Vrouwen in de Bijbel - Rebekka

"Nu dan, mijn zoon, luister naar mijn stem, naar wat ik je gebied." (Genesis 27:8) 

Werken voor God, dat kan zo maar heel verkeerd uitpakken. Niet al ons werken voor God is zoals God het heeft bedoeld. Ongetwijfeld doen we de dingen voor God met de beste bedoelingen, maar niet alles is altijd verstandig en afgestemd op God. Als er een vrouw is in de Bijbel die ons daar iets van laat zien, dan is het Rebekka. In de hele geschiedenis met Izak komt ze maar een paar keer voor. En eigenlijk alleen rond Jacob en Ezau. Verder lees je niet veel van haar. Of het moet zijn dat Jacob echt stapelgek op zijn vrouw was. Ze kwam ook precies op het juiste moment in zijn leven, toen zijn moeder net was gestorven.

 

Rebekka, een vrouw waarbij ook niet altijd alles vanzelf ging. Is het je wel eens opgevallen hoeveel vrouwen in de lijn van Jezus staan, die onvruchtbaar waren? Ook Rebekka was onvruchtbaar. En nee, er was geen familielijn met Sara, haar schoonmoeder. Het is opmerkelijk dat er dan staat dat Izak vurig bid tot de HEERE omdat Rebekka onvruchtbaar was. En God laat Zich dan verbidden. Wat een hoop geven zulke verhalen. Niet dat dit elke onvruchtbaarheid oplost, maar wel dat aardse diagnoses echt niet altijd het laatste woord zullen hebben.  

En dan wordt Rebekka zwanger en in haar buik is het nogal rumoerig. Ze blijkt een tweeling te verwachten en die waren niet erg rustig. Er was al strijd in de baarmoeder, waarschijnlijk over wie de sterkste moet zijn. En als het dan zo onrustig voelt voor Rebekka, dan vraagt ze aan God wat er aan de hand is. In alles waarbij Rebekka later zelf de leiding neemt over Gods weg, is hier wel een bijzondere gelovige vrouw te zien. "Heer, wat is er toch aan de hand?" God antwoord haar dan dat er twee jongens in haar buik zijn en allebei zullen ze een groot volk worden. Maar, de meerdere zal de minste dienen. En dat blijft blijkbaar hangen bij Rebekka. 

Want als we vele jaren later Rebekka weer ontmoeten zijn we op het punt aangekomen dat Izak bijna gaat sterven. En laat de minste, Jacob, haar lieveling nu zijn. Dat zal alles te maken hebben gehad met wat God haar had verteld. En als Izak dan de eerstgeboortezegen wil gaan geven om daarna te kunnen sterven, dan grijpt Rebekka in. Gods plan, help, God plan dreigt in duigen te vallen. Rebekka verzint een list en laat Jacob de eerstgeboortezegen roven. Maar dit deed ze toch voor God? Misschien kwam het ook wel door haar moederhart, de emotie van dat moment en Gods woorden.  

En toch laat Rebekka ons een waarschuwing na. Gaan voor God is goed als het ook echt Gods plan is, maar zelf ingrijpen om God te redden, dat is niet onze taak. Dat is niet wat God vraagt, ook niet van Rebekka, hoe logisch het ook lijkt. De gevolgen zijn zo groot dat Jacob de rest van zijn leven op de vlucht is. Ook gelovigen worstelen met Gods plan en soms ben je zo bang dat Gods plan mislukt of God Zijn eer misloopt. Als Rebekka ook hier God om raad had gevraagd, was het zeker anders gelopen. 

Gebed: Heer, Rebekka is echt een voorbeeld hoe ze U om raad vraagt, maar ook echt iemand die zo op mij lijkt als het om onze ijver voor U gaat. Laat mij afgestemd zijn op Uw plan, maar wel op Uw manier.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu