Daniël - De God van wonderen en tekenen

“Hij verlost en redt, Hij doet tekenen en wonderen in de hemel en op de aarde, Hij, Die Daniël heeft verlost uit de klauwen van de leeuwen.” (Daniël 6:28) 

Wat zal Darius van binnen op z’n kop hebben gestaan. Als je iemand uit de leeuwenkuil omhoog haalt, zonder dat hem ook maar iets is aangedaan, dan kan ik mij voorstellen dat je er niet veel meer van begrijpt. De woorden dat de God van Daniël hem moest verlossen, waren wellicht meer woorden in wanhoop, dan in echt geloof. In ieder geval hebben deze woorden wel iets vrijgezet in de geestelijke wereld. Maar als het dan gebeurt, dan komt Darius ook woorden te kort om zijn geloof in de God van Daniël uit te spreken.

 

Als je een samenvatting wil hebben van God plan met jouw leven en met de mensen om je heen, dan is het goed om eens even na te denken over de woorden van Darius. Want wat doet God, ook in onze tijd? Hij verlost en Hij redt! Het is goed om daar even over na te denken. God verlost, dat betrekken wij natuurlijk in de eerste plaats op onze eeuwige verlossing. God is in Jezus Christus onze Verlosser en redder. Dat mag je wel lezen in deze woorden van Darius, maar dit is niet in de eerste plaats wat hij bedoelt, sterker nog, redding zoals wij geestelijke redding zien, was in het Oude Testament en zeker onder de heidenwereld helemaal niet actueel. 

Darius heeft gezien wat God heeft gedaan bij Daniël. God verlost en Hij redt heeft dus in de eerste plaats te maken met het directe ingrijpen van God waarmee Hij ook in de tijd voor redding en verlossing zorgt. En die nadruk is goed om te beseffen als het gaat over jouw leven en het leven van de mensen om je heen. Dit maakt dat jij God veel meer in geloof bij situaties mag gaan betrekken waarbij jij betrokken raakt. 

Ik heb mij steeds meer aangewend om bij zieken, als ik Bijbel lees, de wonderverhalen van Jezus te lezen, omdat dit geloof bouwt. Dat laat zien hoe machtig Jezus is in concrete situaties met ziekte. Als het gaat over materiele nood, is het goed om verhalen als de vermenigvuldiging van het brood te lezen. Maar ook de wonderverhalen van Daniël bouwen geloof als je deze leest in situaties waar echt dringend Gods hulp nodig is. En nee, God is niet even een soort magisch middel om oplossing te kunnen bieden, maar God is wel de enige Persoon Die echt situaties kan ombuigen.

De eerste helft van het hele boek Daniël laat telkens zien dat God ook beloont als wij trouw aan Hem zijn. Dat is wat Darius ook heeft gezien. De hemel raakt dan de aarde en wonderen en tekenen gebeuren omdat God trouw aan ons is. Het is onbegrijpelijk hoe dat werkt, omdat wij lang niet altijd trouw zijn, maar Hij zal wonderen en tekenen doen, in de hemel en op aarde, dat is de God Die wij dienen en dat is de God waar wij onze verwachting op stellen. 

Gebed: Heer, U verlost en U redt, U doet wonderen en tekenen in de hemel en op de aarde en door mij heen zullen ook anderen dat gaan zien.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'


Lukas 4:14-29 

14. En Jezus keerde door de kracht van de Geest terug naar Galilea, en het gerucht over Hem verspreidde zich door heel de omgeving.
15. En Hij gaf onderwijs in hun synagogen en werd door allen geprezen.
16. En Hij kwam in Nazareth, waar Hij opgevoed was, en ging naar Zijn gewoonte op de dag van de sabbat naar de synagoge, en Hij stond op om te lezen.
17. En aan Hem werd het boek van de profeet Jesaja gegeven, en toen Hij het boek opengedaan had, vond Hij de plaats waar geschreven stond:
18. De Geest van de Heere is op Mij, omdat Hij Mij gezalfd heeft; Hij heeft Mij gezonden om aan armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen wie gebroken van hart zijn,
19. om aan gevangenen vrijlating te prediken en aan blinden het gezichtsvermogen, om verslagenen weg te zenden in vrijheid, om het jaar van het welbehagen van de Heere te prediken.
20. En toen Hij het boek dichtgedaan en aan de dienaar teruggegeven had, ging Hij zitten, en de ogen van allen in de synagoge waren op Hem gevestigd.
21. Hij begon tegen hen te zeggen: Heden is deze Schrift in uw oren in vervulling gegaan.
22. En zij betuigden Hem allen hun instemming en verwonderden zich over de woorden van genade die uit Zijn mond kwamen, en zij zeiden: Is Híj niet de Zoon van Jozef?
23. Maar Hij zei tegen hen: U zult Mij ongetwijfeld dit spreekwoord voorhouden: Dokter, genees uzelf; alles waarvan wij gehoord hebben dat het in Kapernaüm gebeurd is, doe dat ook hier in Uw vaderstad.
24. Hij zei: Voorwaar, Ik zeg u dat geen profeet welgevallig is in zijn vaderstad.
25. Maar Ik zeg u naar waarheid: Er waren veel weduwen in Israël in de dagen van Elia, toen de hemel drie jaar en zes maanden gesloten was, zodat er grote hongersnood kwam over heel het land,
27. Ook waren er veel melaatsen in Israël in de tijd van de profeet Elisa, en geen van hen werd gereinigd, maar wel Naäman, de Syriër.
28. En allen in de synagoge werden met woede vervuld toen zij dit hoorden,
29. en zij stonden op, dreven Hem de stad uit en brachten Hem op de top van de berg waarop hun stad gebouwd was, om Hem van de steilte af te werpen.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Recentste 'Tijd met God'

Geef overal onderwijs

 

Thema: Op weg met Jezus

"En Jezus keerde door de kracht van de Geest terug naar Galilea, en het gerucht over Hem verspreidde zich door heel de omgeving. En Hij gaf onderwijs in hun synagogen en werd door allen geprezen." (Lukas 4:14 en 15)

Met zijn staart tussen zijn poten is satan afgedropen bij Jezus. In gesprek gaan met Jezus was hem in ieder geval mislukt en Jezus heeft alleen maar Gods waarheid uitgesproken en meer niet. Het is dus mislukt voor satan. En Jezus, hoe gaat Hij dan verder? Dat is wel goed om even bij stil te staan. Het zijn maar een paar woorden die Lukas eraan wijdt hoe de bediening van Jezus begon, maar het laat wel een bepaald principe zien hoe Jezus het aanpakt. Jezus komt uit de woestijn en door de kracht van de Geest gaat Hij terug naar Galilea. De Heilige Geest leidt Hem nu niet zozeer, maar de Heilige Geest geeft Hem kracht om Zijn werk te doen. En dan begint Hij in Galilea.

Lees meer...

Aanbevelingen

Youtubekanaal

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2020 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu