Timotheüs - Diakenen

"De diakenen moeten evenzo eerbaar zijn, niet met twee monden spreken, niet verzot zijn op veel wijn, niet uit zijn op oneerlijke winst, en het geheimenis van het geloof vasthouden in een zuiver geweten. (1 Timotheüs 3:8) 

Na de opzieners komen nu ook de diakenen aan bod. Soms wordt een diaken soms een beetje gezien als een aspirant ouderling, maar dat is niet het idee dat Paulus ons hier geeft. Sterker nog, het neigt er naar dat diaken zelf een aparte roeping is. Als diakenschap een opstap zou zijn naar ouderlingschap, dan kun je jezelf zelfs wel afvragen in hoeverre je dan gericht bent op de gaven die iemand heeft gekregen.

Wat was de reden dat er aan het begin van de Nieuwtestamentische kerk voor diakenen werd gekozen? Het bleek dat degenen die opzicht moesten houden over de gemeente, niet toekwamen aan het verzorgen van de weduwen en wezen en aan hen die gebrek hadden. En op dat moment worden er diakenen gekozen. Diakenen delen dus uit, diakenen voorzien in vaak materiele behoeften. Het gaat dus bij hen niet over pastorale zorg, al kunnen ze dat tijdens hun bezoeken en gesprekken natuurlijk ook geven, maar het gaat er in de eerste plaats om dat er geen armoede in de gemeente van Jezus Christus is. Het gaat er omdat dat daar waar nood is, op materieel gebied, er wordt voorzien.  

Als één lid lijdt, lijden wij allemaal mee, maar dat geldt dus ook op materieel gebied. Het kan nooit zou zijn dat er armen in de gemeente zijn en rijken. En dan bedoel ik met armen, degenen die echt te kort komen voor hun levensonderhoud. Die kunnen onmogelijk in een christelijke gemeente aanwezig zijn als er ook gelovigen zijn met overvloed. Als dat zo is, dan klopt er echt iets niet. Kijk eens rond in je gemeente of er mensen zijn die niet rond kunnen komen. Als dat zo is, en er zijn er ook met overvloed, dan is het de plicht van de gelovigen als gemeente om dit op te lossen. 

Daarom zijn er diakenen aangesteld en daarom is Paulus er ook heel duidelijk over dat er ook aan het ambt van diaken voorwaarden verbonden zijn. Hele duidelijke voorwaarden, want het gaat hier over betrouwbare zaken. Niemand loopt graag met zijn armoede te koop. En als een diaken niet veilig is, dan zal hij nooit zijn ambt kunnen vervullen. Daarom moet hij eerbaar zijn en niet met twee monden spreken. Het is onmogelijk dat een diaken op bezoek bij iemand die arm is, medelijden toont en tegelijk in de gemeente er lacherig over doet. 

Daarbij is het belangrijk dat de diaken het geheim van het geloof vast blijft houden. Dat is niet zomaar, maar dat heeft er alles mee te maken dat Jezus, Die de overvloed van de gemeente is, telkens in het middelpunt blijft staan. Hij is arm geworden, zodat wij rijk zullen zijn. En dat is niet alleen in het geestelijke, maar ook in het materiele. Armoede is onderdeel van de gebrokenheid en ook daar heeft Jezus voor geleden! Besef dat ook telkens als je armoede ziet en daar ligt onze plicht om te reageren, omdat we ook in deze dingen het Koninkrijk van Jezus zichtbaar maken op aarde. 

Gebed: Heer, ik dank U dat U ook omziet naar hen niet genoeg hebben op materieel gebied. U bent niet alleen geestelijk, maar ook betrokken op ons fysieke leven. Leer mij reageren, zoals U dat vraagt.

 

 

 

 

Mailabonnement

Meld je aan voor het gratis mailabonnament 'Tijd met God', zodat je elke nieuwe overdenking, aangevuld met andere bezinnende onderwerpen direct in je mailbox krijgt.

Klik hier om je aan te melden

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 

Mattheüs 4:18-22

18 En Jezus liep langs de zee van Galilea en zag twee broers, namelijk Simon, die Petrus genoemd wordt, en zijn broer Andreas, het net in de zee werpen, want zij waren vissers.
19 En Hij zei tegen hen: Kom achter Mij aan, en Ik zal u vissers van mensen maken.
20 Zij lieten meteen de netten achter en volgden Hem.
21 Hij ging vandaar verder en zag twee andere broers, namelijk Jakobus, de zoon van Zebedeüs, en Johannes, zijn broer, in het schip met hun vader Zebedeüs, terwijl zij hun netten aan het herstellen waren, en Hij riep hen.
22 Zij lieten meteen het schip en hun vader achter en volgden Hem.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Activiteiten

02 dec 2018
08:00AM - 05:00PM
Adventsserie 'Tijd met God'
02 dec 2018
05:00PM - 06:30PM
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam
13 jan 2019
05:00PM - 06:30PM
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam
17 feb 2019
05:00PM - 06:30PM
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam
24 feb 2019
10:00AM - 11:30AM
Theo de Koning spreekt in Hoek (Zeeland)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Kerk van Jezus - Discipelschap door te kijken

"En Hij zei tegen hen: Kom achter Mij, en Ik zal u vissers van mensen maken." (Mattheüs 4:19)

De kerk van Jezus is ook de kerk van discipelen. We hadden al eerder de definitie van de kerk: De verzameling van gelovigen die leven zoals Jezus leefde en willen zijn zoals Hij was om de hele wereld te winnen voor Jezus. Als je het dan over discipelschap hebt, dan gaat het even niet in de eerste plaats om die verzameling van gelovigen, maar het gaat in de eerste plaats over jou als gelovige. Niet de gelovige die vooral met zijn eigen geloof en geloofservaring bezig is, maar de gelovige die groeit in discipelschap. Het gaat dan dus over jou persoonlijk, die steeds meer gaat zijn zoals Jezus was en gaat doen wat Jezus deed. Je gaat dus als discipel steeds meer op Hem lijken en steeds meer hetzelfde doen. Op Hem lijken heeft dan te maken met hoe Hij leefde en hetzelfde doen gaat over het laten zien van het Koninkrijk.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2018 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu