Het eerste wat opvalt is dat de Wijsheid een vrouw blijkt te zijn. De hoofdletters lijken er op te wijzen dat het over God gaat, maar de vrouwelijke persoon maakt dat ook wel weer wat lastiger. Er wordt gedacht dat de Wijsheid een vrouwelijke profetes zou zijn. Dat zou je zo kunnen zeggen, maar dan loop je ergens in hoofdstuk 8 wel vast, omdat de Wijsheid daar eeuwig blijkt te zijn en we dit hoofdstuk ook toepassen op het eeuwige bestaan van Jezus. 

Je moet ook eens letten op de plaats waar de Wijsheid haar stem laat horen. Ze doet dat op de pleinen, maar ze roept ook boven het rumoer uit. Als je alles bij elkaar optelt, kom je eerder uit op de uitleg dat de Wijsheid Goddelijk is. Het is Gods Wijsheid. En die Wijsheid komt door de gelovigen naar buiten. Want dat blijkt dan wel weer als Salomo zijn spreuken schrijft, maar tegelijk zijn dat Gods spreuken, die door Salomo woorden krijgen omdat God Zijn Wijsheid aan hem heeft gegeven. 

Maar voordat er dan echt spreuken vol met wijsheid komen, dan laat Salomo eerst de Wijsheid Zelf aan het woord. En Wijsheid is dan heel scherp in haar bewoordingen. Ze begint met drie vragen, waar ze eigenlijk ook zelf antwoord op geeft. Eerst de vraag hoelang de onverstandigen het onverstand liefhebben, vervolgens hoelang de spotters voor zichzelf spotternij begeren en tenslotte hoelang de dwazen kennis haten. Met andere woorden: degene zonder vreze voor de Heer, degenen die zonder God in deze wereld leven, hoelang denken zij dit nog vol te houden. En als ze lang genoeg wachten met deze levensstijl, dan komt er een moment dat de Wijsheid spottend zal lachen als hun angst komt en dan kunnen ze roepen wat ze willen, maar zal de Wijsheid niet meer antwoorden. Als ze dan de Wijsheid zoeken, zal zij Zich niet meer laten vinden. 

Deze boodschap aan de dwazen is dus een ernstige boodschap. Maar ze sluit haar woorden aan het einde van het hoofdstuk dan af met de opmerking dat degenen die wel naar haar luisteren, veilig zullen wonen en vrij zullen zijn van angst voor het kwaad. Het is dus maar de vraag wat je doet met de Wijsheid. Degene die haar negeren, zullen uiteindelijk zonder Wijsheid staan en omkomen. En daarmee heeft het hele Spreukenboek Goddelijk gezag gekregen en zijn het niet een paar woorden van een mens Salomo, maar van God Zelf, belangrijk om wijs te maken tot zaligheid. 

Gebed: Heer, het is een niet eenvoudig gedeelte over de Wijsheid, maar leert U mij om elk woord van Wijsheid serieus te nemen.

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu