"Om deze reden ben ik, Paulus, de gevangene van Christus Jezus, voor u, die heidenen bent." (Efeze 3:1)

Je zou, als je begint met hoofdstuk 3 van de brief van Efeze de vraag kunnen stellen: "Wil jij een gevangene zijn van Jezus Christus." Wellicht stel je dan de vraag wat daarmee bedoelt wordt. Diezelfde vraag zouden we ook aan Paulus kunnen stellen in hoofdstuk 3. Want wat bedoelt Paulus met deze eerste woorden? Op het eerste gezicht lijkt het toch wel duidelijk als we er over nadenken. Want hij is de gevangene van Jezus Christus, staat er. Daarmee is hij dan geen letterlijke gevangene. Of toch wel?

Het vreemde is dat men op basis van onder andere deze tekst er vanuit is gegaan dat Paulus deze brief vanuit de gevangenis heeft geschreven. Waarschijnlijk klopt dit ook werkelijk, maar hij zegt op deze manier alleen niet dat hij in de gevangenis zit, maar dat hij de gevangene van Jezus is. Hij gebruikt hier niet het woord 'doulos' wat we met 'slaaf' vertalen. Toch is het vreemd, want als je dit letterlijk neemt, zou de relatie met Jezus geen vrijheid betekenen, maar gevangenschap. Je kunt je afvragen of dat een Bijbelse lijn is.

Het is opmerkelijk dat er in het Grieks is anders staat. Het lastige is in het Grieks dat dit eigenlijk ook weer niet te vertalen is. Het hoofdwerkwoord in de zin ontbreekt in ieder geval en in onze vertaling staat het woord 'van' op de plaats waar in het Grieks het lidwoord 'de' staat. Het is dus een hele lastige zinsconstructie. En het lijkt wel alsof Paulus de zin pas afmaakt in vers 14. En alles wat er tussen staat blijkt niets met vers 1 te maken te hebben. Het werkwoord dat dan behoord bij deze eerste zin is dat van 'buigen'. Dan zegt Paulus: Daarom ik, Paulus, de gevangene van Christus Jezus, voor u die heidenen bent, buig mijn knieën voor de God en Vader van onze Heere Jezus Christus.

Waar gaat het dan uiteindelijk om in deze tekst? Niet om het gevangenschap, hoezeer dat ook wel een rol speelt, maar Paulus' belangrijkste drijfveer is dat het Evangelie naar de heidenen is gegaan zoals hij in hoofdstuk 2 heeft uitgewerkt en daarom buigt hij zijn knieën voor God. Het gaat hem er niet om dat hij een gevangene is geworden vanwege het Evangelie dat hij bij de heidenen heeft gebracht, of dat nu letterlijke of geestelijke gevangenschap is, maar het gaat hem erom dat hij vanwege het Evangelie bidt tot God dat het Evangelie onder de heidenen ook zijn kracht zal doen. Hij buigt zijn knieën voor de heidenen vanwege het Evangelie dat ook hen ten deel is gevallen.

Dan valt er wel een ander licht over het geheel van deze tekst. En dan komt naar ons de vraag toe, niet of we een gevangene willen zijn, maar of we willen bidden tot God voor elke heiden om ons heen omdat we weten dat het Evangelie reddend voor elke heiden aanwezig is. Dan zijn we niet bezig met gevangenschap, maar met de heidenen waar het Evangelie voor bestemd is. En misschien was dit in een kerker voor Paulus. Dat maakt het dan alleen nog maar groter. Het verlangen dat ook heidenen onderdeel zullen zijn van dat grote gebouw van God, maakt dat hij zijn knieën buigt voor hen.

Gebed: Vader, ondanks alle omstandigheden, wil ik bidden voor alle heidenen om mij heen, alleen die U nog niet kennen, maak hen stenen in Uw grote gebouw van redding.

 

 

 

 

 

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Activiteiten

24 feb 2019
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Hoek (Zeeland)
03 mrt 2019
09:30 - 11:00
Theo de Koning spreekt in Waarder
17 mrt 2019
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Acquoy
17 mrt 2019
17:00 - 18:30
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam
24 mrt 2019
10:00 - 11:30
Theo de Koning spreekt in Nootdorp

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Psalmen - Een herkenbaardere psalm dan gedacht

"Een psalm van David voor de koorleider; toen de profeet Nathan bij hem was gekomen, nadat hij bij Bathseba was gekomen." (Psalm 51:1 en 2)

Ik weet niet welk gevoel jij bij psalm 51 krijg, maar lange tijd had ik bij psalm 51 een negatief gevoel. Het is die psalm waarbij David vergeving vraagt voor zijn zonde met Bathseba. Een psalm die vol staat met zonde en dat hij in ongerechtigheid is geboren. Als je de psalmen wel eens zingt, dan weet je dat het een droevige melodie is, met hele lange zinnen. En het gaat in die hele psalm over zonde. Daarbij is de kans dan ook nog eens groot dat je twee keuzes maakt: Je hoeft niets met deze psalm omdat je de situatie van David niet herkent. Of het is een psalm die geldt voor mensen van wie de zonden nog niet vergeven zijn. Dan is het toch goed dat die psalm er is? Dan is dit een psalm die er over gaat dat je vergeving moet vragen bij God en vaak wordt dan ook de lijn gelijk doorgetrokken met een 'en als je dat niet doet, dan...' Tot ik pasgeleden die zin tegenkwam: "Geef mij de vreugde over Uw heil terug en ondersteun mij met een geest van vrijmoedigheid". En ineens begreep ik psalm 51. Psalm 51 gaat over jou en mij als gelovige.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu