"Maar Boaz zei: Op de dag dat u het land van de hand van Naomi koopt, koopt u ook Ruth, de Moabitische, de vrouw van de gestorvene, om de naam van de gestorvene over zijn erfelijk bezit in stand te houden." (Ruth 4:5)
Terwijl Ruth door Naomi tot rust wordt gemaand, laat Boaz er geen gras over groeien. Zodra de ochtend is aangebroken gaat Boaz naar de stadspoort. Hij gaat naar de plaats waar belangrijke beslissingen werden genomen. In de poort van de stad zaten vaak de oudsten van de stad en als er onder getuigen iets moest worden beloofd of beslist dan gebeurde dat in de stadspoort. Overigens werden daar ook de aanklachten ingediend. En hoewel Ruth er niet bij is, is ze er eigenlijk natuurlijk wel helemaal bij betrokken. En daar in de poort komt Boaz met zijn voorstel.
Hij heeft de andere losser opgezocht en hem erbij geroepen. Blijkbaar kent hij hem niet bij naam, want in het eerste vers wordt duidelijk dat hij die naam niet kent. Het gaat dus om een losser waarvan Boaz wel weet dat hij er is, blijkbaar hem ook wel van gezicht kent, maar verder weet hij niets van hem af. Hun levens, ondanks dat er een familielijn moest zijn, kruisten elkaar dus niet.
Boaz lijkt slechts een soort tussenpersoon voor Naomi te zijn, alsof hij, namens haar het erfland aanbiedt. Het lijkt dat het er vooral om gaat dat dit land niet buiten de familie van Elimelech terecht gaat komen. En het lijkt alsof Boaz het stuk land aanbiedt zonder dat hij die andere man ook maar het gevoel geeft dat hij het graag zou willen hebben. En die andere losser wil het stuk maar wat graag hebben. Maar dan komen de kleine letters er nog even bij. Dan zal hij ook Ruth erbij moeten kopen. Het gaat dus niet alleen om een stuk land, maar ook om Ruth en de naam van haar overleden man. Die naam moet voortgezet worden. En inderdaad, als hij dit zou doen, dan zou zijn naam verloren gaan.
Maar we zitten hier gelijk op het verschil tussen Jezus en alle andere verlossers en wereldredders die er zijn. Want als Jezus met ons in de poort komt, dan komt Jezus met ons voor de rechtbank en zegt Hij: Verlossing betekent eigenlijk dat de naam van de verlosser, van de redder uiteindelijk zal moeten verdwijnen. De redder van de mens zal moeten sterven en zijn naam verliezen zodat niet alleen de aarde, maar ook de mens zal leven. De naam van de mens mag namelijk niet uitgewist worden. Het gaat om de redding van die mens waarbij de redder zichzelf overheeft, zelfs als zijn naam daardoor van de aardbodem zal verdwijnen.
Boaz begon zijn aanbod met heel veel ruimte, maar uiteindelijk gaat het niet om het land, maar om Ruth en om de naam van het geslacht van Elimelech. Boaz wist al wat hij wilde. Boaz wilde zover gaan dat Ruth en hij het nageslacht van Elimelech zouden gaan voortzetten. Jezus wist wat Hij wilde, Hij wilde jouw naam en mijn naam op aarde behouden. Zelfs al moest dat ten koste van Hemzelf gaan. En er is uiteindelijk geen andere redder die zover wilde gaan.
Gebed: Jezus, U ging tot het uiterste, de dood, de hel, alles had U er voor over, zelfs toen U helemaal vernietigd werd, ging U door om mij te redden en mijn naam te behouden op aarde!