Ik weet niet hoe het met jou is, maar als je in Jezus gelooft, dan klopt er op je ID-kaart toch iets niet. Jezus zegt namelijk dat als je in Hem gelooft, dat je opnieuw geboren wordt. Natuurlijk ben je lichamelijk mens geboren in het land dat op je ID-kaart staat, maar als het goed is, is het daar niet bij gebleven. Je bent door het geloof in Jezus opnieuw geboren. Geestelijk ben je dus geboren in het Koninkrijk van de hemelen en dus klopt je ID-kaart niet meer. De kans is klein dat als je hiermee naar het gemeentehuis of het stadhuis gaat, dat ze dit begrijpen en dat ze er iets aan zullen veranderen. maar begin eens om dit te beseffen. Want dit is wel waar Paulus het over heeft in de brief aan de Filippenzen. 

Als je gelooft ben je gered, dat hoor je hopelijk vaak genoeg, maar is dat alles? Is dat de boodschap van Jezus? Zorg dat je weet dat je gered bent? Nee, natuurlijk niet, de boodschap is een boodschap vol beweging en activiteit. Als je gelooft ben je gered om vervolgens de hemel op aarde te zichtbaar te maken. Dan leef je, als het goed is, als een burger van de hemel op aarde. En hemelburgers leven op een andere manier van burgers van deze aarde. En weet je, ik geloof al lang niet meer in kerken waar alleen mensen gered worden en ik geloof ook al lang niet meer in domineeskerken waar de dominee alles in de gemeente doet. Dat is geen Bijbelse visie op de kerk. Je bent bedoeld om als hemelburger, het Koninkrijk van God zichtbaar te maken. Je leeft anders. Lees maar even mee met wat Paulus daarover zegt.

Paulus begint met te vertellen wat degenen doen die niet geloven. En lees daar even niet te snel aan voorbij, want misschien word je er toch nog wat ongemakkelijker van dan dat je denkt. Hij noemt vier dingen waaraan je hen kunt geloven die leven als vijanden van het kruis van Christus. In de eerste plaats is hun einde het verderf. Dat is duidelijke taal, waarvan aan de rechtzinnige en een deel aan de evangelische kant wordt gezegd dat je dit wel duidelijk moet zeggen, en waarvan een ander deel zegt dat je het hier maar niet over moet hebben, want God is liefde. Ja, zeker, maar het einde van iedereen die niet opnieuw is geboren, is het verderf. 

Het tweede dat Paulus noemt is dit: Ze maken van hun buik hun god. Dat zouden Joden kunnen zijn die daar leefden en zich strikt aan de spijswetten hielden en daar hun god van maakten, of hij heeft het tegen Grieken met hun lichamelijke schoonheid. Vervolgens zegt hij dat hun eer hun schaamte is. Gaat het over Joden die van hun besnijdenis hun eer maken, alsof dat hen redt? Of gaat het over Grieken die extreem zijn in hun vleselijke levenswijze? Het kan telkens allebei en misschien staat dit iets verder van ons af. Maar de vierde wordt dan toch lastiger: Ze bedenken de dingen die op de aarde zijn. Ja, Joden die strikt de wetten onderhouden op aarde of Grieken die gnostische kennis verheffen boven alles. Of ook gewoon wijzelf, die gericht zijn op het aardse. Ik leg de vraag maar even neer hoe het bij jou zit. Leef je echt als hemelburger? Laat het even landen, dan gaan we de volgende keer verder.

Gebed: Heer, hemelburger, dat wil ik wel zijn, maar... misschien moet ik ook eerlijk zeggen dat ik aardser ben dan ik zou willen.

(Deze serie over hemelburgers is de uitwerking van een preek van Theo, die ook onder Audiopreken op de site staat)