“Toen vroeg Pilatus Hem: U bent de Koning van de Joden? Hij antwoordde hem en zei: U zegt het. Pilatus zei tegen de overpriesters en de menigten: Ik vind geen schuld in deze Mens.” (Lukas 23:3 en 4)
Er is ene persoon in het hele lijdensevangelie die we vaak heel negatief wegzetten en waarvan we heel snel een oordeel hebben, maar waarvan het de vraag is of dit oordeel heel terecht is. Sterker nog, waar wij hem vaak als een van de slechtsten neerzetten, maakt Jezus zijn zonden kleiner. We hebben het dan over Pilatus.
Wat Pilatus een loser? Was hij een slappeling? Misschien zou je dat zo kunnen zeggen, maar dan moeten we wel even eerst het hele verhaal vertellen hoe het echt was en bedenk dan dat jij op de plaats van Pilatus zou gestaan hebben en hoe jij zou gereageerd hebben. Pilatus was een man die niet bepaald te benijden was. De eerste confrontatie die hij echt krijgt is het moment dat de overpriesters Jezus hebben meegenomen na het zogenaamde verhoor bij het Sanhedrin. Daar was het oordeel geveld dat Jezus Zichzelf Gods Zoon heeft genoemd. En dat klopt, Hij is het ook! Maar dat werd tegelijk ook Zijn beschuldiging.
En zo wordt Jezus bij Pilatus gebracht en de hele menigte was erbij. Honderden, misschien duizenden mensen die voor het bordes van het paleis stonden, in alle staten, schreeuwen en gillend. En waar de Joden geen eerlijk proces hadden gevoerd, begon Pilatus daar wel aan. Serieuzer dan wie ook in het hele proces. Hij neemt Jezus over, hij neemt Hem aan en ondervraagt Hem. En het oordeel dat eruit komt: Hij is onschuldig!
En dan zal je maar Pilatus heten. Buiten het volk in rep en roer met maar één verlangen: Jezus moet dood! En zelf kwam hij tot de conclusie dat er geen schuld was te vinden in Jezus. En wat Pilatus ook probeert, het volk komt alleen maar meer in opstand en de onrust wordt alleen maar groter. De komende dagen zullen de wanhoop van Pilatus telkens zien terugkomen. En dat met een volk dat steeds meer en meer tekeer begint te gaan. Er was geen houden meer aan en de makkelijkste oplossing is dan om Jezus over te geven om gekruisigd te worden. Maar was dat echt voor Pilatus een makkelijke oplossing? Als je straks ziet hoe vaak hij Jezus probeert vrij te krijgen, was het zeker geen makkelijke oplossing voor hem en het was ook niet de eerste oplossing die hij bedacht.
Je zou in zijn schoenen staan en je leven niet langer meer zeker zijn, terwijl je met die Joden eigenlijk niets hebt, en al helemaal niet met hun geloof. En toch was dit juist Gods weg met Jezus! Juist dit was nodig, zodat iemand die geen Jood was, maar gewone een seculiere Romein, zou zeggen dat Jezus zonder schuld was. Er was in Jezus geen schuld te vinden, zelfs niet als je Zijn leven legde langs het corrupte recht van Rome. Zelfs dan kon Pilatus niet zeggen dat hij iets van schuld gevonden had. Jezus was volkomen rechtvaardig en verdiende geen enkele straf en Pilatus bewijst het! Jezus werd alleen maar schuldig omdat Hij jouw en mijn schuld op Zich nam en Zich één maakte met jouw zondige leven. Zo nam Hij jouw plaats in.
Gebed: Heer, U nam mijn plaats in, volkomen onschuldig! Ik dank U, Jezus, voor Uw offer, voor Uw leven, voor wat U deed voor mij.