Genezing

 

Genezing is ook een onderwerp dat we kort willen benoemen. Niet om dit sterk te gaan uitvergroten, maar als we bedenken dat Jezus' boodschap bestond uit drie onderdelen: de Blijde Boodschap, blinden het gezicht geven en gevangenen bevrijden. Dan blijkt dat genezing ook behoort bij het Evangelie van het Koninkrijk.

 

Er zijn ziekten die voortkomen uit een vloek, dat hebben we gezien bij het onderwijs over de vormen van gebondenheid en de werking van een vloek. Dan moet er duidelijk iets opgelost of beleden worden. Maar wat nu als er toch ziekte is, die niets te maken heeft met zonden of iets uit het voorgeslacht. Kunnen we dan zeggen dat er Goddelijke genezing mogelijk is en hoe werkt dat dan? 


Het moet duidelijk zijn dat Jezus' lijdensweg niet alleen betrekking had op de vergeving van onze zonden. Natuurlijk was dat het voornaamste. Maar als het echt zo zou zijn dat Jezus' kruisdood genoeg zou zijn voor de vergeving van onze zonden, waarom heeft God de Vader, Zijn Kind Jezus dan zo extreem laten lijden? Waarom moest Jezus dan zo verschrikkelijk gegeseld worden? En dan ook nog een geseling die helemaal niet nodig was. De geselingen die Jezus kreeg waren een poging van Pilatus om de onschuldige Jezus los te laten. Na zijn poging om Jezus los te laten, koos het volk eerst al voor Barabbas. Vervolgens liet Pilatus, Jezus geselen en vervolgens stelde hij Jezus weer voor aan het volk met een poging om Hem los te kunnen laten.

 

De geselingen van Jezus waren dus het gevolg van Pilatus' slapheid. Maar alles in het lijden van Jezus was bij Goddelijk raadsbesluit al besloten (Handelingen 2:24), dus ook de geselingen hadden een reden. Daarom lezen we in Jesaja 53:5 dat door Zijn striemen, er voor ons genezing is geworden. De geselingen zetten lichamelijke genezing in de verzoeningsweg van Jezus voor ons vrij. Elk stukje van het lijden van Jezus had een betekenis en met name elk stukje dat Jezus Zijn bloed liet vallen op de aarde.

 

Er is dus genezing door Jezus verdiend. Daarom zegt Jezus in Markus 16:17 dat één van de tekenen die de gelovigen zullen volgen, het op zieken de handen leggen en zij zullen genezen. Daarmee wordt niet gezegd dat iedereen zal genezen. Ziekte is onderdeel van de vloek van de zonde die tot aan het einde van de wereldgeschiedenis met ons zal meegaan. Dat is zeker! Waar Jezus de gelovige de autoriteit heeft gegeven over satan en zijn demonen, heeft Jezus niet gezegd dat wij autoriteit hebben gekregen over ziekte. Maar de andere kant is ook waar: Jezus geeft ons wel de opdracht om genezend, in Zijn kracht de wereld in te gaan. Het is aan God of Hij op dat moment geneest, maar genezing is wel een feit. Een absoluut feit, want het is verdiend door Jezus. Soms zal God direct genezen, soms over tien jaar of anders in de eeuwigheid. Maar wij hebben wel de opdracht om het kanaal van genezende zegen open te laten voor God. En dus geloven wij ook in genezing. Wij doen slechts wat God zegt en God doet de rest.

Elke dag 5 minuten met God

In de stilte - Heersen over Gods Meesterwerk

 

"En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en laten zij heersen over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht, over het vee, over heel de aarde, en over al de kruipende dieren die over de aarde kruipen." (Genesis 1:24)

Hoe was gisteren je moment van stilte met God. Het moment van stille verwondering dat God besloot om jou te maken. Nu weet ik dat er ook mensen zijn die dan zeggen: “Maar er is niets meer van dat plan van God overgebleven en zo blij zal God niet met mij zijn, ik doe niet zoveel goed.” Ergens denk ik dat ik die gedachte begrijp, maar toch is God, na de zondeval doorgegaan met het maken van mensen.
Lees meer...

Aanmelden 'Elke dag 5 minuten met God'

Meld je aan voor het dagelijkse mailabonnement 'Elke dag 5 minuten met God'. 
Aanmelden mailabonnement

Bijbelgedeelte

Onderstaand Bijbelgedeelte behoort bij de 'Elke dag 5 minuten met God' van vandaag.

  

Genesis 1:25-2:3

 24 En God zei: Laat de aarde levende wezens naar hun soort voortbrengen: vee, kruipende dieren en wilde dieren van de aarde, naar zijn soort! En het was zo.
 25 En God maakte de wilde dieren van de aarde naar hun soort, het vee naar hun soort, en alle kruipende dieren van de aardbodem naar hun soort. En God zag dat het goed was.
 26 En God zei: Laten Wij mensen maken naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en laten zij heersen over de vissen van de zee, over de vogels in de lucht, over het vee, over heel de aarde en over al de kruipende dieren die over de aarde kruipen!
 27 En God schiep de mens  naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem;  mannelijk en vrouwelijk schiep Hij hen. Lees meer...

Tweets Theo de Koning @TJD_de_Koning

Aanbevolen

Youtube-kanaal

www.eindeloosgelukkig.nl

Eindeloos gelukkig - Copyright © 2015. All Rights Reserved.

IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom