denkt daar nogal anders over. Hij zegt: “Jullie hebben je gewend tot een ander Evangelie!” Er zijn er geweest die hen in verwarring hebben gebracht door het Evangelie te verdraaien. Dat verdraaien betekent dat het een ander Evangelie is geworden.
Zodra je aan de boodschap van genade iets toevoegt, is het geen genade meer en is het dus ook geen Evangelie meer. Er is geen blijde boodschap in een boodschap van werken en verdienen. Wie ook maar iets verandert aan de boodschap van het Evangelie, die maakt er een ander evangelie van. En nu is het makkelijk om dit alleen te betrekken op vergeving van zonden en de genade, maar Paulus verkondigde het hele Evangelie van het Koninkrijk. Overal waar hij kwam was het Evangelie van Jezus Christus compleet.
Zodra iemand iets verandert, al is het een engel, dan is hij vervloekt. Dat is wat Paulus zegt, aan het begin van zijn brief! Dit is echt radicaal, maar het is de enige manier om het Evangelie in leven te houden. En het Evangelie is de hele boodschap van Jezus, niets meer, maar ook niets minder. Dus waar ook maar iets van die boodschap ontbreekt of waar de Heilige Geest van Zijn kracht wordt beroofd, of waar dingen worden weggetheologiseerd, daar verandert het Evangelie en de dader is volgens Paulus vervloekt.
Je begrijpt dat het dus echt heel nauw komt en wat zie je om je heen hoe snel dingen verwateren zodra er water bij de wijn gedaan wordt. Aan de ene kant als zonde geen zonde meer mag zijn en God liever wordt gemaakt dat wat liefde is, maar ook aan de andere kant waar de focus alleen op het Koninkrijk van kracht ligt, het vooral om heelheid en herstel in het hier en nu gaat en de boodschap van verzoening ontbreekt. Tegelijk is het net zo waar dat het Evangelie van zijn kracht is beroofd als het wel om verzoening gaat, maar de tekenen van de toekomende tijd niet zichtbaar zijn en de kracht van Jezus wordt weggeduwd. Wij zijn niet precies gelijk aan Galaten, de vijand weet in elke situatie telkens precies hoe hij de kracht eruit kan krijgen en dat is waar we scherp op moeten zijn.
Gebed: Heer, ik spreek uit dat ik nooit de oorzaak wil zijn van aanpassingen aan Uw Evangelie. Genade is genade, en wat U vraagt daar zal ik nooit iets mee verdienen, maar U alleen eren.