"Jezus, Die naar de orde van Melchizedek Hogepriester geworden is tot in eeuwigheid. Deze Melchizedek was namelijk koning van Salem, een priester van de allerhoogste God." (Hebreeën 6:20b en 7:1a)

Er was ons al voorzegt dat de persoon van Melchizedek een persoon was die moeilijk te begrijpen zou zijn. Om dit te begrijpen is volwassenheid in het geloof dus blijkbaar nodig. Het is ook wel een bijzondere vergelijking die de schrijver maakt. Want laten we bedenken dat het nog steeds om Jezus gaat. We hebben in het eerste hoofdstuk wel gehoord Wie de Zoon is, maar we krijgen nu te horen Wie Jezus is. Niet zozeer als de afspiegeling van God, maar veel meer in Zijn werk voor ons op aarde.

En dat Jezus Priester is, of zelfs Hogepriester is niet iets dat bijzonder opvalt. Want de verzoening van onze zonden, dat weten we wel. Tenminste, dat mag ik toch wel aannemen. Maar Jezus is niet zomaar een hogepriester. Hij is niet zomaar iemand die kwam om iets te verzoenen. En dat was ook onmogelijk geweest. Want wat zouden we aan verzoening hebben terwijl Hij daarmee geen Koninkrijk had aan te bieden? Als Hij alleen Priester was, dan was de relatie met God hersteld, maar hadden we daar niets aan gehad.

Jezus is een ander soort Hogepriester. Hij is een Hogepriester zoals Melchezedek dat was. En het hele voorkomen van Melchizedek tekent Wie Jezus is. Want waar wij de nadruk leggen op de priesterschap en de verzoening, begint de schrijver in zijn vergelijking met iets anders. Melchizedek is namelijk in de eerste plaats de koning van Salem. En letterlijk betekent dit dat hij de koning van de vrede is.

We ontmoeten Melchizedek op het moment dat Abraham de strijd heeft aangebonden met de koningen van Sodom en Gomorra en dat deze koningen zijn neef Lot gevangen hebben genomen. Abraham gaat er dan achteraan en als hij dan op de terugtocht is, dan dreigt hij de koning van Sodom weer tegen te komen die hem halverwege opwacht. En dat terwijl deze koning verloren had. En dan verschijnt ineens Melchizedek op het toneel. Hij is de koning van de vrede en de vijanden van Abraham hebben niets meer te zeggen. Hij zegent Abraham met de overwinning. De belofte van God aan Abraham gaat hier voor het eerst in vervulling dat God hem zou zegenen.

Dit is het eerste beeld dat de schrijver van Jezus geeft. Jezus is gekomen als de Koning van de vrede. De Koning van Salem, het hemelse Jeruzalem. Geen Koning van strijd, van oorlog, maar Hij is naar deze aarde gekomen als de Koning van de vrede. En waar de vijanden hinderlagen leggen, daar verschijnt Jezus en zet Zichzelf ertussen als Koning van de Vrede voor degenen die de belofte van God hebben ontvangen. Aan jou en je nageslacht zal Ik je Mijn zegen geven.

Zo kwam Jezus, niet om de tegenstanders te zegenen, want satan en zonden zullen geen zegen krijgen, maar mensen van de belofte, die krijgen de vrede aangeboden. En waar Jezus ons zegent, daar weet de vijand dat de overwinning rechtmatig geschonken wordt aan degene die gezegend wordt. Want dat deed Melchizedek. En Jezus is daar het volmaakte beeld van.

Gebed: Jezus, wat bent u zo anders dan dat wij kunnen bedenken. U kwam om de vrede te brengen. U bent Koning van mijn vrede.

 

 

 

 

 

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Jij bent een beheerder van de gaven van de Geest

Thema: Eerste brief van Petrus

"Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God." (1 Petrus 4:10)

Als het dan lang genoeg is geweest dat we als heidenen hebben geleefd en het de bedoeling is om vanaf onze bekering en wedergeboorte naar de wil van God te leven, hoe dan? Petrus geeft natuurlijk praktische aanwijzingen genoeg. Gastvrijheid is belangrijk, vurige liefde voor elkaar, liefde die een menigte van zonden zal bedekken en ga zo maar door. Allemaal heel praktisch en zo toepasbaar. Al is dat ook nog lastig genoeg omdat we heel snel weer aan het verdienen dreigen te gaan, in plaats dat het echt uit dankbaarheid leven is. Toch is er even één ding waar ik speciaal de vinger bij wil leggen. Petrus zegt: "Laat ieder de anderen dienen met de genadegave zoals hij die ontvangen heeft, als goede beheerders van de veelsoortige genade van God". 

We moeten de ander dienen, maar waarmee? Petrus zegt dus niet dat we de ander moeten dienen met het beste dat wij hebben, of dat wij de ander moeten dienen met dat wat we in ons karakter hebben meegekregen, maar Petrus zegt dat de anderen moeten dienen met de genadegave die ons is gegeven. Het woord dat hij hier gebruikt voor 'genadegave' is het Griekse woord 'charisma'. In dat woord zit ook het woord 'charis' dat we vertalen met 'genade'. Het gaat dus om genadegaven van God. Petrus zegt dus niet dat we de ander moeten dienen met iets van onszelf, maar hij zegt dat wij de ander moeten dienen met genadegaven van God. Je voelt hem natuurlijk al aankomen dat het hier om de gaven van de Geest gaat. Ook Paulus gebruikt ditzelfde woord ook in de bekende hoofdstukken uit de Romeinenbrief en uit de Korinthebrief.

Dat maakt gelijk duidelijk dat de gaven van de Geest dus niet iets zijn voor jezelf, maar het zijn gaven die je krijgt om anderen te dienen. Wij zijn heel erg geneigd om ons leven als gelovige te richten op wat wij er aan hebben. Je komt veel mensen tegen die op zondag in de kerk zitten om daar iets te ontvangen, maar het principe van het Koninkrijk is dat we uitdelen van wat we ontvangen hebben. Als het dan gaat over de gaven van de Geest die wij moeten gebruiken om de anderen te dienen, dan zegt Petrus daarbij dat we dit moeten doen als goede beheerder van de veelsoortige genade van God.

De gaven van de Geest zijn onderdeel van de veelsoortige genade van God. Dat in de eerste plaats. Maar wij worden ook aangesteld als beheerders van die genadegaven. Een beheerder zorgt goed voor dat wat aan zijn zorgen is toevertrouwd. Nu geeft God ons de gaven van Zijn Geest, maar daarbij ligt er een hele grote verantwoordelijkheid bij ons. Wat doe jij met de gaven die de Geest je geeft? Zorg je er goed voor? Of zorgen we er voor dat door ons gedrag, de gaven juist niet meer aan onze zorgen worden toevertrouwd, omdat we er niets mee doen? Het is Gods verlangen dat we de anderen er mee dienen en er ook zuinig op zijn. Dat betekent niet dat je uit angst niets moet doen, maar het betekent ook dat je er bewust mee bezig moet zijn en de ander mag het ontvangen. En dan loopt het uit op dat God wordt verheerlijkt en Christus alle heerlijkheid en eer toekomt.

Gebed: Heer, dank U voor Uw gaven en ik wil er zorgvuldig en goed mee omgaan om de anderen te dienen en U te eren.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu