Hemelburgers (2)

"Ons burgerschap is echter in de hemelen, waaruit wij ook de Zaligmaker verwachten, namelijk de Heere Jezus Christus." (Filippenzen 3:20)

We begonnen over je ID-kaart. Klopt deze nu of niet? Wat voor burger ben je eigenlijk? Nadat Paulus degenen heeft omschreven dat zij niet in Jezus geloven en vijanden zijn van het kruis van Christus komt hij met een 'maar'. Ondanks dat die opsomming van eigenschappen van zij die wandelen als vijanden van het kruis van Christus ook voor ons wel confronterend is. Want het zoeken van aardse dingen, dat komt toch wel heel dichtbij en dat maakt dat het wel goed is om even wat dieper door te denken over hemelburgers. Hemelburger zijn is namelijk ook iets waarbij je wel gevraagd wordt keuzes te maken.

Wat is het 'maar' van Paulus, na die vier negatieve eigenschappen van de vijanden van het kruis? Deze: "Ons burgerschap echter is in de hemel". Zeg het even tegen jezelf, nu, op dit moment. Als jij in Jezus gelooft, zeg het dan eens tegen jezelf: Mijn burgerschap is in de hemel. Waarom is dat eigenlijk zo? Dat is heel logisch. Toen je op aarde geboren werd als een Nederlander of in welk land dan ook, kreeg je de nationaliteit van het land waarin je werd geboren. Wat gebeurde er toen je begon te geloven in Jezus? Jezus zegt dat tegen Nicodemus: "Dan word je opnieuw geboren". Wat gebeurde er dus? Je begon geestelijk opnieuw en je werd opnieuw geboren, niet op aarde, niet in Nederland, maar je werd geboren in het Koninkrijk van de hemel. Daarmee zeg je nogal iets. Je hebt vanaf dat moment dus de hemelse nationaliteit.

Wat is het gevolg van hemelburger te zijn? Het tegenovergestelde van hen die wandelen als vijanden van het kruis van Christus. Jouw einde is niet het verderf, maar jouw einde is je eeuwige heerlijkheid bij God. Jouw Koning is niet je buik, maar Jezus en jouw eer en heerlijkheid ligt hierin dat God je straks verheerlijkt in Zijn eeuwigheid en dat je nu al als Zijn kind mag leven op aarde. Tenslotte nog ene tegenstelling: Hemelburgers zoeken niet de dingen die beneden en op aarde zijn, maar wij zoeken de dingen die boven zijn. Wij leven, als het goed is dus al op aarde als hemelburger. In je geestelijk nationaliteit, zit ook je identiteit en het hemelse DNA. Er is niet zomaar iets gebeurd toen je opnieuw geboren werd. Gods Geest is in je komen wonen en daarmee is alles anders geworden. Je hele gezindheid is veranderd, de Geest van God is in je en als je door Die Geest leeft, leef je als hemelburger.

Natuurlijk gaat dat niet zonder vallen en opstaan. Natuurlijk kost dit strijd. Toch worden ineens de woorden van Jezus in Zijn gebed anders. Jezus leert ons bidden: "Uw wil geschiedde, zoals in de hemel, zo ook op de aarde." Van dit zinnetje hebben sommige mensen gemaakt: Uw wil geschiedde is alles wat mij overkomt, dat moet ik maar aanvaarden, want het is de wil van God. Ik wordt daar echt boos om, want wil God ziekte en ellende? Nee, dat is geen keus van God. Dit zinnetje in het Onze Vader, moet je helemaal lezen. Letterlijk staat er: Laat Uw wil gedaan worden, net zoals in de hemel, zo ook op aarde. We leren van Jezus dus bidden om als hemelburgers op aarde te leven. We bidden dat wij leren om de hemel op aarde zichtbaar te maken en dat de aarde wordt vervuld van hemelse heerlijkheid.

Gebed: Heer, Uw wil, die wil ik doen en ik wil hemelburger op aarde zijn. Ik snap de omvang daarvan soms niet helemaal, maar Uw Geest in mij, zal het mij leren. Leer mij, Heilige Geest, de hemel op aarde te brengen. 

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'



2 Koningen 20:1-12

1  In die dagen werd Hizkia ziek, tot stervens toe. Toen kwam de profeet Jesaja, de zoon van Amoz, bij hem en zei tegen hem: Zo zegt de HEERE: Regel de zaken van uw huis, want u zult sterven en niet leven.
2  Daarop keerde hij zijn gezicht naar de muur en bad tot de HEERE:
3  Och HEERE, bedenk toch dat ik in trouw en met een volkomen hart voor Uw aangezicht gewandeld heb en gedaan heb wat goed is in Uw ogen. En Hizkia huilde erg.
4  Het gebeurde nu, toen Jesaja nog niet uit de middelste voorhof gegaan was, dat het woord van de HEERE tot hem kwam:
5  Keer terug en zeg tegen Hizkia, de vorst van Mijn volk: Dit zegt de HEERE, de God van uw vader David: Ik heb uw gebed gehoord, Ik heb uw tranen gezien. Zie, Ik ga u gezond maken; op de derde dag zult u naar het huis van de HEERE gaan.
6  En Ik zal vijftien jaar aan uw levens dagen toevoegen, en zal u uit de hand van de koning van Assyrië redden, evenals deze stad; Ik zal deze stad beschermen omwille van Mij en omwille van Mijn dienaar David.
7  Daarna zei Jesaja: Neem een klomp vijgen. Zij namen die en legden die op de zweer; en hij werd genezen.
8  Hizkia nu had tegen Jesaja gezegd: Wat is het teken dat de HEERE mij gezond zal maken en dat ik op de derde dag naar het huis van de HEERE zal gaan?
9  Jesaja zei: Dit zal voor u een teken van de HEERE zijn dat de HEERE het woord dat Hij gesproken heeft, doen zal: Moet de schaduw tien treden verdergaan of tien treden teruggaan?
10  Toen zei Hizkia: Het is voor de schaduw gemakkelijk om tien treden verder te gaan. Nee, laat de schaduw tien treden teruggaan.
11  En Jesaja, de profeet, riep de HEERE aan, en Hij deed de schaduw tien treden teruggaan van de treden die zij op de treden van Achaz’ zonnewijzer naar beneden was gegaan.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Activiteiten

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Breng je God op andere gedachten?

Thema: Kracht van gebed

"Och HEERE, bedenk toch dat ik in trouw en met een volkomen hart voor Uw aangezicht gewandeld heb en gedaan heb wat goed is in Uw ogen. En Hizkia huilde erg." (2 Koningen 20:3)

Als God een gebed op je hart legt en jouw gebed is de vertolking van Gods hart, dan kun je er bijna wel zeker van zijn dat God iets gaat doen. Je merkt dat ik een beetje een slag om mijn arm houd als ik het zo schrijf. Het is namelijk niet altijd zo dat als jij iets op je hart krijgt dat God ook dat doet wat jij denkt dat Hij zal doen. Een zieke waar je voor moet bidden, zal nog steeds niet altijd genezen, God kan ook op een andere manier iets doen in die situatie, maar als je echt iets op je hart krijgt, doet God altijd iets. Maar wat nu als je dat niet hebt. Stel je dat je gewoon, zonder verder bijzondere overtuiging, voor iemand bidt, is dat dan minder krachtig en geeft dat minder zekerheid? Ja, ten dele misschien wel, want dan weet je lang niet altijd of je naar Gods wil bidt. En toch kom je dit in de Bijbel heel vaak tegen en soms lijkt het of God Zich dan op andere gedachten laat brengen.

Lees meer...

Nieuwe artikelen

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2019 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu