Nu zijn die dertig jaar voor Joodse begrippen ergens nog wel te plaatsen, maar iets dat belangrijker is, is het moment waarmee de bediening van Jezus begint. Kijk, gezonden zoals Jezus, dan kun je zeggen dat dit begon bij jouw begin, maar tussen het begin van Jezus’ leven en het begin van Zijn bediening zit nog wel iets tussen en dat is meer dan een periode van leren. Jezus’ bediening begint namelijk pas op het moment dat Hij Zich heeft laten dopen door Johannes de Doper. Nu zou het kunnen dat alle doopdeskundigen hun visie op de doop gelijk hierop gaan loslaten, maar dan moet ik je toch even teleurstellen. Je kunt niet zeggen dat alles begint met de doop en daarmee de kinderdoop verdedigen en je kunt ook niet zeggen dat iemands geloofsbediening met de doop begint en daarmee de volwassendoop verdedigen. Dat lukt je niet met de doop van Jezus. Toch is de doop van Jezus wel het beginpunt van Zijn bediening.

Het gaat erom dat je heel goed moet kijken wat er gebeurt. Jezus wordt namelijk aan het begin van Zijn bediening door Johannes de Doper gedoopt. Om echt te begrijpen waar het hier over gaat, zul je dus moeten weten wat voor doop dit was. Het gaat hier namelijk niet om de doop in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. En dus kun je op grond van dit gedeelte niet beginnen aan een doopdiscussie. De doop van Johannes de Doper was de doop van bekering van zonden. Iedereen die zich bekeerde van zijn zonden, liet zich door Johannes dopen. En waarom moest dat? Omdat dit de weg zou bereiden door Hem Die na Johannes zou komen. Het maakte mensen klaar voor de Messias.

Dan zou je zeggen: Waarom moest Jezus dan deze doop ondergaan? Die vraag had Johannes dus ook. Hij wil zelfs dat Jezus hem doopt in plaats van hij Jezus. En dan zegt Jezus: “Nee, Gods gerechtigheid moet vervuld worden”. Met andere woorden, Jezus moest als mens die de plaats in nam van ons, hetzelfde ondergaan als wij. Waar gaat het dus om? Om bekering van zonden, het achter je laten van al je verkeerde daden. Het heeft niets te maken met een voorwaarde om vervolgens Jezus te kunnen aannemen, maar het gaat om het principe. In de weg van de Messias gaan, kun je alleen maar als je de intentie hebt om te breken met je zonden.

Op deze manier begint Jezus aan Zijn bediening. Hij breekt, namens ons met de zonden en kiest er voor Zich te laten dopen en daarmee te zeggen: “Ik leg elke zonde af”. Niet vanwege Zichzelf, maar vanwege ons. Waar gaat het dan om als het gaat over gezonden zijn zoals Jezus? Precies, dat kan alleen maar op het moment dat je de keus maakt om met je zonden te breken. Je kunt niet gezonden zijn zoals Jezus met tegelijk een leven in de zonden aan de hand. Bekering (en niet om dan genade te kunnen ontvangen), maar loslaten van die principes die haaks staan op het gezonden zijn zoals Jezus en die haaks staan op Zijn Koninkrijk, omdat die principes niet samen kunnen gaan met de bediening van Jezus. Geen doopdiscussie dus, maar een keus om als gezondene bewust te breken met zonden en telkens opnieuw voor een heilig leven te kiezen.

Gebed: Heer, ik kies ervoor om te breken met zondige patronen en zonden in mijn leven. Niet dat ik genade wil verdienen, maar ik geloof dat Uw bediening dragen niet samen kan gaan met een leven dat iets anders laat zien.